Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

12. listopad 2021, 2:00

Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

Albert Herring je tříaktová komická opera patřící mezi nejhranější kusy britského skladatele Benjamina Brittena v České republice. V Brně ji představí studenti v rámci Komorní opery Hudební fakulty JAMU v Divadle na Orlí.

Albert Herring, mladík z chudé rodiny zelinářů, stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá. Vše se změní při volbě májové královny ctnosti. Vzhledem k nedostatku „mravně čistých“ dívek je nakonec zvolen on – z královny bude král, z hocha se stává muž. „Opera pochází z roku 1947, přesto je její téma stále aktuální. Rádoby vysoká morálka, pokrytectví, přetvářka. To vše lze potkat i dnes. Jak jinak s tím může člověk bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha,“ představuje inscenaci režisérka Jana Tajovská Krajčovičová.

Operní dílo dostálo i jménu studentského projektu. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a třináct hráčů v orchestru, má tak blízko komornímu uskupení. „Orchestr je zredukován. Navíc kdyby klavírní part hrál sám dirigent, což Benjamin Britten umožňuje, bude hráčů o jednoho méně,“ vysvětluje dirigent Ľubomír Zelenák. Opakem je náročnost jednotlivých partů. „Museli jsme dílo zkrátit, přesto odehrajeme téměř dvouhodinové představení. Komičnost podporuje i hudební stránka, v partituře najdeme pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami, valčíkové rytmy a mnoho dalšího,“ doplňuje Zelenák. Premiéra je ohlášena na 20. a 21. listopadu 2021 od 19:00 v Divadle na Orlí.

Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Titulní roli zazpíval jeho partner, tenorista Peter Pears. Námětem byla povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta, libreto napsal Eric Crozier, v českém překladu Eva Bezděková. V Česku lidé viděli dílo poprvé v roce 1958 v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Celkem se dočkala sedmi interpretací; jde tak o nejhranější Brittenovo dílo u nás.

Foto archiv KO JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější