Kontrasty představí novou choreografickou generaci

26. květen 2016, 4:00

Kontrasty představí novou choreografickou generaci

Poslední baletní premiéra letošní sezóny představí mladé talentované choreografy, tanečníky NdB, tvořící na hudbu George Gershwina, Philipa Glasse, Michala Hrůzy a dalších.

Projekt tří choreografů se poprvé dostal na repertoár Baletu NdB. Mladí tvůrci vyjadřují pohybem svůj pohled na svět. Obsah v sobě spojuje náměty tragické, filosofické i odlehčené. K choreografii Lidice Jana Fouska, která měla svou úspěšnou premiéru v loňském ročníku Choreografického ateliéru, přibudou dvě zcela nové kreace vytvořené speciálně pro novou inscenaci – Rhapsody in Blue Markéty Habalové a Obliviously Aware Dana Datcu. Premiéra se uskuteční 10. června 2016 od 19:00 v divadle Reduta.

Choreografka a tanečnice Baletu NdB Markéta Habalová se věnuje choreografii od roku 1997. Na II. mezinárodní baletní soutěži v Brně 2006 získala 1. prémii za současnou choreografii. V rámci tvůrčích dílen Choreografický ateliér vytvořila choreografie Vesoul a Its Man´s World (2008), Concierto de Aranjuez, My Pajďom s koňom (2009) a Mezi světy (2014). Člen Baletu NdB Dan Datcu se choreografií začal zabývat v roce 2007 na festivalu Choreolab v St.Pöltenu, pro který vytvořil choreografii Given, but One Wing. Zúčastnil se choreografické soutěže Festival choreografických miniatur v Bělehradě, kde získal 1. cenu a Cenu kritiků za miniaturu Aton etoile (2013). Pro Slovinský národní balet v Ljubljaně vytvořil celovečerní balet Tristan a Isolda (2013). Sólista NdB Jan Fousek se choreografii věnuje teprve krátce a v menších projektech. Nyní spolupracuje s Taneční konzervatoří Brno, pro kterou vytvořil několik choreografií - Adagio (2013), Alice in Wonderland (2014) a Back to You (2014). Choreografie Lidice (2014) je jeho první prací pro Balet NdB

Kontrasty/ foto Ivan Pinkava

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..




Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější