Jubilejní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka zná své laureáty

Jubilejní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka zná své laureáty

Včerejší slavnostní vyhlášení výsledků uzavřelo 30. ročník prestižní Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka, která se letos konala v oborech flétna a klarinet. V letošním ročníku se do soutěže přihlásilo více než 130 mladých hudebníků z 29 zemí světa, kteří předvedli své umění před mezinárodními odbornými porotami složených z předních osobností hudebního světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka je jednou z nejvýznamnějších hudebních soutěží v České republice, pořádaná Hudební fakultou Janáčkovy akademie múzických umění. Soutěž podporuje mladé talenty a propaguje dílo jednoho z nejvýznamnějších českých skladatelů, Leoše Janáčka. Nejlepší čtyři soutěžící z obou kategorií pak vystoupili v rámci finálového kola společně s orchestry Czech Virtuosi pod vedením dirigenta Víta Spilky a orchestru Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou.

„Letošní 30. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka byl neobyčejně barevný, a to díky vysokému počtu soutěžících z celého světa, díky pestrosti dramaturgie, o kterou se starala mezinárodní skupina předních flétnistů a klarinetistů, a také díky skutečnosti, že tuto velkou soutěž realizuje mladistvý tým studentů Hudební produkce pod vedením projektové manažerky. Je vidět a slyšet, že za tím vším stojí láska, idealismus, trpělivost a touha po kráse a harmonii“,dodala děkanka Hudební fakulty JAMU, Barbara Maria Willi.

O vítězích rozhodovaly mezinárodní poroty. Oboru flétna předsedalprof. Philippe Bernold z pařížské Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (Francie), předsednictví poroty pro klarinet přijalprof. Paolo Beltramini z Itálie působící na Hochschule für Musik v Luzernu (Švýcarsko).

V oboru flétna byly vyhlášeny následující výsledky. První cena nebyla letos udělena. Druhou cenu si odnesla Sofija Mihailovićze Srbska, která zároveň získala několik zvláštních cen. Mezi ně patří stříbrná flétnová hlavice věnovaná hlavním partnerem soutěže Powell Flutes, dále koncert na Mezinárodním hudebním festivalu Leoše Janáčka v roce 2025 a notový materiál od hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha.

Třetí cenu získali dva účastníci, Yu-Hsuan Kuo z Tchaj-wanu a Takahiro Uchiyama z Japonska. Yu-Hsuan Kuo navíc obdržela cenu za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů.

Čestné uznání třetího kola si odnesla Hanna Jantyik z Maďarska, která byla oceněna také zvláštní cenou v podobě příslušenství pro flétnu od partnera soutěže Jana Kubra. Čestné uznání z druhého kola získala Oliwia Wantulok z Polska.

Zvláštní cena pro nejlepšího českého účastníka byla udělena Mikuláši Balovi, který se může těšit na vystoupení v rámci akce Dny mladých interpretů v Brně v roce 2025.

První cenu v oboru klarinet získal Yan Maratka z České republiky/Francie. Kromě hlavní ceny obdržel také zvláštní ocenění – RC klarinet od hlavního partnera soutěže Buffet Crampon, notový materiál z produkce hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha a notový materiál od Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Druhou cenu si odnesla Gabriela Matoušková z České republiky. Jako zvláštní ocenění získala možnost vystoupit na akci Dny mladých interpretů, která se uskuteční v Brně v roce 2025. Dále jí byla udělena Cena Českého rozhlasu Brno, která zahrnuje bezplatnou studiovou nahrávku a prezentaci ve vysílání. Gabriela také obdržela notový materiál z produkce Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Třetí cenu získal Aleš Tvrdík z České republiky, který rovněž obdržel zvláštní cenu v podobě notového materiálu z produkce Edition Janáček, Nadace Leoše Janáčka.

Čestné uznání za postup do třetího kola obdržel Paweł Libront z Polska. Cena za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů byla udělena Alžbětě Baldové z České republiky. Čestné uznání za účast ve druhém kole bylo uděleno Tomeru Aglamazovi z Izraele.

Výherci soutěže k titulu laureáta získali tradiční finanční ocenění sto tisíc korun (1. cena), sedmdesát tisíc korun (2. cena) a čtyřicet tisíc korun českých (3. cena).

Štěpán Plucar

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější