Lednicko-valtický hudební festival připomene moravské Charváty

Lednicko-valtický hudební festival připomene moravské Charváty

Dramaturgie sedmého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu je postavena na historickém odkazu moravských Charvátů, jež na území jižní Moravy v minulosti žili. Od 24. září do 8. října 2022 festival nabídne především tvorbu balkánských skladatelů. Festival hostí hudební osobnosti světového renomé jako je barytonista David Bizic nebo sopranistka Nika Gorič. Symfonické večery proběhnou pod taktovkou brněnských dirigentů – Roberta Kružíka a Marka Ivanoviće.

Každým rokem hledáme historické momenty spjaté s Lednicko-valtickým areálem a příběh moravských Charvátů patří neodmyslitelně k naší minulosti,“ představuje letošní program ředitel festivalu Jiří Partyka. „Chceme připomenout příběh chorvatské skladatelky Dory Pejačević, jejíž hudba je posluchačům téměř neznámá. Pro chorvatský národ je tato žena stejně významná, jako pro Čechy Antonín Dvořák“ reaguje Partyka. Festival s připomínkou moravských Charvátů proběhne od 24. září do 8. října 2022.

Festival má na programu také dva symfonické večery – zahajovací koncert v sobotu 24. září s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín s dirigentem Robertem Kružíkem a závěr, který obstará v sobotu 8. října Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Marka Ivanoviće. Během festivalu vystoupí skutečné hvězdy z Chorvatska, Srbska či Slovinska; během prvního symfonického večera zahraje houslista a koncertní mistr Vídeňského symfonického orchestru Dalibor Karvay, který hrál před králem Karlem III. z Walesu na hradě Windsor spolu s Mstislavem Rostropovičem. Hudebním kolegou mu bude violoncellista Vid Veljak, jenž vede sekci violoncellistů v Dubrovnickém symfonickém orchestru.

V rámci závěrečného večera se představí světově proslulý barytonista z newyorské Opery David Bizic, ceněný pro role v Mozartových operách, z nichž k jeho pravidelnému repertoáru patří postavy Dona Giovanniho, Leporella, Figara či Guglielma. Společně s ním vystoupí i sopranistka Nika Gorič. Dále se představí Josipa Bainac a soubor Ensemble Illyrica. S nimi i samostatně vystoupí domácí interpreti, jako je koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička, chorvatský houslista a člen Vídeňské filharmonie Luka Ljubas nebo soubory Talichovo kvarteto, Capella Mariana či Barocco sempre giovane. „Propojujeme nejen minulost v podobě skladatelů, ale i současnost spojením našich i zahraničních hudebníků. Obzvlášť v dnešní době je důraz na pestrost a národní hrdost důležitá,“ doplňuje Partyka.

Hudební zážitky umocní historické prostory zámku v Lednici, ve Valticích a v Mikulově nebo třeba Dianin chrám Rendez-vous. Poprvé se hudbě a návštěvníkům festivalu otevře i Zámeček Pohansko. Právě zde si nechal polní maršál Jan I. Josef z Lichtenštejna v letech 1810–1812 vystavět podle plánů architekta a knížecího stavebního ředitele Josefa Hardtmutha lovecký zámeček stejného jména. Nová kratochvilná stavba navíc nahradila dřívější gloriet a sám kníže v červnu 1811 staveniště dokonce osobně navštívil. Kruhové reliéfy pod římsou prvního patra obsahují motivy související s mytologickými příběhy o římské panenské bohyni lovu Dianě a její rodině.

Na letošní ročník festivalu upozornil na konci srpna tzv. Jugoprolog, tedy přehlídka balkánské dechové hudby. V Hlohovci a Charvátské Nové Vsi příchozí roztančily kapely z Čech, Srbska a Bosny a Hercegoviny.

Marko Ivanović/ foto David Konečný

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější