Koncerty pro milanolo: čtyři premiéry s Milanem Paľou

14. únor 2018, 4:00

Koncerty pro milanolo: čtyři premiéry s Milanem Paľou

Ensemble Opera Diversa uvede v premiéře čtyři koncerty pro milanolo a smyčce. Pod taktovkou Mariána Lejava vystoupí houslista Milan Paľa, který představí pětistrunné housle s přidanou spodní violovou strunou. Jde o první projekt z výroční koncertní řady SLOVENSKO v BRNĚ.

Uznávaný houslista Milan Paľa si dal před pěti lety postavit pětistrunné housle s přidanou spodní violovou strunou v brněnském rodinném ateliéru Bursík. Od té doby vzniklo několik skladeb pro Milana Paľu a jeho unikátní nástroj. Souběžně s přípravou brněnského koncertu vznikne i studiová nahrávka těchto skladeb. Ensemble Opera Diversa připravil pro rok 2018 speciální koncertní řadu SLOVENSKO v BRNĚ k připomenutí sto let od vzniku Československa.

Během koncertu zazní díla:

Jevgenij Iršai: EmFraGre – koncert pro pětistrunné housle milanolo a smyčce

Marián Lejava: Omayra – Requiem concerto op. 20 pro milanolo a smyčcový orchestr

Adrián Demoč: Struny: steny, zhluky, sny – koncert pro milanolo a smyčce

Pascal Manolios: Alef – koncert pro milanolo a smyčce

Koncert je ohlášení na úterý 20. února 2018 od 19:00 v Konventu Milosrdných bratří.

EOD/ foto Filip Dufka

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější