Překvapení na závěr letošního ročníku si připravili pořadatelé festivalu JazzFestBrno. Začátkem prosince vystoupí ve vile Tugendhat původem izraelský klavírista Yaron Herman.
Nejde ale o jediný koncert přidaný k dosavadnímu jazzovému programu, který po celý rok v Brně probíhal. 25. listopadu zahraje v Cabaretu des Péchés britský pianista Neil Cowley se svým triem a symbolicky tak zakončí nově zavedenou koncertní řadu Club Life. Recitál Yarona Hermana je ohlášený na 2. prosince 2024 ve vile Tugendhat.
„Z obou přidaných jmen máme radost. Hezky jimi uzavřeme na program velmi bohatý letošní ročník. Děkujeme fanouškům, nejen že vyprodali koncerty světových hvězd, ale měli velký zájem i o nově přidanou klubovou řadu v menších stylových prostorách,“ hodnotí letošní ročník umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.
„Na rozdíl od strojů, jichž jsme otroky, představujeme něco, co je neomylně lidské, flexibilní, reaktivní a chybující.“ To říká jedenapadesátiletý britský pianista Neil Cowley, který 25. listopadu se svým triem představí v Cabaretu des Péchés čerstvě vydané zářijové album Entity. Jako spousta jiných začínal s klasikou, v pouhých deseti letech provedl Šostakovičův klavírní koncert v prestižní Queen Elizabeth Hall. Po založení jazzového Neil Cowley Tria hned za první desku Displaced získal BBC Jazz Award a zahrál si i v televizních pořadech jako je Later... with Jools Holland. „Vedle jazzové tvorby Cowleyho proslulost mezi ostrovními muzikanty přerůstala žánrové hranice a z pianisty se stal žádaný sideman, jehož asi nejvýznamnější zářezy do pažby jsou spolupráce na prvních dvou deskách veleúspěšné popové zpěvačky Adele,” doplňuje Spilka.
S pověstí klavírního a improvizátorského génia, ale zároveň zázemím zajímavého životního příběhu, v němž sehrála roli náhoda, přijíždí 2. prosince na dva sólové recitály do vily Tugendhat původem izraelský třiačtyřicetiletý hudebník Yaron Herman. „Zcela zásadní je pro něj improvizace. Na koncertech, kdy zejména při sólových recitálech nemívá předem dán program, který bude hrát, ale i ve studiu,” líčí Spilka. „Na muzikantech, kteří mě ovlivnili a které pokládám za velikány, si vážím toho, že přestože improvizují, člověk má pocit, že jde o napsanou hudbu. Improvizace totiž není něco úplně libovolného, improvizace je kompozice v reálném čase. Já se na svých albech pokouším o něco podobného,“ říká samotný Herman. Kromě vlastní autorské tvorby se Yaron Herman věnuje i úpravám převzatých skladeb, které používá jako témata k improvizaci. Někdy se hlásí ke svým kořenům, když hraje skladby židovských autorů – nahrál dokonce jazzovou verzi izraelské hymny.
Zatím nebyl přidán žádný komentář..