Konference o kritice v brněnském divadle Reduta

Konference s podtitulem Potřebnost a aktuální stav umělecké kritiky v médiích proběhne již tento týden v Brně. Projekt reaguje na upozaďování umělecké kritiky v českých médiích.

Program konference je dělen do čtyř bloků: Umělecká kritika v médiích, Kritika versus reklama, Marketingové a ekonomické dopady umělecké kritiky, Odpovědnost kritiky vůči umělcům a návštěvníkům kulturních akcí. Po každém předneseném tématu následují panelové diskuze. Po konferenci bude vydán sborník, který bude zaslán všem registrovaným účastníkům. Registrace je nutná, více informací najdete zde. Konference se uskuteční ve středu 12. října 2016 od 9:00 v Mozartově sále divadla Reduta.

V rámci konference se představí:

Prof. PhDr. Jindřiška Bártová

Vystudovala na brněnské univerzitě obory hudební věda a čeština. Působila jako tajemnice brněnské pobočky hudebně vědecké sekce Svazu československých skladatelů. Posléze se věnovalapedagogické dráze na brněnské konzervatoři. Od roku 1989 působí na Hudební fakultě JAMU jako vedoucí Katedry hudebních a humanitních věd.

Jana Soukopová

Spoluzakladatelka samizdatového Hosta a prvních nezávislých Moravských novin. Pracovala jako ředitelka nakladatelství Petrov (dnes Druhé město). Od roku 2007 je redaktorkou MF DNES specializující se na kulturu, rozhovory a historii Brna.   

​Prof. Ing. MgA. Ivo Medek Ph.D.

Vystudoval VUT a poté hudební kompozici na HF JAMU, kde vyučuje od r. 1990. Je autorem více než padesáti orchestrálních, komorních a elektroakustických skladeb. Zabývá i teoretickou prací, je autorem nebo spoluautorem celé řady textů, které vyšly buď samostatně nebo v odborných časopisech.

Mgr. Jan Špaček

Muzikolog a hudební kritik. Pravidelně přispívá do MF Dnes (externí recenzent), Harmonie, Hudebních rozhledů, Opus musicum. Zabývá se taktéž přípravou a realizací kulturních, hudebně-popularizačních pořadů, seminářů, přednášek a workshopů pro veřejnost.

doc. MgA. David Drozd Ph.D.  

Vystudoval Divadelní fakultu JAMU v Brně, obor divadelní dramaturgie. Publikuje recenze a eseje v odborném tisku, uplatňuje se i jako překladatel v oblasti současné anglické dramatiky. Založil internetový divadelní časopis YORICK. Vyučuje též na Ústavu divadelní vědy FF MU.

Mgr. Michaela Mojžíšová PhD.

Operní kritička a historička, působí jako vědecká pracovnice v Ústave divadelnej a filmovej vedy Slovenskej akadémie vied v Bratislave. Je hlavní redaktorkou vědeckého časopisu Slovenské divadlo, odbornou redaktorkou časopisu Hudobný život a členkou redakčního okruhu časopisu Svět a divadlo. Je členkou výboru Slovenského centra Asociácie divadelných kritikov a teoretikov (SC AICT).

Mgr. Luboš Mareček

V letech 1986-1991 absolvoval na FF MU studium historie a  českého jazyka a literatury. V roce 1992 začal pracovat jako kulturní redaktor v Brněnském večerníku, odkud přešel do Lidových novin, kde vedl moravskou kulturní rubriku. Poté přestoupil do deníku MF Dnes, kde v letech 1994-2011 pracoval jako vedoucí kulturní redaktor, divadelní kritik a publicista. V současnosti pracuje jako specialista pro vnější vztahy na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Stále píše divadelní recenze i publicistiku pro Lidové noviny, Divadelní noviny, rozhlasovou stanici ČRo Vltava, weby jako aktuálně či Brno město hudby.

Mgr. Emil Drápela

Sóloklarinetista Filharmonie Brno s pětatřicetiletou praxí orchestrálního hráče, sólisty a komorního hráče.  Absolvent Konzervatoře Brno a JAMU Brno sólově či komorně vystoupil ve třinácti evropských zemích a Japonsku, hostoval na významných hudebních festivalech, nahrál přes 200 titulů klarinetové literatury pro Český rozhlas. Má za sebou desítky premiér soudobé hudby. Je pravidelným autorem programových textů Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii, rovněž píše hudební recenze, texty a fejetony pro internetový portál Opera Plus.cz

Mgr. Pavla Bergmannová

Vystudovala divadelní a filmovou vědu na FF UP v Olomouci, kde několik let působila jako odborná asistentka. V současnosti přednáší na Slezské univerzitě v Opavě. V letech 2006-2010 pracovala jako tisková mluvčí Moravského divadla Olomouc. Jako divadelní kritička pravidelně spolupracuje zejména s Divadelními novinami, Listy, Českým rozhlasem Vltava (pořady Mozaika, Slovo o divadle) a Českou televizí (Divadlo žije!).

Mgr. Bohuš Zoubek

Na konzervatoři a Janáčkově akademii múzických umění (JAMU) studoval obor lesní roh. Byl jedním ze zakladatelů divadla Husa na provázku, pro které komponoval scénickou hudbu. Působil pedagogicky na JAMU a jako vedoucí oboru lesní roh na brněnské konzervatoři. Byl inspirátorem cyklu Mezinárodních interpretačních soutěží při Mezinárodním hudebním festivalu "Moravský podzim".

Patrik Červák

Vystudoval Česko-anglické gymnázium s r.o. v Českých Budějovicích a Konzervatoř v Českých Budějovicích, obory klavír a klarinet. V současnosti studuje muzikologii na brněnském Ústavu hudební vědy. Působí jako redaktor internetového měsíčníku Musicologica a vystupuje na klavír jako sólista i jako člen sexteta.

Mgr. Eva Mikulášková

Interní doktorandka oboru hudební věda Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity, kde působí i jako šéfredaktorka internetového měsíčníku MUSICOLOGICA. Od sezony 2015/2016 se stala dramaturgyní opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě. Podílí se na PR opery NDM, na výuce FUOU, spolupřipravuje Letní divadelní školu pro pedagogy, vytvořila projekt Operní sirény a spolupracuje na projektech NDM s Jaromírem Nohavicou.

PhDr. Helena Havlíková

Operní publicistka a specialistka na regulaci elektronických médií. V Českém rozhlasu – Vltava v Operním panoramatu Heleny Havlíkové každé pondělí glosuje aktuální operní dění. O opeře pravidelně píše pro Lidové noviny, časopisy Hudební rozhledy, Harmonie, Czech Music Quarterly ad. Je členkou Operní poroty Thálie.

Divadlo Reduta/ foto archiv

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější