Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

13. říjen 2014, 8:21

Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

Studenti Konzervatoře Brno scénicky provedou kantáty a melodramy Bohuslava Martinů a Zdeňka Fibicha pod názvem Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“. Dramaturgicky odvážně koncipovaný projekt spojuje v jednom večeru erbenovské inspirace dvou významných českých skladatelů.

Brněnská konzervatoř tímto mimořádným počinem vedle účasti na Roku české hudby 2014 oslaví také 95. výročí svého založení. V pojetí inscenačního týmu režiséra Tomáše Studeného, choreografky Ladislavy Košíkové a dirigenta Tomáše Krejčího se z propojení Fibichových melodramů a kantát Martinů zformoval sevřený jevištní tvar s velmi silným, existenciálním podtextem. Nosným tématem inscenace, pomyslnou spojnicí všech čtyř částí, je pomíjivost života a zároveň vysoká cena tohoto „křehkého daru“. Apel na prostý lidský soucit a pospolitost, rezonuje obzvláště dnes, v době sílícího napětí a blízkých konfliktů. Studenti tak neotřelým divadelním jazykem interpretují klasická díla naší hudby a literatury. Tvůrci inscenace a zároveň jejich pedagogové s nimi směřují k bezprostřednímu hudebnímu, hereckému a pohybovému výrazu, v duchu sugestivnosti lidové poezie. V jevištním projevu hledají společně rovnováhu mezi stylizovanou formou a jejím vnitřním naplněním. Podobně jako Erben čerpal z lidové slovesnosti, sleduje stejný směr i skladba celé inscenace. Ta začíná Fibichovým Vodníkem, následují Svatební košile (Martinů) a Štědrý den (Fibich). Na závěr zazní jímavá kantáta B. Martinů Narození Páně na slova moravské lidové poezie, která je, jako jediné původně scénické dílo, součástí operní tetralogie Hry o Marii. Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“ bude k vidění na čtyřech představeních, která proběhnou 19., 20., 22. a 23. října 2014 v Brně, v Dělnickém domě Židenice. Naplánované je také jedno hostování 6. 11. na ostravské konzervatoři a probíhají jednání i o uvedení v Praze, na festivalu Dny Bohuslava Martinů.

Symfonický orchestr Konzervatoře Brno pod vedením dirigenta Stanislava Kummera koncertuje pravidelně třikrát za sezonu s náročným repertoárem. Při absolventských koncertech orchestr spolupracuje s největšími talenty na škole, předloni spoluúčinkoval rovněž s operním studiem v inscenaci Big M a čas od času spojí síly i s renomovanými profesionály, roce 2009 např. doprovázel na slavnostním koncertě vynikající Michaelu Fukačovou ve Dvořákově Koncertu h moll pro violoncello a orchestr.

V Operním studiu Konzervatoře Brno vzniklo za poslední léta několik pozoruhodných inscenací se značným ohlasem v roce 2012 adaptace slavné opery Mikádo Gilberta a Sullivana pod názvem Big M, v předešlém roce tematický večer komorních oper (Haydn/Gluck – Con spirito), v roce 2009 Zpěvy země, inscenace vysočinských kantát B. Martinů s vynikajícím Richardem Novákem v Redutě, Purcellova Dídó a Aeneas (2008) atd.

Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“
Zdeněk Fibich – Vodník, Štědrý den
Bohuslav Martinů – Svatební košile, Narození Páně
Dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková, režie Tomáš Studený. Operní studio a Symfonický orchestr Konzervatoře brno. Premiéra: 19. října 2014, reprízy: 20., 22. a 23. října 2014. Dělnický dům Židenice, Jamborova 65, Brno – Židenice.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kytice z kvítí vonného a býlí hořkého

19.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

20.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

22.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

23.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější