Komorní opera HF JAMU uvede Dialogy karmelitek

Komorní opera HF JAMU uvede Dialogy karmelitek

Opera Dialogy karmelitek francouzského skladatele Francise Poulenca bude uvedena v rámci studentského projektu Komorní opery Hudební fakulty JAMU. Příběh karmelitánských řeholnic a jejich tragického osudu v době Velké francouzské revoluce ztvární studenti JAMU v Divadle na Orlí.

Hlavní postava Blanka se bojí smrti, a proto se chce stát karmelitkou. Vstoupí do kláštera, kde se spřátelí se sestrou Constance. Začíná revoluce a sestry jsou z kláštera vyhnány. Karmelitky jsou přiměny složit slib mučednictví a když jsou při poslední modlitbě přistiženy, jejich osudem je popraviště. „Příběh hlavních hrdinek opřen o historická fakta je nesmírně silný v motivech hledání vnitřního klidu, víry či podstaty života samotného. Je to přesně ta opera, která se vám dostane hluboko pod kůži,“ představuje inscenaci studentka operní režie Kateřina Křivánková. „Aby její silný příběh a sdělení nezůstal jen v pozadí nádherné Poulencovy hudby, rozhodli jsme se společně s Václavem Málkem libreto přeložit. Zároveň jsme jej upravili tak, abychom zvýšili jeho dramatičnost a sdělnost pro české publikum,“ doplňuje režisérka.

Studentský projekt se může pochlubit početným orchestrem o více než pětatřiceti hráčích. Vede jej student dirigování Patrik Červák.Dialogy karmelitek se naprosto zásadně liší od zavedené dramaturgie Komorní opery HF JAMU, ať závažností námětu nebo mohutností hudebních aparátů. Historické téma opery a jeho hudební zpracování Francisem Poulencem je bezesporu jedním z nejzajímavějších operních počinů, které se tuto sezonu objeví v Brně,“ vysvětluje Červák. Premiéra je ohlášena na 19. a 20. března 2022 od 19:00 v Divadle na Orlí.

Komorní opera HF JAMU je studentský projekt nabízející studentům praktickou zkušenost z přípravy opery v reálném divadelním prostředí. Všechny důležité složky inscenace – režie, dirigent, zpěváci, hudebníci nebo produkční – tvoří studenti napříč katedrami HF JAMU. Na projektu se však podílí i studenti Divadelní fakulty JAMU. Letošní opera je také jedním z výstupů oslav 75. výročí od založení Janáčkovy akademie múzických umění.

Foto Natalie Divincová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější