Jevgenij Iršai oslaví jubileum společně s Milanem Paľou

Jevgenij Iršai oslaví jubileum společně s Milanem Paľou

Jevgenij Iršai je jedním z nejvýznamnějších slovenských skladatelů současnosti. V letošním roce slaví 70 let. Při této příležitosti proběhne v sále konventu Milosrdných bratří jeho společný koncert s Milanem Paľou. Během koncertu, který pořádá Ensemble Opera Diversa, zazní díla oslavence.

„Skladby pre sláčikové nástroje zaujímajú v mojej tvorbe dosť veľké miesto. Zvlášť skladby pre husle sólo, husle a klavír alebo husle a orchester. Sú na to dva dôležité dôvody. Jednak môj otec bol vynikajúci huslista a len kvôli osudu hral celý život iba v orchestri Mariinskeho Divadla v Sankt-Peterburgu. I keď si pamätám ako dieťa, že občas mal aj koncerty ako sólista. Druhý dôležitý dôvod je, že vôľou osudu na Slovensku som sa stretol a spriatelil s vynikajúcim huslistom a muzikantom Milanom Palom. Všetky moje skladby pre husle, ktoré som skomponoval na Slovensku, sú inšpirované osobnosťou Milana Palu. A som veľmi rád, že všetky tieto moje kompozície Milan aj premiérovo uviedol.“ říká Jevgenij Iršai. Slavnostní koncert je ohlášený na 19. října 2021 od 19:00 v sále Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Jevgenij Markovič Iršai (*1951) pochází z ruské hudební rodiny. Sví první hudební studia absolvoval na Speciální hudební škole při Leningradské konzervatoři, dále vystudoval kompozici a hru na klavír na konzervatoři rovněž v rodném Leningradu. Na Leningradské a Petrohradské konzervatoři následně působil také jako pedagog hry na klavír a v té době rovněž koncertoval jako sólový klavírista. V devadesátých letech začínal na Slovensku jako korepetitor Státní opery v Banské Bystrici, v Bystrici dále vyučoval i na konzervatoři Jana Levoslava Belly a Katedře hudby na fakultě humanitních věd UMB. Od roku 2001 do současnosti působí na katedře kompozice a dirigování VŠMU v Bratislavě. Zejména v posledních letech komponuje na objednávku konkrétních interpretů ze Slovenska i zahraničí, kromě Milana Paľy jsou to například Aleksander Gabryš, Ondrej Olos, Zuzana Paulechová, Aleksander Chernušenko, Ladislav Fančovitz, Adriana Kučerová, Jan Kalinowski, Rastislav Štúr a mnoho dalších. Tvorba Jevgenije Iršaie se vyznačuje experimenty s tradičním zvukem, tempem, rytmem, harmonií i melodií, působí silou hudebního výrazu a vyskytují se v ní i prvky pravoslavné liturgické hudby. V závěru minulého století byl označen za příslušníka ruského „pozdního postkonzervatismu“, jeho skladatelskou práci však charakterizuje spíše citlivý výběr z evropské i ruské hudební tradice a přetváření hudebního materiálu vlastním originálním způsobem.

PROGRAM:

JEVGENIJ IRŠAI:

Sonáta pro Edwarda Griega pro housle a klavír

Sonáta no. 2 "Nenávist" pro housle a klavír

Sonáta no. 3 pro housle a klavír

Sonáta no. 4 "Who knows from which one of trash, from silence..." pro housle a klavír – PREMIÉRA

Milan Paľa/ foto Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jevgenij Iršai: koncert s Milanem Paľou k životnímu jubileu autora

19.10.2021, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější