JazzFestBrno zakládá vlastní vydavatelství Bivak Records

21. srpen 2021, 2:00

JazzFestBrno zakládá vlastní vydavatelství Bivak Records

JazzFestBrno přichází s vlastním hudebním vydavatelství Bivak Records, jehož cílem je produkce jak studiových nahrávek, tak zvukových záznamů koncertů českých jazzmanů. Špičkovou jazzovou hudbu bude vydávat na tradičních hudebních nosičích i v elektronické podobě. První nahrávkou, která u vydavatelství Bivak Records vychází, je debutové eponymní album brněnské kapely Four in Blue saxofonisty Radka Zapadla.

„Už dvacet let pořádáme koncerty, které se uchovávají pouze v naší paměti. I proto jsme se rozhodli pro založení vydavatelství, jež umožní vybrané koncertní zážitky uchovat jednou provždy a k nim přidat i další ve formě studiových alb. Název Bivak je symbolem pro vytváření základního produkčního komfortu pro námi vydávané umělce, kteří se tak mohou plně soustředit na uměleckou stránku projektů,“ říká jednatel vydavatelství Bivak Records a umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.

První nahrávkou pod hlavičkou vydavatelství Bivak Records je debutové eponymní album brněnské kapely Four in Blue saxofonisty Radka Zapadla. Křest desky se uskuteční dnes, tedy 21. srpna od 19:30 na Alžbětinské scéně Divadla Husa na provázku. Deska je v prodeji na webu Bivakrecords.cz a Animalmusic.cz, kde si zájemci mohou poslechnout i krátké ukázky. „Spolupráce s labelem Animal Music se nabízí zcela přirozeně – je to tradiční vydavatel s dobrým vkusem a prověřenou distribuční sítí, navíc nás váže dlouholeté přátelství. Naše vydavatelské počiny tak vhodně doplní stávající nabídku Animal Music a přidají se tak k jeho dlouholeté podpoře především domácí jazzové a alternativní scény,“ vysvětluje Spilka.

Kapelník seskupení, saxofonista Radek Zapadlo založil kapelu v roce 2017 inspirován legendárními nahrávkami Back At The Chicken Shack a Midnight Special skvělého hráče na hammondky Jimmyho Smithe. Zapadlo se ve Four in Blue obklopil neméně zkušenými hráči tak, aby obsazení kapely respektovalo původní nahrávky – Petr Tureček (vycházející jazzová hvězda z líhně katedry jazzové interpretace JAMU Brno) hraje na bicí, Vladan Ronner (Mulligang, Milan Kašuba Trio ad.) na varhany Hammond a Vilém Spilka (Vilém Spilka Quartet ad.) na kytaru. Kvarteto se od té doby posunulo směrem k vlastní tvorbě v estetice zmíněných nahrávek a stylů. K napsání kompozic pro toto sdružení se donutili všichni členové kapely, dokonce i tradicionalista Radek Zapadlo, známý jazzový konzervativec. Na desce tak zazní například jeho budoucí hity Dog´s Blues, Fried Egg nebo Blues for Magda. „Věříme, že naše hudba zaujme publikum bluesovou pravdivostí a přímým hudebním sdělením,“ říká kapelník Radek Zapadlo.

V Brně žijící saxofonista Radek Zapadlo se věnuje vlastní kapele, stíhá působit v několika žánrově odlišných formacích a k tomu i učit. „V současné době se věnuji různým aktivitám: hraní, práci ve studiu a učení. Hraní je pro mě nejdůležitější, ačkoli úplným základem – tím, z čeho čerpám inspiraci – je poslech hudby. To považuji pro její aktivní provozování za vůbec nejdůležitější,“ shrnuje náplň svých dní Zapadlo a dodává: „Působím v mnoha odlišných kapelách a jsem s takovou situací spokojený. Přesto mi chyběl vlastní projekt a tak došlo na založení kapely Four in Blue.“ Zapadlo vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze a brněnskou JAMU. Učí saxofon a klarinet na základních uměleckých školách v Brně, Vranovicích a Pohořelicích. V Brně, kde trvale žije, hraje kromě vlastní kapely Four in Blue také ve Vilém Spilka Quartet, Two-Generation Trio, Heart of Dixie, MulliGang a Cotatcha Orchestra. V Praze Zapadlo působí v kvintetu Mateje Benka, výrazného pianisty a skladatele. S ním také doprovází zpěváka Ondřeje Rumla.

Radek Zapadlo/ foto Roman Franc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější