Kamenné mantry pod mamutem: Koncert Brno Cotemporary Orchestra v Anthroposu

Kamenné mantry pod mamutem: Koncert Brno Cotemporary Orchestra v Anthroposu

Brno Cotemporary Orchestra opět vystoupí v netradičním prostoru. Tentokrát zahrají pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra v brněnském Anthroposu. Představí zde spektakulární kompozice italského skladatele Fausta Romitelliho, postmoderně koncipovanou komorní kantátu Miloslava Ištvana, dílo Hodiny minulosti nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse a skladbu Michala Rataje, komponovanou přímo pro soubor BCO.

Naši předci a prapředci lovili mamuty nejen pro obživu. Z kostí si stavěli obydlí a z klů vyráběli nástroje a kultovní předměty. Mohutná zvířata vyobrazovali na jeskynních malbách a mnohde uctívali jako stvořitele Země. O tisíce let později vystupovali špičky mamutích klů z věčně zmrzlého permafrostu, díky čemuž dostali své jméno. Dnes při civilizačním oteplování vystupují před věky zmrzlí mamuti na povrch celí. Druhý koncert desáté slavnostní sezóny „We are the world“ věnujeme Anthroposu, kde zkoumají život a smrt našich předků a prapředků, jakož i koloběh vzniku a zániku civilizací“ vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert je ohlášený na pondělí 22. listopadu 2021 od 19:30 v Anthroposu.

Kompozice Amok/Koma z roku 2001 italského skladatele Fausta Romitelliho je postavena na střídání zběsilosti a kontemplace. Dvou krajních poloh lidského bytí. Kompozice Music from Nothing od Michala Rataje je hudební reminiscencí současné pandemické nicoty a je psána přímo pro BCO a Martina Opršála, který zahraje na marimbu. Soubor ji premiéroval v tomto roce na festivalu Ostravské dny nové hudby. V komorním oratoriu Já, Jákob Miloslava Ištvana na texty básníka Vítězslava Gardavského a bible se řeší odvěký spor duchovního (božského) a materiálního (materialistického) přístupu k životu. La sabbia del tempo (Písek času) z roku 1991 patří do rané fáze Romitelliho tvorby a je zde patrnější fascinace francouzským spekralismem. Tichá kompozice vyvolává pocit zastaveného času, kdy se rozhostí klid a mír, vše je tiché a prázdné, jenom ten písek v přesýpacích hodinách neustále propadává. Závěr koncertu bude patřit kompozici Hodiny minulosti, nedávno zesnulého litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse.

Program koncertu:

Kamenní mantry – koncert pod mamutem

Fausto Romitelli - Amok Koma
Michal Rataj - Music from Nothing
Miloslav Ištvan – Já, Jákob
Fausto Romitelli - Písek času
Bronius Kutavičius - Hodiny minulosti 

Irena Troupová – soprán
Otakar Blaha – recitace
Martin Opršál - marimba
Brno Contemporary Orchestra - Pavel Šnajdr - dirigent

Foto FB souboru 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější