Jeden koncert, dva dirigenti

27. březen 2018, 2:00

Jeden koncert, dva dirigenti

Dvojice mladých dirigentů z Hudební fakulty JAMU se představí při společném orchestrálním koncertu v Besedním domě. Jiří Najvar a Jiří Habart, studenti dirigování, povedou bezmála šedesát hráčů Moravské filharmonie Olomouc. Pod jejich vedením zazní skladby Petra Iljiče Čajkovského, Francise Poulenca a Jana Václava Hugo Voříška.

Program oba mladí umělci sestavovali spolu s jejich společným pedagogem Jakubem Kleckerem. Celý večer otevře slavná předehra z Čajkovského baletu Romeo a Julie, kterou povede Jiří Habart. „Mám možnost vést symfonické obsazení orchestru se šesti desítkami hráčů, a tudíž jsem sáhnul po nejznámější Čajkovského předehře, v níž zazní i málo slýchané nástroje jako harfa, činely, velký buben. Pro publikum bude tato hudba příjemně stráveným časem, ostatně v ní uslyší jednu z nejslavnějších melodií na téma lásky v celé ruské hudbě vůbec,“ říká Habart.

Po romantickém úvodu přijde na program Poulencův koncert pro klavír a orchestr, v němž se vedle dirigenta Najvara představí v sólistickém vystoupení také pianista Roman Czepa z pražské HAMU. „S olomouckým orchestrem se setkávám již po několikáté. Nejdříve jsem ho poznal jako skladatel, když mi MFO premiérovala dvě moje absolventské skladby – Rapsodii pro trombon, varhany a orchestr a Soundscape pro symfonický orchestr. Se stejným tělesem jsem také debutoval minulý rok na Mezinárodním hudebním festivalu Petra Dvorského minulý rok, kde jsem s Českým filharmonickým sborem Brno uvedl Mozartovo Requiem d-moll,“ dodal Najvar. Po přestávce oddiriguje ještě Voříškovu symfonii D-dur, kterou provede vůbec poprvé, stejně jako Poulencův Klavírní koncert.

Koncert je ohlášený na Zelený čtvrtek 29. března v 19:00 v Besedním domě.

Foto archiv JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější