Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno zahajuje svoji druhou sezonu

24. říjen 2023, 1:00

Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno zahajuje svoji druhou sezonu

Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno přípravuje program s názvem Tma / Královská večeře / Symfonie č. 7 Allegretto. Premiérově ho uvede v divadle Reduta.

Mladí tanečníci mají za sebou první rok působení v Baletu Národního divadla Brno, kde absolvovali nespočet představení nejen vlastních nebo po boku hlavního souboru, ale i několik zájezdů mimo scénu NdB. Jejich třetí program bude následovat dva předchůdce svým formátem komponovaného večera. V průběhu vystoupení se představí tři původní choreografie, které vytvořila trojice choreografů Markéta Pimek Habalová, Uladzimir Ivanou a Mário RadačovskýPremiéra je ohlášena na 26. října 2023 od 19:00 v divadle Reduta.

Premiérový večer otevře choreografie Markéty Pimek Habalové s názvem Tma. Ztvárňuje příběh dvou lidí, muže a ženy, jejichž nezlomná láska se snaží překonat nepřízeň osudu. Čeká je těžká zkouška v podobě nuceného odloučení, které přináší mladým hrdinům strach, bolest, ale i naději, která jim pomáhá překonat chvíle největšího soužení.

Komická, hravá a odlehčená bude druhá část večera. Na Královské večeři Uladzimira Ivanoua za doprovodu hudby Jana Dismase Zelenky budou diváci svědky těch nejhorších lidských vlastností a činů. Hlavní roli zde bude hrát nejen samotná Královna v podání Izabely Gracíkové, ale i přetvářka, pokrytectví, lež a zrada.

Mário Radačovský v závěrečné choreografii uchopí závažné téma brutální agrese vůči svobodnému národu skrze hudbu Dmitrije Šostakoviče. Jeho slavná Leningradská symfonie poprvé zazněla v blokádou sužovaném Leningradě v roce 1942. Dílo se pro svět stalo symbolem boje proti fašizmu je paradoxně v dnešní době stále aktuální.

„Jsem velmi hrdý a těším se z toho, kam směřuje vývoj programů baletního souboru NdB2. Tentokrát je část Uladzimira Ivanoua ta, při které si trochu oddychneme a možná se i zasmějeme. Markéta Pimek Habalová a já jsme se nějak podvědomě v našich choreografiích dotkli ztráty. Samozřejmě slovo ztráta je velmi obsáhlé. Ona vytvořila krásný duet o individuální ztrátě. Já jsem se záměrně dotknul toho, co se děje u našich sousedů, kde je válka. Teď se dokonce postupně rozrůstá další konflikt a nemám z toho upřímně nejlepší pocit, ale zároveň cítím, že o tom musíme mluvit a doufat, že hrůzy války nedorazí k nám„ říká umělecký šéf baletu NdB Mário Radačovský.

Foto archiv Baletu NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější