Jubilejní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby se letos neuskuteční

Jubilejní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby se letos neuskuteční

Ani letos se Velikonoční festival duchovní hudby neuskuteční. Tradiční akce se tak stává jednou z prvních v republice, která se ruší už podruhé.

„V loňském roce jsme měli vše hotovo, ve městě visely plakáty zvoucí na koncerty, a my jsme museli akci zrušit pár dnů před jejím začátkem. V plánování letošního ročníku, který měl být mimochodem jubilejní, třicátý, jsme proto byli obezřetnější. Bylo velmi obtížné odhadovat vývoj situace a podle toho přemýšlet o zahraničních umělcích, sborovém zpěvu, omezení kapacity a dalších věcech, kterých se dotýkají všechna omezení. Přesto jsme byli připraveni a doufali jsme, nicméně vzhledem k vývoji situace musíme být realisté. Je nám proto moc líto, že ani letos neprožijeme velikonoční čas spolu s našimi posluchači,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Loňský ročník festivalu nesl podtitul Světlo/Iluminace. Ten letošní podtitul Tělo/Vtělení. „Naplánovali jsme proto pro rok 2021 splynutí obou ročníků, vtělení jednoho do druhého. Původní emblémy těla - umučeného i oslaveného - se tak staly ještě aktuálnějšími. Velikonoční festival je už dlouhá léta prostorem rezonance: skladby (znovu)ožívají v posvátných prostorách a v posvátném čase, jim určených. Posluchačům tak festival kromě samotného hudebního zážitku dával možnost se v oněch dvou týdnech i jednotlivých chrámech zastavit k rozjímání nad utrpením i radostnou zvěstí. V této době se znovu idea festivalu stává spíše spícím semínkem, symbolem naděje. Doufejme, že obrodu a uzdravení naší společnosti bude možné oslavit již o svátcích vzkříšení lásky v roce 2022,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Velikonoční festival duchovní hudby se poprvé uskutečnil v roce 1992 jako vůbec první akce svého druhu v České republice a ojedinělá i v evropském měřítku. Nabízí výhradně duchovní hudbu určenou pro Svatý a Velikonoční týden s akcentací na objevnou dramaturgii a vynikající interpretační výkony. Koncerty se konají v brněnských kostelích a chrámech, za účasti mezinárodně uznávaných interpretů včetně světových premiér psaných na objednávku festivalu. Specifikem akce jsou tenebrae, tzv. temné hodinky uváděné ve zhasnutých kostelích, pouze při svíčkách.

VFDH 2017/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější