Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

23. únor 2024, 1:00

Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

V pořadí už čtvrtý díl z cyklu Neviditelné město nese název Ministerstvo pravdy – poddle Orwelova románu 1984, jež se zabývá manipulováním minulosti. Brno Contemporary Orchestra tentokrát zahraje v prostorách bývalého sídla OV KSČ. Ve světové premiéře zazní například kompozice Jiřího Adámka Austerlitze We Are The Power.

Dvanáctá abonentní sezona souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění.;„Hudba neumí budovat lepší zítřky a naštěstí už ani skladatelé to nemají v popisu své práce. Přesto, nebo právě proto nehodnotíme, nediktujeme jedinou pravdu, ale stavíme vedle sebe různé pravdy, různé upřímnosti i různé nesouměřitelné cti a především různé přístupy k hudbě a zvuku“, vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert proběhne 26. února 2024 v 19:00 (od 18:30 vysílají hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974).

Ve světové premiéře zazní kompozice Jiřího Adámka Austerlitze WE ARE THE POWER (vymítání diktátora podle Pussy Riot), inspirovaná příběhem ruských aktivistek, které se pokusily o protestní píseň v moskevském ústředním Chrámu Krista Spasitele. Zmanipulovaný proces proti nim vedl k odsouzení dvou z nich k dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři. Jejich varování před Putinem působí dnes prorocky.

Rovněž v tvorbě Johna Adamse nalezneme řadu děl politicky angažovaných. Na koncertě však zazní jeho Scratchband který spíše zastupuje jakousi vzpouru proti lacinosti a programové vlezlosti populární kultury, ze které přejímá energii a nástrojové obsazení, ale nevzdává se svého kompozičního jazyka a interpretační virtuozity. Je to neepigonská reakce na „enfant terrible“ americké hudby i kultury Franka Zappu.

V druhé půli večera pak zazní sžíravá kritika společnosti kapitalistické, a to v brilantní kompozici marxisty Frederica Rzewského „Price of Oil“. To vše orámováno rozhlasovým vysíláním z roku 1974 a záznamem z koncertu punkové kapely Visací zámek z února roku 1984.

Naprosto zbytečné a marné (…)“, „Byli jsme velice spokojeni (…)“ to jsou příklady kontroverzních recenzí lidí, kteří využili služeb veřejného ochránce práv, jehož sídlo se nachází v kontroverzní budově bývalého OV KSČ, která byla postavena v letech 1977–1979 na Údolní. Pro náš program jsme nemohli najít lepší místo. Určitě si nenechte ujít naši cestu zpět, nebo vpřed (?) časem a přijďte už v 18:30, ať vám neuteče VELMI ZAJÍMAVÉ VYSÍLÁNÍ Z roku 1974,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM:

Vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky

MINISTERSTVO PRAVDY

Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv, Údolní 39

Hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974

Jiří Austerlitz Adámek – WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO)
John Adams – Scratchband (1996, rev. 1997)

Visací zámek – záznam z živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984
Frederic Rzewski – The Price of Oil (1980)

Jana Vondrů, Vojtěch Šembera – zpěv
Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková –  vokalistky
Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější