Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

13. říjen 2014, 8:21

Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

Studenti Konzervatoře Brno scénicky provedou kantáty a melodramy Bohuslava Martinů a Zdeňka Fibicha pod názvem Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“. Dramaturgicky odvážně koncipovaný projekt spojuje v jednom večeru erbenovské inspirace dvou významných českých skladatelů.

Brněnská konzervatoř tímto mimořádným počinem vedle účasti na Roku české hudby 2014 oslaví také 95. výročí svého založení. V pojetí inscenačního týmu režiséra Tomáše Studeného, choreografky Ladislavy Košíkové a dirigenta Tomáše Krejčího se z propojení Fibichových melodramů a kantát Martinů zformoval sevřený jevištní tvar s velmi silným, existenciálním podtextem. Nosným tématem inscenace, pomyslnou spojnicí všech čtyř částí, je pomíjivost života a zároveň vysoká cena tohoto „křehkého daru“. Apel na prostý lidský soucit a pospolitost, rezonuje obzvláště dnes, v době sílícího napětí a blízkých konfliktů. Studenti tak neotřelým divadelním jazykem interpretují klasická díla naší hudby a literatury. Tvůrci inscenace a zároveň jejich pedagogové s nimi směřují k bezprostřednímu hudebnímu, hereckému a pohybovému výrazu, v duchu sugestivnosti lidové poezie. V jevištním projevu hledají společně rovnováhu mezi stylizovanou formou a jejím vnitřním naplněním. Podobně jako Erben čerpal z lidové slovesnosti, sleduje stejný směr i skladba celé inscenace. Ta začíná Fibichovým Vodníkem, následují Svatební košile (Martinů) a Štědrý den (Fibich). Na závěr zazní jímavá kantáta B. Martinů Narození Páně na slova moravské lidové poezie, která je, jako jediné původně scénické dílo, součástí operní tetralogie Hry o Marii. Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“ bude k vidění na čtyřech představeních, která proběhnou 19., 20., 22. a 23. října 2014 v Brně, v Dělnickém domě Židenice. Naplánované je také jedno hostování 6. 11. na ostravské konzervatoři a probíhají jednání i o uvedení v Praze, na festivalu Dny Bohuslava Martinů.

Symfonický orchestr Konzervatoře Brno pod vedením dirigenta Stanislava Kummera koncertuje pravidelně třikrát za sezonu s náročným repertoárem. Při absolventských koncertech orchestr spolupracuje s největšími talenty na škole, předloni spoluúčinkoval rovněž s operním studiem v inscenaci Big M a čas od času spojí síly i s renomovanými profesionály, roce 2009 např. doprovázel na slavnostním koncertě vynikající Michaelu Fukačovou ve Dvořákově Koncertu h moll pro violoncello a orchestr.

V Operním studiu Konzervatoře Brno vzniklo za poslední léta několik pozoruhodných inscenací se značným ohlasem v roce 2012 adaptace slavné opery Mikádo Gilberta a Sullivana pod názvem Big M, v předešlém roce tematický večer komorních oper (Haydn/Gluck – Con spirito), v roce 2009 Zpěvy země, inscenace vysočinských kantát B. Martinů s vynikajícím Richardem Novákem v Redutě, Purcellova Dídó a Aeneas (2008) atd.

Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“
Zdeněk Fibich – Vodník, Štědrý den
Bohuslav Martinů – Svatební košile, Narození Páně
Dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková, režie Tomáš Studený. Operní studio a Symfonický orchestr Konzervatoře brno. Premiéra: 19. října 2014, reprízy: 20., 22. a 23. října 2014. Dělnický dům Židenice, Jamborova 65, Brno – Židenice.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kytice z kvítí vonného a býlí hořkého

19.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

20.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

22.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

23.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější