JazzFestBrno přivítá Bobbyho McFerrina, Chicka Coreu a Diannu Reeves

26. listopad 2014, 11:54

JazzFestBrno přivítá Bobbyho McFerrina, Chicka Coreu a Diannu Reeves

Čtrnácté pokračování festivalu JazzFestBrno láká na esa jazzového žánru. Program zavedené přehlídky odstartuje čtyřnásobná držitelka ceny Grammy Dianne Reeves, jeho vrchol obstarají hlasový kouzelník Bobby McFerrin a pianista Chick Corea. Dvojice těchto vynikajících hudebníků vystupuje společně jen velmi zřídka a do Česka se svým unikátním projektem přijíždějí vůbec poprvé.

Jeden z nejtvořivějších hudebníků planety, milovník hudebních překvapení a okamžitých asociací Bobby McFerrin má v Česku širokou posluchačskou základnu a od svého prvního vystoupení v roce 2008 se sem s různými projekty vrátil hned několikrát. „Bobby McFerrin si během svých předchozích návštěv v České republice získal obrovskou přízeň zdejšího publika a podobné popularitě se těší i Chick Corea. Oba již v Brně samostatně hráli, společné vystoupení se tak nabízí jako přirozené pokračování jejich brněnského hudebního příběhu,“ říká za pořadatele umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. „Znají se už řadu let, mají za sebou nespočetná vystoupení a jejich vzájemné napojení i schopnost vtáhnout posluchače do tvůrčího dění nemají obdoby. Bobby McFerrin je navíc v situaci „jeden na jednoho“ určitě umělecky nejsilnější. Může se tak totiž nejvýrazněji projevit jeho šestý smysl,“ dodává Spilka.

Koncert Dianny Reeves je naplánován na 17. března 2015 do Bobycentra, Bobby McFerrin s Chickem Coreou vystoupí 17. června 2015 v hale Vodova. Limitovaná vánoční série vstupenek na koncerty v cenách od 390 do 1990 Kč je v prodeji od 26. 11. na webu www.nejkoncerty.cz, v prodejní síti Ticketportal a v běžných kamenných předprodejích. V rámci vystoupení Bobbyho McFerrina a Chicka Corey pořadatelé nabízejí i unikátní možnost zakoupení vstupenky přímo na pódium (za 2990 Kč). Atraktivní příležitostí pro zájemce o kombinované zážitky je VIP vstupenka, která zahrnuje nejlepší místa v hledišti a zároveň nabízí luxusní občerstvení (za 3990 Kč). Více informací na www.jazzfestbrno.cz.

Kořeny spolupráce Bobbyho McFerrina a Chicka Corey sahají do počátku devadesátých let, kdy společně natočili desku Play. McFerrin je často označován za krále hudebního humoru, projekt Play ovšem dokázal, že Corea za svým kolegou muzikálností ani vtipností vůbec nezaostává. Naopak je mu nevysychajícím pramenem inspirace. Vzájemně se provokují, nahrávají si hudební žertíky a s radostí do hry zapojují své posluchače. Na jiskřivé a invenční spolupráci dvou hudebních velikánů nezanechává žádnou stopu ani zub času a při každém dalším setkání objevuje tato dvojice další netušená zákoutí svých uměleckých dovedností. McFerrin jako vždy vyniká absolutní intonační přesností, vynalézavostí a schopností simulovat hlasem nejrůznější hudební nástroje s obrovským rozsahem barevných odstínů a expresivity. Corea se zase ukazuje jako hudebník, který svoji precizní techniku plně propůjčuje hudbě a zůstává stejně hravý jako McFerrin. K hudební konverzaci se starým přítelem Bobbym McFerrinem se Corea vrací kdykoliv jen může, ale určitě to není tak často, jak by si oba přáli. Jejich kalendáře jsou přeplněné, a proto si tyto vzácné příležitosti naplno užívají. Jejich pódiové rozhovory jsou plné úcty, humoru i nedostižného duchovního napojení.

Pokud je Bobby McFerrin ztělesněním nespoutané kreativity, Dianne Reeves můžeme považovat za etalon jazzové zpěvačky – pohledná Afroameričanka se zvučným hlasem, frázováním a hudebním citem srovnatelným s největšími pěveckými osobnostmi jazzové historie. Díky své virtuositě, improvizačním dovednostem a stylovosti obdržela charismatická Reeves (jako vůbec první umělkyně v historii) cenu Grammy za nejlepší pěvecký výkon za tři po sobě jdoucí nahrávky v kategorii jazzu a právě Bobby McFerrin ji považuje za největší žijící zpěvačku v oblasti jazzu a R’n’B. Její poslední (a první po více než pěti letech) album Beautiful Life vyšlo v únoru 2014. Produkovala jej vynikající bubenice Terri Lyne Carrington a vedle nádherného hlasu samotné Reeves nabízí i hudební konverzace s Gregorym Porterem, Robertem Glasperem, Lalah Hathaway a Esperanzou Spalding. Beautiful Life potvrzuje, že Reeves je ve formě a svůj talent dokáže prodat i v kontextu na pomezí jazzu a R’n’B.

Kromě vystoupení světových hvězd festival nabídne v průběhu měsíců března a dubna tradiční koncerty v nejrůznějších brněnských koncertních sálech a klubech. Místa konání budou hostit jak zástupce české hudební scény, tak reprezentanty progresivního zámořského i evropského jazzu. Populární organizované jamsessions a tvůrčí dílny jsou od počátku festivalové historie její nedílnou součástí a bude tomu tak i v ročníku čtrnáctém.

Foto Petra Hajská, archiv JazzFestuBrno, Jerris Madison

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Brad Mehldau se svým triem včera okouzlil publikum v Janáčkově divadle a dostál vynikající pověsti, která ho předcházela. JazzFestBrno začal po všech stránkách skvěle.  více

Vilémem Spilkou a Vlastimilem Trllem jsme JazzFestBrno sice neprobírali úplně v předvečer zahájení, ale před týdnem. Nemluvili jsme jen o festivalu samotném, ale zároveň o hudbě v Brně, o hudbě vůbec, a dotkli jsme se i několika osobních témat. Ona ale nakonec s festivalem, jazzem a hudbou vůbec souvisela tak jako tak. Několika osobností mimo festival jsem se zeptal: "Co pro vás osobně znamená JazzFestBrno, jak ho vnímáte v kontextu evropské jazzové scény?"  více

Kytarista Peter Bernstein přijede na letošní ročník festivalu JazzFestBrno se svými dlouholetými spoluhráčí Larrym Goldingsem a Billem Stewartem. Náš rozhovor také u jeho „domácí“ kapely většinou zůstal, i když jsem se nezapomněl zeptat ani na Brada Mehldaua, s nímž Peter Bernstein často hrává.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější