JazzFestBrno přivítá Bobbyho McFerrina, Chicka Coreu a Diannu Reeves

26. listopad 2014, 11:54

JazzFestBrno přivítá Bobbyho McFerrina, Chicka Coreu a Diannu Reeves

Čtrnácté pokračování festivalu JazzFestBrno láká na esa jazzového žánru. Program zavedené přehlídky odstartuje čtyřnásobná držitelka ceny Grammy Dianne Reeves, jeho vrchol obstarají hlasový kouzelník Bobby McFerrin a pianista Chick Corea. Dvojice těchto vynikajících hudebníků vystupuje společně jen velmi zřídka a do Česka se svým unikátním projektem přijíždějí vůbec poprvé.

Jeden z nejtvořivějších hudebníků planety, milovník hudebních překvapení a okamžitých asociací Bobby McFerrin má v Česku širokou posluchačskou základnu a od svého prvního vystoupení v roce 2008 se sem s různými projekty vrátil hned několikrát. „Bobby McFerrin si během svých předchozích návštěv v České republice získal obrovskou přízeň zdejšího publika a podobné popularitě se těší i Chick Corea. Oba již v Brně samostatně hráli, společné vystoupení se tak nabízí jako přirozené pokračování jejich brněnského hudebního příběhu,“ říká za pořadatele umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. „Znají se už řadu let, mají za sebou nespočetná vystoupení a jejich vzájemné napojení i schopnost vtáhnout posluchače do tvůrčího dění nemají obdoby. Bobby McFerrin je navíc v situaci „jeden na jednoho“ určitě umělecky nejsilnější. Může se tak totiž nejvýrazněji projevit jeho šestý smysl,“ dodává Spilka.

Koncert Dianny Reeves je naplánován na 17. března 2015 do Bobycentra, Bobby McFerrin s Chickem Coreou vystoupí 17. června 2015 v hale Vodova. Limitovaná vánoční série vstupenek na koncerty v cenách od 390 do 1990 Kč je v prodeji od 26. 11. na webu www.nejkoncerty.cz, v prodejní síti Ticketportal a v běžných kamenných předprodejích. V rámci vystoupení Bobbyho McFerrina a Chicka Corey pořadatelé nabízejí i unikátní možnost zakoupení vstupenky přímo na pódium (za 2990 Kč). Atraktivní příležitostí pro zájemce o kombinované zážitky je VIP vstupenka, která zahrnuje nejlepší místa v hledišti a zároveň nabízí luxusní občerstvení (za 3990 Kč). Více informací na www.jazzfestbrno.cz.

Kořeny spolupráce Bobbyho McFerrina a Chicka Corey sahají do počátku devadesátých let, kdy společně natočili desku Play. McFerrin je často označován za krále hudebního humoru, projekt Play ovšem dokázal, že Corea za svým kolegou muzikálností ani vtipností vůbec nezaostává. Naopak je mu nevysychajícím pramenem inspirace. Vzájemně se provokují, nahrávají si hudební žertíky a s radostí do hry zapojují své posluchače. Na jiskřivé a invenční spolupráci dvou hudebních velikánů nezanechává žádnou stopu ani zub času a při každém dalším setkání objevuje tato dvojice další netušená zákoutí svých uměleckých dovedností. McFerrin jako vždy vyniká absolutní intonační přesností, vynalézavostí a schopností simulovat hlasem nejrůznější hudební nástroje s obrovským rozsahem barevných odstínů a expresivity. Corea se zase ukazuje jako hudebník, který svoji precizní techniku plně propůjčuje hudbě a zůstává stejně hravý jako McFerrin. K hudební konverzaci se starým přítelem Bobbym McFerrinem se Corea vrací kdykoliv jen může, ale určitě to není tak často, jak by si oba přáli. Jejich kalendáře jsou přeplněné, a proto si tyto vzácné příležitosti naplno užívají. Jejich pódiové rozhovory jsou plné úcty, humoru i nedostižného duchovního napojení.

Pokud je Bobby McFerrin ztělesněním nespoutané kreativity, Dianne Reeves můžeme považovat za etalon jazzové zpěvačky – pohledná Afroameričanka se zvučným hlasem, frázováním a hudebním citem srovnatelným s největšími pěveckými osobnostmi jazzové historie. Díky své virtuositě, improvizačním dovednostem a stylovosti obdržela charismatická Reeves (jako vůbec první umělkyně v historii) cenu Grammy za nejlepší pěvecký výkon za tři po sobě jdoucí nahrávky v kategorii jazzu a právě Bobby McFerrin ji považuje za největší žijící zpěvačku v oblasti jazzu a R’n’B. Její poslední (a první po více než pěti letech) album Beautiful Life vyšlo v únoru 2014. Produkovala jej vynikající bubenice Terri Lyne Carrington a vedle nádherného hlasu samotné Reeves nabízí i hudební konverzace s Gregorym Porterem, Robertem Glasperem, Lalah Hathaway a Esperanzou Spalding. Beautiful Life potvrzuje, že Reeves je ve formě a svůj talent dokáže prodat i v kontextu na pomezí jazzu a R’n’B.

Kromě vystoupení světových hvězd festival nabídne v průběhu měsíců března a dubna tradiční koncerty v nejrůznějších brněnských koncertních sálech a klubech. Místa konání budou hostit jak zástupce české hudební scény, tak reprezentanty progresivního zámořského i evropského jazzu. Populární organizované jamsessions a tvůrčí dílny jsou od počátku festivalové historie její nedílnou součástí a bude tomu tak i v ročníku čtrnáctém.

Foto Petra Hajská, archiv JazzFestuBrno, Jerris Madison

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brad Mehldau se svým triem včera okouzlil publikum v Janáčkově divadle a dostál vynikající pověsti, která ho předcházela. JazzFestBrno začal po všech stránkách skvěle.  více

Vilémem Spilkou a Vlastimilem Trllem jsme JazzFestBrno sice neprobírali úplně v předvečer zahájení, ale před týdnem. Nemluvili jsme jen o festivalu samotném, ale zároveň o hudbě v Brně, o hudbě vůbec, a dotkli jsme se i několika osobních témat. Ona ale nakonec s festivalem, jazzem a hudbou vůbec souvisela tak jako tak. Několika osobností mimo festival jsem se zeptal: "Co pro vás osobně znamená JazzFestBrno, jak ho vnímáte v kontextu evropské jazzové scény?"  více

Kytarista Peter Bernstein přijede na letošní ročník festivalu JazzFestBrno se svými dlouholetými spoluhráčí Larrym Goldingsem a Billem Stewartem. Náš rozhovor také u jeho „domácí“ kapely většinou zůstal, i když jsem se nezapomněl zeptat ani na Brada Mehldaua, s nímž Peter Bernstein často hrává.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější