Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční hudební spojení kultur a žánrů

Konektiv Night Vol. VII nabídne netradiční hudební spojení kultur a žánrů

Arabská loutna zahalená do hávu elektronických ploch nebo japonské koto v kontrastu s hutnými post-klubovými beaty. Zcela nová hudební vystoupení, při kterých se v rámci platformy Konektiv setkávají hudebníci rozličných kultur a žánrů, se představí 8. prosince 2024 v Centru experimentálního divadla ve spolupráci s performativní platformou Terén. Konektiv Nights je pravidelná série experimentálních hudebních večerů, které přinášejí premiéry nových koncertních vystoupení. V nich se prolínají nejen rozmanité hudební žánry, ale i kultury, z nichž jednotliví hudebníci pocházejí.

„Radikální spojení rozličných tvůrčích přístupů vybízí k hledání vzrušujících a nepředvídatelných výsledků a zároveň symbolizuje jednoznačné odmítnutí předsudků vůči cizincům a příslušníkům menšin," uvádí iniciátor projektu Pavel Kraus. Akce je ohlášena na 8. prosince 2024 od 19:30 v Centru experimentálního divadla (Sklepní scéna).

Na letošním, již sedmém, ročníku se představí ukrajinský hudebník Jurij Nikelsky, ovládající hru na působivou škálu etnických dechových nástrojů, ve spojení s kontemplativními i intenzivními ambientními vrstvami Jana Kašpara, vystupujícího pod pseudonymem Obelisk of Light. Tvůrčí zvědavost a hloubavé elektronické plochy se propojí ve spolupráci houslistky a hráčky na koto Anny Romanovské, stálé členky komorního orchestru Berg, a ruské zvukové umělkyně Rlung. Sakrální drony a vzletné vokály producentky timmi se protnou s lyrickými tóny oudu jordánsko-palestinského všestranného umělce a hudebníka Husama Abeda.

"Proces objevování umělců mě nutí vyhledávat nejen na alternativní hudební scéně, jejíž jsem součástí, ale i prohlubovat znalosti dalších rozmanitých hudebních světů a setkávat se s řadou talentovaných hudebníků a hudebnic, s nimiž bych se jinak pravděpodobně nesetkala. Je to způsob, jak vytvořit nové spolupráce a dát příležitost i novou prezentační platformu umělcům z různých kultur. Zároveň je to způsob, jak se vyjádřit proti nenávisti a především strachu, který bohužel v naší společnosti stále zesiluje“, říká kurátorka večera Ewelina Ai fen Vlček Chiu.

Konektiv Nights se každoročně konají již od roku 2018 a za tu dobu se na nich představilo téměř dvacet nových a jedinečných hudebních spojení. Mezi vystupujícími byli například skladatel a intermediální umělec Ian Mikyska ve spolupráci s tradičními mongolskými hudebníky ze skupiny Dunjingarav, Ema Brabcová z kapely Khoiba společně s experimentálním perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan.

Jurij Nikelsky/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější