Kamenné mantry pod mamutem: Koncert Brno Cotemporary Orchestra v Anthroposu

Kamenné mantry pod mamutem: Koncert Brno Cotemporary Orchestra v Anthroposu

Brno Cotemporary Orchestra opět vystoupí v netradičním prostoru. Tentokrát zahrají pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra v brněnském Anthroposu. Představí zde spektakulární kompozice italského skladatele Fausta Romitelliho, postmoderně koncipovanou komorní kantátu Miloslava Ištvana, dílo Hodiny minulosti nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse a skladbu Michala Rataje, komponovanou přímo pro soubor BCO.

Naši předci a prapředci lovili mamuty nejen pro obživu. Z kostí si stavěli obydlí a z klů vyráběli nástroje a kultovní předměty. Mohutná zvířata vyobrazovali na jeskynních malbách a mnohde uctívali jako stvořitele Země. O tisíce let později vystupovali špičky mamutích klů z věčně zmrzlého permafrostu, díky čemuž dostali své jméno. Dnes při civilizačním oteplování vystupují před věky zmrzlí mamuti na povrch celí. Druhý koncert desáté slavnostní sezóny „We are the world“ věnujeme Anthroposu, kde zkoumají život a smrt našich předků a prapředků, jakož i koloběh vzniku a zániku civilizací“ vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert je ohlášený na pondělí 22. listopadu 2021 od 19:30 v Anthroposu.

Kompozice Amok/Koma z roku 2001 italského skladatele Fausta Romitelliho je postavena na střídání zběsilosti a kontemplace. Dvou krajních poloh lidského bytí. Kompozice Music from Nothing od Michala Rataje je hudební reminiscencí současné pandemické nicoty a je psána přímo pro BCO a Martina Opršála, který zahraje na marimbu. Soubor ji premiéroval v tomto roce na festivalu Ostravské dny nové hudby. V komorním oratoriu Já, Jákob Miloslava Ištvana na texty básníka Vítězslava Gardavského a bible se řeší odvěký spor duchovního (božského) a materiálního (materialistického) přístupu k životu. La sabbia del tempo (Písek času) z roku 1991 patří do rané fáze Romitelliho tvorby a je zde patrnější fascinace francouzským spekralismem. Tichá kompozice vyvolává pocit zastaveného času, kdy se rozhostí klid a mír, vše je tiché a prázdné, jenom ten písek v přesýpacích hodinách neustále propadává. Závěr koncertu bude patřit kompozici Hodiny minulosti, nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse.

Program koncertu:

Kamenní mantry – koncert pod mamutem

Fausto Romitelli - Amok Koma
Michal Rataj - Music from Nothing
Miloslav Ištvan – Já, Jákob
Fausto Romitelli - Písek času
Bronius Kutavičius - Hodiny minulosti 

Irena Troupová – soprán
Otakar Blaha – recitace
Martin Opršál - marimba
Brno Contemporary Orchestra - Pavel Šnajdr - dirigent

Foto FB souboru 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější