Kieslowski míří přímo Mezi lopatky

Kieslowski míří přímo Mezi lopatky

Kieslowski vydávají svou třetí desku Mezi lopatky. „Urban folk“, jak svou tvorbu Marie Kieslowski a David Pomahač nazývají, zcela vystihuje jejich přímočarý způsob, jak zpívat o vztahu mezi dvěma lidmi. Kieslowski na novince vykračují z písničkářského lo-fi undergroundu, a to rozhodně nejen díky producentovi, kterým se stal na Mezi lopatky Jan P. Muchow. Strhující dynamika, originální aranže, citlivé beaty, vtip, silné texty a výborný zvuk jen dokazuje, že Kieslowski je duo, které si rozumí.

Originální poetika a pohled na vztah mezi mužem a ženou, byly vždy základním kamenem celé produkce Kieslowski. Jestli se někomu mohlo zdát, že už nešlo jít víc na dřeň nebo že už toto téma vyčerpali, byl na omylu. Kieslowski již nesahají po nožích. Nejsou zapotřebí, protože mnoho nevyřeší. Mnohem bolestnější je odloučení, samota, ticho, nespavost nebo vědomí smrti. Kieslowski jsou smířeni s realitou, bez zvyšování hlasu nebo strachu. Nahrávka působí tedy navenek méně rozervaným způsobem, než předchozí alba, přesto je velmi osobní a vnímavý posluchač se rozhodně nudit nebude.

To samozřejmě souvisí i s celkovým zvukem desky, který má na svědomí producent alba Jan P. Muchow. Rozhodnutí svěřit křehkou hudbu Kieslowski do jeho rukou se rozhodně vyplatilo. Na počátku roku 2014 se celý tým odebral na sever Francie, aby na uzavřeném místě nahrál základní části celého alba „Ta spolupráce byla velmi úzká a intenzivní. Nahrávali jsme téměř 14 dní v kuse. Po chvíli už jsme byli všichni na stejné vlně a věděli, co chceme. Honza pracuje navíc velmi rychle, a tak jsme měli možnost vyzkoušet více cest. Když jsme si nebyli jisti, dali jsme na jeho volbu a cit,“ říká Marie Kieslowski a upřesňuje, zda bylo důležité vycestovat právě do zimní Normandie. „Důležité bylo, že jsme odjeli. To samé se mohlo uskutečnit kdekoli jinde za hranicemi ČR. Ale je fakt, že Normandie se obzvlášť povedla. To místo, kamenný dům uprostřed ničeho, mělo neopakovatelnou atmosféru. Nemluvě o tom, že jsme tam byli na přelomu ledna a února, takže většinu dní pršelo a foukal silný vítr. Byli jsme izolováni a šťastní.“ Místo nahrávání prosakuje celým albem, aby bylo v závěru vyobrazeno písní Normandie.

Producent Jan P. Muchow si cení souznění hlasů Davida a Marie: „Duet je pro mě v pop-music královská disciplína a s Kieslowski jsem měl možnost pracovat na celém albu pro dva hlasy. Navíc Marie i David mají k tvorbě podobný přístup jako já – vše je dovoleno, jediná hranice je vaše fantazie. Takže, to nebyla práce, ale radost, se na albu podílet.“

Album vyšlo dnes u Indies Scope. Kieslowski na něm představují chytrý a citlivý autorský indie urban folk a zařazují se mezi nejvýraznější dua naší scény. Dnes také vychází nové album indiepopové kapely Holden Caulfield s názvem Hopetown, které má Indies Scope rovněž v distribuci.

Koncerty:

27. 9. Nové Město n. M. – festival Křídla
9. 10. Ostrava – Stará aréna
10. 10. Třinec – Filmové babí léto
17. 10. SK Bratislava – Rádio Děvín, živě,
18. 10. SK Bratislava – U očka
23. 10. Praha – Palác Akropolis – křest
30. 10. Plzeň – Anděl Café
6. 11. Tišnov – U palce
7. 11. Rýmařov
12. 11. Brno – Sono – křest (Bratři Orfové, Květy)
21. 11. Veselí n. Moravou – MKS
22. 11. SK Trenčín – Klub Lúč

Foto Vítek Bedrna

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Nové album Za okny rychlíku natočila Amálka K. Třebická. Po nahrávce Nešišlej! určené dětem se tentokrát představuje jako zpěvačka na pomezí šansonu a jazzu.  více

Nové řadové album natočila po letech kapela Zuby nehty, se singly z připravovaných nahrávek přicházejí Amálka K. Třebická a Kieslowski. Pilotní ukázky přinášíme k poslechu online.  více

Nové autorské písňové album Jiřího Pavlici a Hradišťanu nese název Vteřiny křehké. Na nahrávku vybral a zhudebnil Jiří Pavlica patnáct básní různých autorů, jednu z nich si můžete poslechnout u nás.  více


Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Nejčtenější