Kino Art: Záznam opery Nixon v Číně

9. prosinec 2015, 4:00

Kino Art: Záznam opery Nixon v Číně

Dílo skladatele Johna Adamse a libretisty Alice Goodmana z roku 1987 nastudovala Metropolitní opera New York v režii Petera Sellarse. Záznam představení  z roku 2011 uvede v původním znění kino Art.

Jak již napovídá samotný název, děj opery Nixon v Číně popisuje návštěvu prezidenta Richarda Nixona v Číně, která se uskutečnila v roce 1972 a jednalo se o vůbec první návštěvu amerického prezidenta v Čínské lidové republice. Dílo minimalistického skladatele Johna Adamse bylo jeho operní prvotinou, přesto se stalo největším scénickým počinem amerického divadla 20. století. Árie "I am the wife of Mao Tse-tung" je nejčastěji uváděnou americkou operní árií posledního čtvrtstoletí. Lektorský úvod k záznamu opery povede Ladislav Čumba. Záznam představení bude možné shlédnout ve čtvrtek 10. prosince od 20:00 v Malém sále kina Art.

Současný americký skladatel John Adams se narodil 15. února 1947 ve Worcesteru v Massachusetts. Komponování se věnuje od svých deseti let. Studoval skladbu na Harvardské univerzitě, již během studií působil jako dirigent a klarinetista. Později vyučoval na konzervatoři v San Franciscu. Jeho tvorba zahrnuje jevištní díla (opery a díla příbuzná), koncertní díla i komorní hudby. V roce 2003 získal Pulitzerovu cenu za chorál On the Transmigration of Souls, kterou složil na památku obětí teroristických útoků z 11. září 2001.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější