JazzFestBrno zveřejnil kompletní program

31. leden 2014, 11:18

JazzFestBrno zveřejnil kompletní program

Hlavní hvězdy festivalu JazzFestBrno 2014 jsou známé už dlouho, nyní organizátoři zveřejnili úplný letošní program.

6. 3. 2014, 19:30, Janáčkovo divadlo

Brad Mehldau Trio (USA)

Brad Mehldau – klavír, Larry Grenadier – kontrabas, Jeff Ballard – bicí
Kapela amerického pianisty a skladatele Brada Mehldaua má jedinečný zvuk, jemuž se snaží přiblížit celá řada jazzmanů všech generací. Mehldau by se u nás řadil mezi „Husákovy děti“ a z této generace se vypracoval jako nejvlivnější světový jazzový umělec. Patří do nejvyšší ligy jazzových a crossoverových hudebníků a jeho umělecký vývoj inspiruje početné pokračovatele po celém světě. Jazzoví fandové mají příležitost zažít koncert jeho oblíbené triové sestavy, v níž na kontrabas exceluje Larry Grenadier a na bicí Jeff Ballard.

30. 3. 2014, 19:30, Fléda

Robert Balzar Trio (CZ)

Robert Balzar – kontrabas, Jiří Levíček – klavír, Jiří Slavíček – bicí
Jednou ze stálic porevolučního jazzu v Česku je bezesporu trio kontrabasisty Roberta Balzara. Vzniklo v roce 1996 a od té doby nahrálo pět autorských alb. Nejnovější deska Discover Who We Are už dává prostor brněnskému rodákovi Jiřímu Levíčkovi, jenž na postu klavíristy vystřídal dlouhodobého člena tria Stanislava Máchu.

Rostislav Fraš Quartet featuring Antonio Farao (CZ/SK/ITA)

Rostislav Fraš – saxofony, Antonio Farao – piano, Tomáš Baroš – kontrabas, Peter Solárik – bicí
Všestranný saxofonista a skladatel Rostislav Fraš působí na pražské jazzové scéně, kde se stal vyhledávaným hudebníkem – sidemanem, leaderem vlastních souborů a časem i uznávaným autorem. Nový Frašův mezinárodní projekt doplní speciální host – italský pianista světového jména Antonio Farao,.

1. 4. 2014, 19:30, Fléda

E Converso (CZ/SK)

Michal Wróblewski – altsaxofon, basklarinet, Jan Pisklák – kytara, efekty, Vladimír Micenko – kontrabas, baskytara, Jan Chalupa – bicí
V kapele E Converso, jež vznikla v roce 2011, spojili síly čtyři talentovaní hudebníci nastupující generace. Saxofonista Michal Wróblewski formaci charakterizuje jako žánrově otevřenou a nevázaně improvizující.

Limbo (CZ)

Pavel Hrubý – saxofony, basklarinet, František Kučera – trumpeta, křídlovka, Taras Vološčuk – kontrabas, Dušan Černák – bicí
Limbo je kapela rozkročená mezi více žánry. Na první poslech ji můžeme řadit k jazzově improvizingové scéně (navádí nás k tomu nástrojové obsazení, časté jazzové postupy), ale skupina se z těchto pozic dokáže vyhoupnout k nedefinovatelné hudební poloze. 

Vít Křišťan Imprints Project (CZ/SK/PL)

Vít Křišťan – klavír, Fender Rhodes, klávesy, zpěv, Roman Vícha – bicí, perkuse, Jaromír Honzák – kontrabas, baskytara, Oskar Török – trubka, Marek Kądziela – kytara, Agnieszka Twardoch – zpěv
Základem nejnovějšího Křišťanova projektu je klavírní trio s Romanem Víchou na bicí a Jaromírem Honzákem na kontrabas, jež založil v roce 2010. Cílem bylo vytvořit pestrou a bohatou mozaiku: album absorbuje vlivy z české, skandinávské a polské hudební tradice a pochopitelně neopomíná ani místo kompozičního procesu samotného – New York City.

6. 4. 2014, 19:30, Alterna

Dixie Company (PL)

Poznaňská kapela Dixie Company byla založena v roce 1993 a hraje tradiční jazz. Absolvovala stovky koncertů v mnoha prestižních místech v Polsku a zahraničí. Její úroveň a popularitu potvrzuje mimo jiné fakt, že speciálním hostem koncertu k 15. výročí kapely se stal legendární Acker Bilk se svým Paramount Jazz Bandem. K dalším velkým hvězdám, s nimiž skupina sdílela pódium, patří dánský Papa Bue’s Viking Jazz Band.

7. 4. 2014, 19:30, Divadlo na Orlí

Koncert posluchačů Katedry jazzové interpretace JAMU (CZ/SK)

Čtvrtým rokem fungující Katedra jazzové interpretace se chlubí nejen vynikajícím pedagogickým sborem v čele s Davidem Dorůžkou, Matúšem Jakabčicem, Lubomírem Šrámkem, Rostislavem Frašem, Rasťo Uhríkem či Jurajem Bartošem, ale především talentovanými studenty. Na – již třetím – prezentačním koncertě katedry v rámci festivalu se představí hned několik kapel, a dokonce i bigband, ačkoliv má oddělení zatím pouze něco přes dvě desítky studentů.

8. 4. 2014, 19:30, Fléda

Fly Agaric featuring Jiří Slavík (CZ/UK/ESP)

Zac Gvi – saxofon a klarinet, Francesc Marco – klavír, klávesy, Jiří Slavík – kontrabas, Fred Thomas – perkuse
Fly Agaric (česky muchomůrka červená) je dlouhodobý společný projekt čtyř přátel, kteří se potkali během studií v Londýně. Kvarteto tvoří Zac Gvi (saxofon a klarinet), Francesc Marco (klávesové nástroje), Fred Thomas (perkuse) a Jiří Slavík (kontrabas), Čech, jenž momentálně žije v Paříži jako muzikant na volné noze a uplatňuje se v širokém spektru hudebních žánrů od tradičního východoevropského folkloru po soudobou hudbu a moderní jazz.

Folklore to Jazz featuring R. Tariška/B. Gonzalez (SK/YV/USA)

Radovan Tariška – saxofon, Benito Gonzalez – piano, Essiet Okon Essiet – kontrabas, David Hodek – bicí, Lukáš Oravec j.h. – trubka, křídlovka
Folklore to Jazz je novým úspěšným projektem vynikajícího slovenského saxofonisty Radovana Tarišky, organickou fúzi dvou hudebních žánrů – slovenského folkloru s americkým jazzem. Repertoár tvoří nejznámější slovenské lidové písně z různých regionů země citlivě přearanžované do originálního tvaru.

14. 4. 2014, 19:30, Fléda

Ibrahim Maalouf (RL/FRA)

Ibrahim Maalouf – trubka, Laurent David – baskytara, Xavier Rogé – bicí, Frank Woeste – Fender Rhodes, François Delporte – kytara, Youenn Le Cam – bretoňské dudy, flétna, trubka, Yann Martin – trubka, Martin Saccardy – trubka
Ibrahim Maalouf pochází z Libanonu a je dnes skutečnou hudební osobností. Nenechává se žánrově omezit, mezi své hudební vzory řadí v jedné rovině Milese Davise, Dizzyho Gillespieho, Mahlera, Bacha, Mozarta, hip hop, francouzské šlágry, elektroniku a pop-music a všechny dodnes podvědomě promítá do vlastního stylu, pracujícího ještě s prvky arabskými, jazzrockovými i funkovými.

(15. nebo 16. 4. 2014), 19:30 (TBA)

MaBaSo Trio Maseli-Baranski-Šoltis (SK/PL)

Bernard Maseli – vibrafon, Michal Baranski – baskytara, kontrabas, Dano Šoltis – bicí
Vibrafonista Bernard Maseli dlouhodobě spolupracuje s hudebníky nejtěžšího kalibru. Patří mezi ně Urszula Dudziak, Michal Urbaniak, Mino Cinelu, Nippy Noya, Bill Bruford, Dean Brown, Mike Stern, Frank Gambale, David Fiuczynski, Eric Marienthal, Bob Malach, Bill Evans, Matthew Garrison a mnozí další. Už dvě desítky let zaujímá první místo v kategorii vibrafon a nejvyšší příčky jako skladatel a aranžér v anketě časopisu Jazz Forum.

24. 4. 2014, 19:30, Divadlo Husa na provázku

Larry Goldings, Peter Bernstein, Bill Stewart(USA)

Larry Goldings – Hammond organ, Peter Bernstein – kytara, Bill Stewart – bicí
Trio Goldings–Bernstein–Stewart zkoumá zákoutí jazzových standardů, hraje své autorské skladby, ale především komunikuje na telepatické rovině, která se rozvíjí pouze u dlouhodobě fungujících kapel.  Svou hudbou zprostředkovávají energii a kreativitu newyorských jazzových klubů, které se ostatně podepsaly pod reputaci této ostřílené kapely jako jednoho z největších varhanních trií dneška.

27. 4. 2014, 19:30, Alterna

Assaf Kehati Trio (IL/USA)

Assaf Kehati – kytara, Yonatan Marianer – kontrabas, Ronen Itzik – bicí nástroje
Po příchodu do USA se izraelský kytarista Assaf Kehati velmi rychle etabloval na místní jazzové scéně.  Jeho kompoziční i hráčský styl je ovlivněn mimo jiné tvorbou Hectora Berlioze, George Gershwina, Pata Methenyho a Kennyho Rogerse. Třetí a zatím poslední autorské album Naked nahrál Kehati vloni a vyjde v průběhu letošního roku.

Roman Pokorný: Tribute to Grant Green (CZ)

Roman Pokorný – kytara, Najponk – klavír, Petr Dvorský – kontrabas, Martin Kopřiva – bicí
Roman Pokorný již od mala propadl blues a oklikou přes jazz a rock se k jeho podstatě zase vrátil. Poměrně dlouho přemýšlel nad nějakým projektem, v němž by mohl vzdát poctu Grantu Greenovi. Hlavní ideou přitom nebylo věrně zkopírovat Greenovy skladby a herní styl a tak je i natočit, ale spíše se nechat inspirovat a vytvořit v tomto duchu osobitou hudební vzpomínku hodnou jeho památky.

29. 4. 2014, 19:30, Alterna

Miroslav Hloucal Quartet (CZ/SK)

Miroslav Hloucal – trubka, křídlovka, Klaudius Kováč – piano, Tomáš Baroš – kontrabas, Marián Ševčík – bicí
Hloucalova cesta na velká pódia a do kapel ostřílených leaderů vedla přes studia na VOŠ Jaroslava Ježka a tovaryšské roky v kapele Romana Pokorného. Repertoár jeho kvarteta s vynikající česko-slovenskou rytmikou Kováč–Baroš–Ševčík, má základ v kapelníkových kompozicích.

Luca Ciarla Quartet (ITA)

Luca Ciarla – housle, Vince Abbracciante – akordeon, Nicola Di Camillo – kontrabas, Francesco Savoretti – perkuse
Luca Ciarla Quartet je ceněn pro nenapodobitelnou interpretaci originálního autorského i tradičního hudebního materiálu, v němž se současný jazz a etnická hudba nenásilně mísí do specificky znějícího středomořského jazzu se špetkou cikánského koření.

25. 5. 2014, 19:30, Bobycentrum

Gregory Porter (USA)

Gregory Porter – zpěv, Aaron James – kontrabas, Chip Crawford – piano, Yosuke Satoh – saxofon, Emanuel Harrold – bicí nástroje
Rozruch, který Gregory Porter způsobil svým raketovým startem po vydání druhého alba, zdaleka nekončí! Skladba Real Good Hands z jeho druhého alba byla nominována na Grammy v kategorii Nejlepší výkon v oblasti tradičního rhythm and blues. Předloni dvakrát za sebou vyprodal Lucerna Music Bar a potvrdil, že jeho popularita je na raketovém vzestupu nejen ve Spojených státech. Do Brna přijede sympaťák Porter už jako etablovaná hvězda na pomezí jazzu, soulu a R’n’B s čerstvým třetím albem Liquid Spirit natočeným pro významné vydavatelství Blue Note, za které před několika dny získal cenu Grammy.

Brad Mehldau Trio, foto archiv JazzFestuBrno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Cenu Grammy 2014 za nejlepší vokální jazzové album si odnesl zpěvák Gregory Porter. Letos v květnu přijede i do Brna.  více

Na jaře se na JazzFestBrno chystají klavírista Brad Mehldau a zpěvák Gregory Portervíce

Rez Abbasi zahrál se svým triem v Semilassu špičkový koncert. Indická a americká hudba se spojily do osobitého a vyrovnaného tvaru.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější