Letošní JazzFestBrno zakončí klavírista Yaron Herman ve vile Tugendhat

29. říjen 2024, 10:00

Letošní JazzFestBrno zakončí klavírista Yaron Herman ve vile Tugendhat

Překvapení na závěr letošního ročníku si připravili pořadatelé festivalu JazzFestBrno. Začátkem prosince vystoupí ve vile Tugendhat původem izraelský klavírista Yaron Herman. 

Nejde ale o jediný koncert přidaný k dosavadnímu jazzovému programu, který po celý rok v Brně probíhal. 25. listopadu zahraje v Cabaretu des Péchés britský pianista Neil Cowley se svým triem a symbolicky tak zakončí nově zavedenou koncertní řadu Club Life. Recitál Yarona Hermana je ohlášený na 2. prosince 2024 ve vile Tugendhat.

Z obou přidaných jmen máme radost. Hezky jimi uzavřeme na program velmi bohatý letošní ročník. Děkujeme fanouškům, nejen že vyprodali koncerty světových hvězd, ale měli velký zájem i o nově přidanou klubovou řadu v menších stylových prostorách,“ hodnotí letošní ročník umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Na rozdíl od strojů, jichž jsme otroky, představujeme něco, co je neomylně lidské, flexibilní, reaktivní a chybující.“ To říká jedenapadesátiletý britský pianista Neil Cowley, který 25. listopadu se svým triem představí v Cabaretu des Péchés čerstvě vydané zářijové album Entity. Jako spousta jiných začínal s klasikou, v pouhých deseti letech provedl Šostakovičův klavírní koncert v prestižní Queen Elizabeth Hall. Po založení jazzového Neil Cowley Tria hned za první desku Displaced získal BBC Jazz Award a zahrál si i v televizních pořadech jako je Later... with Jools Holland. „Vedle jazzové tvorby Cowleyho proslulost mezi ostrovními muzikanty přerůstala žánrové hranice a z pianisty se stal žádaný sideman, jehož asi nejvýznamnější zářezy do pažby jsou spolupráce na prvních dvou deskách veleúspěšné popové zpěvačky Adele,” doplňuje Spilka.

S pověstí klavírního a improvizátorského génia, ale zároveň zázemím zajímavého životního příběhu, v němž sehrála roli náhoda, přijíždí 2. prosince na dva sólové recitály do vily Tugendhat původem izraelský třiačtyřicetiletý hudebník Yaron Herman. „Zcela zásadní je pro něj improvizace. Na koncertech, kdy zejména při sólových recitálech nemívá předem dán program, který bude hrát, ale i ve studiu,” líčí Spilka. „Na muzikantech, kteří mě ovlivnili a které pokládám za velikány, si vážím toho, že přestože improvizují, člověk má pocit, že jde o napsanou hudbu. Improvizace totiž není něco úplně libovolného, improvizace je kompozice v reálném čase. Já se na svých albech pokouším o něco podobného,“ říká samotný Herman. Kromě vlastní autorské tvorby se Yaron Herman věnuje i úpravám převzatých skladeb, které používá jako témata k improvizaci. Někdy se hlásí ke svým kořenům, když hraje skladby židovských autorů – nahrál dokonce jazzovou verzi izraelské hymny.

Foto archiv GoOut

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější