Kieslowski míří přímo Mezi lopatky

Kieslowski míří přímo Mezi lopatky

Kieslowski vydávají svou třetí desku Mezi lopatky. „Urban folk“, jak svou tvorbu Marie Kieslowski a David Pomahač nazývají, zcela vystihuje jejich přímočarý způsob, jak zpívat o vztahu mezi dvěma lidmi. Kieslowski na novince vykračují z písničkářského lo-fi undergroundu, a to rozhodně nejen díky producentovi, kterým se stal na Mezi lopatky Jan P. Muchow. Strhující dynamika, originální aranže, citlivé beaty, vtip, silné texty a výborný zvuk jen dokazuje, že Kieslowski je duo, které si rozumí.

Originální poetika a pohled na vztah mezi mužem a ženou, byly vždy základním kamenem celé produkce Kieslowski. Jestli se někomu mohlo zdát, že už nešlo jít víc na dřeň nebo že už toto téma vyčerpali, byl na omylu. Kieslowski již nesahají po nožích. Nejsou zapotřebí, protože mnoho nevyřeší. Mnohem bolestnější je odloučení, samota, ticho, nespavost nebo vědomí smrti. Kieslowski jsou smířeni s realitou, bez zvyšování hlasu nebo strachu. Nahrávka působí tedy navenek méně rozervaným způsobem, než předchozí alba, přesto je velmi osobní a vnímavý posluchač se rozhodně nudit nebude.

To samozřejmě souvisí i s celkovým zvukem desky, který má na svědomí producent alba Jan P. Muchow. Rozhodnutí svěřit křehkou hudbu Kieslowski do jeho rukou se rozhodně vyplatilo. Na počátku roku 2014 se celý tým odebral na sever Francie, aby na uzavřeném místě nahrál základní části celého alba „Ta spolupráce byla velmi úzká a intenzivní. Nahrávali jsme téměř 14 dní v kuse. Po chvíli už jsme byli všichni na stejné vlně a věděli, co chceme. Honza pracuje navíc velmi rychle, a tak jsme měli možnost vyzkoušet více cest. Když jsme si nebyli jisti, dali jsme na jeho volbu a cit,“ říká Marie Kieslowski a upřesňuje, zda bylo důležité vycestovat právě do zimní Normandie. „Důležité bylo, že jsme odjeli. To samé se mohlo uskutečnit kdekoli jinde za hranicemi ČR. Ale je fakt, že Normandie se obzvlášť povedla. To místo, kamenný dům uprostřed ničeho, mělo neopakovatelnou atmosféru. Nemluvě o tom, že jsme tam byli na přelomu ledna a února, takže většinu dní pršelo a foukal silný vítr. Byli jsme izolováni a šťastní.“ Místo nahrávání prosakuje celým albem, aby bylo v závěru vyobrazeno písní Normandie.

Producent Jan P. Muchow si cení souznění hlasů Davida a Marie: „Duet je pro mě v pop-music královská disciplína a s Kieslowski jsem měl možnost pracovat na celém albu pro dva hlasy. Navíc Marie i David mají k tvorbě podobný přístup jako já – vše je dovoleno, jediná hranice je vaše fantazie. Takže, to nebyla práce, ale radost, se na albu podílet.“

Album vyšlo dnes u Indies Scope. Kieslowski na něm představují chytrý a citlivý autorský indie urban folk a zařazují se mezi nejvýraznější dua naší scény. Dnes také vychází nové album indiepopové kapely Holden Caulfield s názvem Hopetown, které má Indies Scope rovněž v distribuci.

Koncerty:

27. 9. Nové Město n. M. – festival Křídla
9. 10. Ostrava – Stará aréna
10. 10. Třinec – Filmové babí léto
17. 10. SK Bratislava – Rádio Děvín, živě,
18. 10. SK Bratislava – U očka
23. 10. Praha – Palác Akropolis – křest
30. 10. Plzeň – Anděl Café
6. 11. Tišnov – U palce
7. 11. Rýmařov
12. 11. Brno – Sono – křest (Bratři Orfové, Květy)
21. 11. Veselí n. Moravou – MKS
22. 11. SK Trenčín – Klub Lúč

Foto Vítek Bedrna

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Nové album Za okny rychlíku natočila Amálka K. Třebická. Po nahrávce Nešišlej! určené dětem se tentokrát představuje jako zpěvačka na pomezí šansonu a jazzu.  více

Nové řadové album natočila po letech kapela Zuby nehty, se singly z připravovaných nahrávek přicházejí Amálka K. Třebická a Kieslowski. Pilotní ukázky přinášíme k poslechu online.  více

Nové autorské písňové album Jiřího Pavlici a Hradišťanu nese název Vteřiny křehké. Na nahrávku vybral a zhudebnil Jiří Pavlica patnáct básní různých autorů, jednu z nich si můžete poslechnout u nás.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější