Les v Brně: Trio -123min. křtí vinyl

Znovuzrozená jazzrocková formace -123min. pokřtí v brněnském klubu Fléda vinylovou verzi nového alba Les. Na skladbě, která dala název celé desce, kapela spolupracovala s francouzským trumpetistou Erikem Truffazem. Devět nových písní provází české texty frontmana a skladatele Zdeňka Bíny.

V roce 2016 byli návštěvníci Flédy jako první svědky velkolepého comebacku skupiny -123 minut, která se v roce 2009 po vydání úspěšného alba Dream nečekaně rozpadla. Není tedy náhoda, že se kapela rozhodla pokřtít vinyl právě tady. „Do Brna se pokaždé moc těšíme, často říkám, že mám srdce na Moravě. Mám v Brně a okolí spoustu přátel, tak se tam cítím jako doma. Radostí je pro nás i to, že jsme si Flédu vybrali jako místo, kde pokřtíme náš vinyl,” komentuje Zdeněk Bína.

Tentokrát kapela po deseti letech představí v Brně nový repertoár z desky Les. Přírodou prodchnuté album vznikalo v nahrávacím studiu Sono Records pod zvukařským dohledem Milana Cimfeho. Zdeněk Bína, ve svém civilním povolání fotograf, se nechává inspirovat městskými ulicemi, jejich skrytým životem a výrazem lidských tváří. Pro svou hudební a textovou inspiraci si ale zašel do lesa. „Chodím po lese, dívám se pod nohy na jehličí a to odvádí můj rozum, až si létám někde jinde. V takovém prostředí pak vznikají nápady, které už nevymýšlí můj rozum, ale v nichž se propojuji s místem, z kterého čerpám," svěřil se v rozhovoru s Milanem Tesařem na Radiu Proglas (18.9.2019). Křest vinylu je ohlášen na 10. prosince 2019 od 20:30 v klubu Fléda.

Široké žánrové a interpretační spektrum nahrávky sjednocuje totální a všudypřítomná inspirace přírodou. Na nejdelší skladbě, která dala název celému albu hostuje světově uznávaný trumpetista Erik Truffaz, s nímž kapelu pojí silné osobní a hudební pouto. Kromě ní nahrávka překvapí mohutným chorálem skladby Mou, hravým textem písně Komár nebo hudební naléhavostí songu Spolu. Sehranou dvojici Bína-Janáček kongeniálně doplňuje evokativní styl bicích Dana Šoltise a osvěžující dojem novinky prohlubují české texty, které jsou v tvorbě „minut" zajímavou novinkou. Výjimkou je pouze skladba Déva, v níž Bína používá hlas jako nástroj a „nepociťuje potřebu něco dál říkat," a text pak zní pokaždé jinak, jak prozradil v rozhovoru pro Monster Music. Skupina –123min. vznikla v roce 1996 v Pardubicích. V roce 2000 obdržela Cenu Anděl za Objev roku. Během své existence vydala pět studiových alb (Shooba Dooba, Try, Home?, Mom, Dream) a jedno koncertní (XL Live). V roce 2009 se skupina rozpadla. Po sedmi letech (2016) se na klubová pódia vrátila a k zakládajícím členům kapely Zdeňkovi Bínovi (kytara, zpěv) a Fredrikovi Janáčkovi (baskytara) se tentokrát na stálo přidal dříve alternující bubeník Dano Šoltis (Vertigo Quintet, MaBaSo), vyhledávaný spolupracovník mnoha jazzových a rockových špiček české, polské i slovenské scény, a započali spolu novou éru kapely.

-123 min./ foto FB kapely

-123min.

10.12.2019, 20:30 / Club Fléda

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější