Kytarista Milan Bátor pokřtí v Brně své album s písněmi Beatles

17. říjen 2023, 1:00

Kytarista Milan Bátor pokřtí v Brně své album s písněmi Beatles

Tématem druhého alba kytaristy Milana Bátora jsou legendární The Beatles v instrumentálních úpravách pro sólovou kytaru, které napsal italský kytarista Mario Gangi. Album s názvem I Beatles pokřtí ve vile Löw-Beer v Brně.

„Zvládnout písně The Beatles na sólovou kytaru byla životní výzva. Tuhle kapelu miluju odmalička. Gangi své úpravy okořenil jazzovou harmonií, ale zachoval respekt k originálu. Jakoby jeho kytara zpívala,“ říká Milan Bátor. Cesta vedoucí k vzniku nahrávky nebyla jednoduchá. „Nejdřív jsem neměl vůbec tušení, že Gangi nějaké úpravy Beatles napsal. Upozornila mě na ně náhodou jeho dcera Susanna, která dnes už nedostupné noty nafotila a poslala mi je. Okamžitě jsem se do nich zamiloval. Později mi prozradila, že partitury s nadšením autorizovali samotní členové The Beatles,“ uvedl Bátor o genezi svého alba, které navíc vychází přesně v roce stého výročí narození Gangiho.

Mario Gangi (1923–2010) je považován za jednoho z nejrespektovanějších kytaristů 20. století. Jako jeden z prvních klasických interpretů se věnoval jazzu, folkloru a nejrůznějším fúzím. Jeho univerzální autorsko-interpretační styl je dodnes inspirativní a svěží a má po celém světě své pokračovatele. Název alba I Beatles je inspirován původním vydáním publikace Maria Gangiho se stejným názvem.

Bátor na nahrávce ztvárňuje osmnáct písní The Beatles. Nechybí mezi nimi hity jako Hey Jude, Let It Be, Peny Lane a Yesterday. Součástí jsou také málo známé písně Johna Lennona a Paula McCartneyho jako From a Window, které nevyšly na žádné z desek kapely. Nahrávka I Beatles byla pořízena v Českém rozhlase Ostrava pod vedením mistra zvuku Marka Hoblíka. Originální grafiku a poutavé barevné ilustrace připravil opavský výtvarník Jura Bosák, který se podílel už na Milanově prvním albu s autorskou tvorbou Maria Gangiho (Ragtime, 2020). Fotografie obstaral ostravský umělec Tomáš Rossi. I Beatles svou vizuální a textovou synergií vytváří ucelený příběh. Každá píseň má svůj originální výtvarný doprovod a erudovaný komentář, který líčí jejich vznik a zajímavosti. Album vychází 29. září na vinylu a streamovacích platformách v distribuci hudebního vydavatelství Supraphon. Brněnský křest proběhne 20. listopadu od 19:00 ve vile Löw-Beer v Brně.

Milan Bátor se narodil v Opavě. Hru na klasickou kytaru vystudoval na Ostravské konzervatoři u profesora Ondřeje Gilliga. Působil v rockových i nadžánrových kapelách a je vyhledávaným kytarovým lektorem a publicistou. V roce 2020 Bátor vydal debutovou desku Works for solo guitar s autorskými skladbami Maria Gangiho. Nahrávka byla představena na koncertě v brněnské Vile Tugendhat a získala pozitivní ohlas posluchačů i hudebních kritiků. Jako uznávaný hudební a divadelní kritik Bátor velkoryse reflektuje hudbu různých žánrů v celostátních i regionálních médiích.

Foto Tomáš Rossi

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější