Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

23. únor 2024, 1:00

Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

V pořadí už čtvrtý díl z cyklu Neviditelné město nese název Ministerstvo pravdy – poddle Orwelova románu 1984, jež se zabývá manipulováním minulosti. Brno Contemporary Orchestra tentokrát zahraje v prostorách bývalého sídla OV KSČ. Ve světové premiéře zazní například kompozice Jiřího Adámka Austerlitze We Are The Power.

Dvanáctá abonentní sezona souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění.;„Hudba neumí budovat lepší zítřky a naštěstí už ani skladatelé to nemají v popisu své práce. Přesto, nebo právě proto nehodnotíme, nediktujeme jedinou pravdu, ale stavíme vedle sebe různé pravdy, různé upřímnosti i různé nesouměřitelné cti a především různé přístupy k hudbě a zvuku“, vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert proběhne 26. února 2024 v 19:00 (od 18:30 vysílají hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974).

Ve světové premiéře zazní kompozice Jiřího Adámka Austerlitze WE ARE THE POWER (vymítání diktátora podle Pussy Riot), inspirovaná příběhem ruských aktivistek, které se pokusily o protestní píseň v moskevském ústředním Chrámu Krista Spasitele. Zmanipulovaný proces proti nim vedl k odsouzení dvou z nich k dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři. Jejich varování před Putinem působí dnes prorocky.

Rovněž v tvorbě Johna Adamse nalezneme řadu děl politicky angažovaných. Na koncertě však zazní jeho Scratchband který spíše zastupuje jakousi vzpouru proti lacinosti a programové vlezlosti populární kultury, ze které přejímá energii a nástrojové obsazení, ale nevzdává se svého kompozičního jazyka a interpretační virtuozity. Je to neepigonská reakce na „enfant terrible“ americké hudby i kultury Franka Zappu.

V druhé půli večera pak zazní sžíravá kritika společnosti kapitalistické, a to v brilantní kompozici marxisty Frederica Rzewského „Price of Oil“. To vše orámováno rozhlasovým vysíláním z roku 1974 a záznamem z koncertu punkové kapely Visací zámek z února roku 1984.

Naprosto zbytečné a marné (…)“, „Byli jsme velice spokojeni (…)“ to jsou příklady kontroverzních recenzí lidí, kteří využili služeb veřejného ochránce práv, jehož sídlo se nachází v kontroverzní budově bývalého OV KSČ, která byla postavena v letech 1977–1979 na Údolní. Pro náš program jsme nemohli najít lepší místo. Určitě si nenechte ujít naši cestu zpět, nebo vpřed (?) časem a přijďte už v 18:30, ať vám neuteče VELMI ZAJÍMAVÉ VYSÍLÁNÍ Z roku 1974,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM:

Vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky

MINISTERSTVO PRAVDY

Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv, Údolní 39

Hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974

Jiří Austerlitz Adámek – WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO)
John Adams – Scratchband (1996, rev. 1997)

Visací zámek – záznam z živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984
Frederic Rzewski – The Price of Oil (1980)

Jana Vondrů, Vojtěch Šembera – zpěv
Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková –  vokalistky
Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější