Jevgenij Iršai oslaví jubileum společně s Milanem Paľou

Jevgenij Iršai oslaví jubileum společně s Milanem Paľou

Jevgenij Iršai je jedním z nejvýznamnějších slovenských skladatelů současnosti. V letošním roce slaví 70 let. Při této příležitosti proběhne v sále konventu Milosrdných bratří jeho společný koncert s Milanem Paľou. Během koncertu, který pořádá Ensemble Opera Diversa, zazní díla oslavence.

„Skladby pre sláčikové nástroje zaujímajú v mojej tvorbe dosť veľké miesto. Zvlášť skladby pre husle sólo, husle a klavír alebo husle a orchester. Sú na to dva dôležité dôvody. Jednak môj otec bol vynikajúci huslista a len kvôli osudu hral celý život iba v orchestri Mariinskeho Divadla v Sankt-Peterburgu. I keď si pamätám ako dieťa, že občas mal aj koncerty ako sólista. Druhý dôležitý dôvod je, že vôľou osudu na Slovensku som sa stretol a spriatelil s vynikajúcim huslistom a muzikantom Milanom Palom. Všetky moje skladby pre husle, ktoré som skomponoval na Slovensku, sú inšpirované osobnosťou Milana Palu. A som veľmi rád, že všetky tieto moje kompozície Milan aj premiérovo uviedol.“ říká Jevgenij Iršai. Slavnostní koncert je ohlášený na 19. října 2021 od 19:00 v sále Konventu Milosrdných bratří v Brně.

Jevgenij Markovič Iršai (*1951) pochází z ruské hudební rodiny. Sví první hudební studia absolvoval na Speciální hudební škole při Leningradské konzervatoři, dále vystudoval kompozici a hru na klavír na konzervatoři rovněž v rodném Leningradu. Na Leningradské a Petrohradské konzervatoři následně působil také jako pedagog hry na klavír a v té době rovněž koncertoval jako sólový klavírista. V devadesátých letech začínal na Slovensku jako korepetitor Státní opery v Banské Bystrici, v Bystrici dále vyučoval i na konzervatoři Jana Levoslava Belly a Katedře hudby na fakultě humanitních věd UMB. Od roku 2001 do současnosti působí na katedře kompozice a dirigování VŠMU v Bratislavě. Zejména v posledních letech komponuje na objednávku konkrétních interpretů ze Slovenska i zahraničí, kromě Milana Paľy jsou to například Aleksander Gabryš, Ondrej Olos, Zuzana Paulechová, Aleksander Chernušenko, Ladislav Fančovitz, Adriana Kučerová, Jan Kalinowski, Rastislav Štúr a mnoho dalších. Tvorba Jevgenije Iršaie se vyznačuje experimenty s tradičním zvukem, tempem, rytmem, harmonií i melodií, působí silou hudebního výrazu a vyskytují se v ní i prvky pravoslavné liturgické hudby. V závěru minulého století byl označen za příslušníka ruského „pozdního postkonzervatismu“, jeho skladatelskou práci však charakterizuje spíše citlivý výběr z evropské i ruské hudební tradice a přetváření hudebního materiálu vlastním originálním způsobem.

PROGRAM:

JEVGENIJ IRŠAI:

Sonáta pro Edwarda Griega pro housle a klavír

Sonáta no. 2 "Nenávist" pro housle a klavír

Sonáta no. 3 pro housle a klavír

Sonáta no. 4 "Who knows from which one of trash, from silence..." pro housle a klavír – PREMIÉRA

Milan Paľa/ foto Julian Veverica

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jevgenij Iršai: koncert s Milanem Paľou k životnímu jubileu autora

19.10.2021, 19:00 / Konvent Milosrdných bratří

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější