Letošní JazzFestBrno zakončí klavírista Yaron Herman ve vile Tugendhat

29. říjen 2024, 10:00

Letošní JazzFestBrno zakončí klavírista Yaron Herman ve vile Tugendhat

Překvapení na závěr letošního ročníku si připravili pořadatelé festivalu JazzFestBrno. Začátkem prosince vystoupí ve vile Tugendhat původem izraelský klavírista Yaron Herman. 

Nejde ale o jediný koncert přidaný k dosavadnímu jazzovému programu, který po celý rok v Brně probíhal. 25. listopadu zahraje v Cabaretu des Péchés britský pianista Neil Cowley se svým triem a symbolicky tak zakončí nově zavedenou koncertní řadu Club Life. Recitál Yarona Hermana je ohlášený na 2. prosince 2024 ve vile Tugendhat.

Z obou přidaných jmen máme radost. Hezky jimi uzavřeme na program velmi bohatý letošní ročník. Děkujeme fanouškům, nejen že vyprodali koncerty světových hvězd, ale měli velký zájem i o nově přidanou klubovou řadu v menších stylových prostorách,“ hodnotí letošní ročník umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Na rozdíl od strojů, jichž jsme otroky, představujeme něco, co je neomylně lidské, flexibilní, reaktivní a chybující.“ To říká jedenapadesátiletý britský pianista Neil Cowley, který 25. listopadu se svým triem představí v Cabaretu des Péchés čerstvě vydané zářijové album Entity. Jako spousta jiných začínal s klasikou, v pouhých deseti letech provedl Šostakovičův klavírní koncert v prestižní Queen Elizabeth Hall. Po založení jazzového Neil Cowley Tria hned za první desku Displaced získal BBC Jazz Award a zahrál si i v televizních pořadech jako je Later... with Jools Holland. „Vedle jazzové tvorby Cowleyho proslulost mezi ostrovními muzikanty přerůstala žánrové hranice a z pianisty se stal žádaný sideman, jehož asi nejvýznamnější zářezy do pažby jsou spolupráce na prvních dvou deskách veleúspěšné popové zpěvačky Adele,” doplňuje Spilka.

S pověstí klavírního a improvizátorského génia, ale zároveň zázemím zajímavého životního příběhu, v němž sehrála roli náhoda, přijíždí 2. prosince na dva sólové recitály do vily Tugendhat původem izraelský třiačtyřicetiletý hudebník Yaron Herman. „Zcela zásadní je pro něj improvizace. Na koncertech, kdy zejména při sólových recitálech nemívá předem dán program, který bude hrát, ale i ve studiu,” líčí Spilka. „Na muzikantech, kteří mě ovlivnili a které pokládám za velikány, si vážím toho, že přestože improvizují, člověk má pocit, že jde o napsanou hudbu. Improvizace totiž není něco úplně libovolného, improvizace je kompozice v reálném čase. Já se na svých albech pokouším o něco podobného,“ říká samotný Herman. Kromě vlastní autorské tvorby se Yaron Herman věnuje i úpravám převzatých skladeb, které používá jako témata k improvizaci. Někdy se hlásí ke svým kořenům, když hraje skladby židovských autorů – nahrál dokonce jazzovou verzi izraelské hymny.

Foto archiv GoOut

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější