Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

12. listopad 2021, 2:00

Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

Albert Herring je tříaktová komická opera patřící mezi nejhranější kusy britského skladatele Benjamina Brittena v České republice. V Brně ji představí studenti v rámci Komorní opery Hudební fakulty JAMU v Divadle na Orlí.

Albert Herring, mladík z chudé rodiny zelinářů, stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá. Vše se změní při volbě májové královny ctnosti. Vzhledem k nedostatku „mravně čistých“ dívek je nakonec zvolen on – z královny bude král, z hocha se stává muž. „Opera pochází z roku 1947, přesto je její téma stále aktuální. Rádoby vysoká morálka, pokrytectví, přetvářka. To vše lze potkat i dnes. Jak jinak s tím může člověk bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha,“ představuje inscenaci režisérka Jana Tajovská Krajčovičová.

Operní dílo dostálo i jménu studentského projektu. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a třináct hráčů v orchestru, má tak blízko komornímu uskupení. „Orchestr je zredukován. Navíc kdyby klavírní part hrál sám dirigent, což Benjamin Britten umožňuje, bude hráčů o jednoho méně,“ vysvětluje dirigent Ľubomír Zelenák. Opakem je náročnost jednotlivých partů. „Museli jsme dílo zkrátit, přesto odehrajeme téměř dvouhodinové představení. Komičnost podporuje i hudební stránka, v partituře najdeme pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami, valčíkové rytmy a mnoho dalšího,“ doplňuje Zelenák. Premiéra je ohlášena na 20. a 21. listopadu 2021 od 19:00 v Divadle na Orlí.

Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Titulní roli zazpíval jeho partner, tenorista Peter Pears. Námětem byla povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta, libreto napsal Eric Crozier, v českém překladu Eva Bezděková. V Česku lidé viděli dílo poprvé v roce 1958 v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Celkem se dočkala sedmi interpretací; jde tak o nejhranější Brittenovo dílo u nás.

Foto archiv KO JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější