Jubilejní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka zná své laureáty

Jubilejní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka zná své laureáty

Včerejší slavnostní vyhlášení výsledků uzavřelo 30. ročník prestižní Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, která se letos konala v oborech flétna a klarinet. V letošním ročníku se do soutěže přihlásilo více než 130 mladých hudebníků z 29 zemí světa, kteří předvedli své umění před mezinárodními odbornými porotami složených z předních osobností hudebního světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka je jednou z nejvýznamnějších hudebních soutěží v České republice, pořádaná Hudební fakultou Janáčkovy akademie múzických umění. Soutěž podporuje mladé talenty a propaguje dílo jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů, Leoše Janáčka. Nejlepší čtyři soutěžící z obou kategorií pak vystoupili v rámci finálového kola společně s orchestry Czech Virtuosi pod vedením dirigenta Víta Spilky a orchestru Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou.

„Letošní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka byl neobyčejně barevný, a to díky vysokému počtu soutěžících z celého světa, díky pestrosti dramaturgie, o kterou se starala mezinárodní skupina předních flétnistů a klarinetistů, a také díky skutečnosti, že tuto velkou soutěž realizuje mladistvý tým studentů Hudební produkce pod vedením projektové manažerky. Je vidět a slyšet, že za tím vším stojí láska, idealismus, trpělivost a touha po kráse a harmonii“,dodala děkanka Hudební fakulty JAMU, Barbara Maria Willi.

O vítězích rozhodovaly mezinárodní poroty. Oboru flétna předsedalprof. Philippe Bernold z pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (Francie), předsednictví poroty pro klarinet přijalprof. Paolo Beltramini z Itálie působící na Hochschule für Musik v Luzernu (Švýcarsko).

V oboru flétna byly vyhlášeny následující výsledky. První cena nebyla letos udělena. Druhou cenu si odnesla Sofija Mihailovićze Srbska, která zároveň získala několik zvláštních cen. Mezi ně patří stříbrná flétnová hlavice věnovaná hlavním partnerem soutěže Powell Flutes, dále koncert na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v roce 2025 a notový materiál od hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha.

Třetí cenu získali dva účastníci, Yu-Hsuan Kuo z Tchaj-wanu a Takahiro Uchiyama z Japonska. Yu-Hsuan Kuo navíc obdržela cenu za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů.

Čestné uznání třetího kola si odnesla Hanna Jantyik z Maďarska, která byla oceněna také zvláštní cenou v podobě příslušenství pro flétnu od partnera soutěže Jana Kubra. Čestné uznání z druhého kola získala Oliwia Wantulok z Polska.

Zvláštní cena pro nejlepšího českého účastníka byla udělena Mikuláši Balovi, který se může těšit na vystoupení v rámci akce Dny mladých interpretů v Brně v roce 2025.

První cenu v oboru klarinet získal Yan Maratka z České republiky/Francie. Kromě hlavní ceny obdržel také zvláštní ocenění – RC klarinet od hlavního partnera soutěže Buffet Crampon, notový materiál z produkce hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha a notový materiál od Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Druhou cenu si odnesla Gabriela Matoušková z České republiky. Jako zvláštní ocenění získala možnost vystoupit na akci Dny mladých interpretů, která se uskuteční v Brně v roce 2025. Dále jí byla udělena Cena Českého rozhlasu Brno, která zahrnuje bezplatnou studiovou nahrávku a prezentaci ve vysílání. Gabriela také obdržela notový materiál z produkce Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Třetí cenu získal Aleš Tvrdík z České republiky, který rovněž obdržel zvláštní cenu v podobě notového materiálu z produkce Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Čestné uznání za postup do třetího kola obdržel Paweł Libront z Polska. Cena za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů byla udělena Alžbětě Baldové z České republiky. Čestné uznání za účast ve druhém kole bylo uděleno Tomeru Aglamazovi z Izraele.

Výherci soutěže k titulu laureáta získali tradiční finanční ocenění sto tisíc korun (1. cena), sedmdesát tisíc korun (2. cena) a čtyřicet tisíc korun českých (3. cena).

Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Ve druhém dnu festivalu Expozice nové hudby přenesli pořadatelé návštěvníky do vod komorních. V podání houslistky Terezy Horákové v Besedním domě zazněly dvě výjimečné skladby pro sólové housle. Při druhé z nich se k houslistce připojila Sarah Jedličková, která živě pracovala s osmi předem nahranými zvukovými stopami.  více

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Nejčtenější