Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční hudební spojení kultur a žánrů

Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční hudební spojení kultur a žánrů

Arabská loutna zahalená do hávu elektronických ploch nebo japonské koto v kontrastu s hutnými post-klubovými beaty. Zcela nová hudební vystoupení, při kterých se v rámci platformy Konektiv setkávají hudebníci rozličných kultur a žánrů, se představí 8. prosince 2024 v Centru experimentálního divadla ve spolupráci s performativní platformou Terén. Konektiv Nights je pravidelná série experimentálních hudebních večerů, které přinášejí premiéry nových koncertních vystoupení. V nich se prolínají nejen rozmanité hudební žánry, ale i kultury, z nichž jednotliví hudebníci pocházejí.

„Radikální spojení rozličných tvůrčích přístupů vybízí k hledání vzrušujících a nepředvídatelných výsledků a zároveň symbolizuje jednoznačné odmítnutí předsudků vůči cizincům a příslušníkům menšin," uvádí iniciátor projektu Pavel Kraus. Akce je ohlášena na 8. prosince 2024 od 19:30 v Centru experimentálního divadla (Sklepní scéna).

Na letošním, již sedmém, ročníku se představí ukrajinský hudebník Jurij Nikelsky, ovládající hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, stálé členky komorního orchestru Berg, a ruské zvukové umělkyně Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály producentky timmi se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.

"Proces objevování umělců mě nutí vyhledávat nejen na alternativní hudební scéně, jejíž jsem součástí, ale i prohlubovat znalosti dalších rozmanitých hudebních světů a setkávat se s řadou talentovaných hudebníků a hudebnic, s nimiž bych se jinak pravděpodobně nesetkala. Je to způsob, jak vytvořit nové spolupráce a dát příležitost i novou prezentační platformu umělcům z různých kultur. Zároveň je to způsob, jak se vyjádřit proti nenávisti a především strachu, který bohužel v naší společnosti stále zesiluje“, říká kurátorka večera Ewelina Ai fen Vlček Chiu.

Konektiv Nights se každoročně konají již od roku 2018 a za tu dobu se na nich představilo téměř dvacet nových a jedinečných hudebních spojení. Mezi vystupujícími byli například skladatel a intermediální umělec Ian Mikyska ve spolupráci s tradičními mongolskými hudebníky ze skupiny Dunjingarav, Ema Brabcová z kapely Khoiba společně s experimentálním perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan.

Jurij Nikelsky/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější