JazzFestBrno odkrývá program: přijedou Wayne Shorter a Wynton Marsalis

JazzFestBrno odkrývá program: přijedou Wayne Shorter a Wynton Marsalis

Již 15. ročník festivalu nabídne vynikajícího trumpetistu a devítinásobného držitele Grammy Wyntona Marsalise s big bandem Jazz at Lincoln Center Orchestra. Přijede také jedna z posledních žijících jazzových legend, dvaaosmdesátiletý saxofonista Wayne Shorter.

Příští ročník festivalu otevře Wynton Marsalis a Jazz at Lincoln Center Orchestra. Marsalis se narodil v New Orleans, jako syn klavíristy a bratr dalších úspěšných jazzmanů. Už jako teenager se připojil ke slavné kapele Jazz Messengers Arta Blakeyho, která odstartovala jeho kariéru. V osmdesátých letech byl kapelníkem několika mimořádně vlivných jazzových ansámblů, jež navazovaly na odkaz Milese Davise. Umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka o něm říká: „Wynton Marsalis se s Jazz at Lincoln Center Orchestra vrací k úplným kořenům jazzu. Kdybych měl tento projekt popsat někomu, kdo o něm nikdy neslyšel, nejspíš bych řekl, že je to temperamentní soubor úžasných hráčů, kteří se inspirují v samotné prapodstatě afro-americké hudby, ale dokáží ji přetvořit s ohledem na hudební současnost.“

Saxofonista Wayne Shorter nahrál více než 20 alb a většina z nich zásadně ovlivnila celé generace umělců i posluchačů, včetně té současné. Proslul také jako spoluzakladatel kultovní kapely Weather Report, která nahrála 17 alb. Na spoustě dalších alb si Shorter zahrál jako spoluhráč, jenž dokázal zásadně ovlivnit hudební charakter celé nahrávky. Zkušenosti získával po boku Arta Blakeyho a Milese Davise. Vilém Spilka o něm řekl: „Wayne Shorter je skutečný umělec, netěží ze své hvězdné minulosti, ale i ve zralém věku hledá nové cesty pro improvizovanou hudbu. Již od 60. let se projevuje jako nespoutaný tvůrčí element, ale i originální a často kopírovaný skladatel a interpret. Je prostě etalonem hudební odvahy.“

Koncert Jazz at Lincoln Center Orchestra s Wyntonem Marsalisem proběhne 12. února 2016 od 18:30 v Sono Centru a Wayne Shorter Quartet vystoupí 13. dubna 2016 19:30 v Bobycentru.

Wayne Shorter Quartet / Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Vilémem Spilkou a Vlastimilem Trllem jsme JazzFestBrno sice neprobírali úplně v předvečer zahájení, ale před týdnem. Nemluvili jsme jen o festivalu samotném, ale zároveň o hudbě v Brně, o hudbě vůbec, a dotkli jsme se i několika osobních témat. Ona ale nakonec s festivalem, jazzem a hudbou vůbec souvisela tak jako tak. Několika osobností mimo festival jsem se zeptal: "Co pro vás osobně znamená JazzFestBrno, jak ho vnímáte v kontextu evropské jazzové scény?"  více

Chick Corea se svojí novou formací The Vigil včera oslnil publikum v brněnském Bobycentru perfektně zahranou směsí fusion a současného jazzu.  více

V solidně zaplněném Sono Centru se představili dva typově naprosto odlišní hráči. O sedmnáct let mladší Maestro překvapivě předvedl hudbu srozumitelnější a pro neškoleného posluchače přístupnější než Taborn.  více

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více

V roce 2011 vystoupil v Brně v rámci JazzFestuBrno sólově Bobby McFerrin. O dva roky později přijel na Moravu Chick Corea se svou tehdy novou kapelou The Vigil. A o další dva roky později se v hale Vodova oba velikáni jazzu a improvizované hudby setkali. Přestože si právě připomínáme 25 let od natočení jejich společného alba Play, u nás se pánové na pódiu sešli poprvé.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější