Letošní JazzFestBrno zakončí klavírista Yaron Herman ve vile Tugendhat

29. říjen 2024, 10:00

Letošní JazzFestBrno zakončí klavírista Yaron Herman ve vile Tugendhat

Překvapení na závěr letošního ročníku si připravili pořadatelé festivalu JazzFestBrno. Začátkem prosince vystoupí ve vile Tugendhat původem izraelský klavírista Yaron Herman. 

Nejde ale o jediný koncert přidaný k dosavadnímu jazzovému programu, který po celý rok v Brně probíhal. 25. listopadu zahraje v Cabaretu des Péchés britský pianista Neil Cowley se svým triem a symbolicky tak zakončí nově zavedenou koncertní řadu Club Life. Recitál Yarona Hermana je ohlášený na 2. prosince 2024 ve vile Tugendhat.

Z obou přidaných jmen máme radost. Hezky jimi uzavřeme na program velmi bohatý letošní ročník. Děkujeme fanouškům, nejen že vyprodali koncerty světových hvězd, ale měli velký zájem i o nově přidanou klubovou řadu v menších stylových prostorách,“ hodnotí letošní ročník umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Na rozdíl od strojů, jichž jsme otroky, představujeme něco, co je neomylně lidské, flexibilní, reaktivní a chybující.“ To říká jedenapadesátiletý britský pianista Neil Cowley, který 25. listopadu se svým triem představí v Cabaretu des Péchés čerstvě vydané zářijové album Entity. Jako spousta jiných začínal s klasikou, v pouhých deseti letech provedl Šostakovičův klavírní koncert v prestižní Queen Elizabeth Hall. Po založení jazzového Neil Cowley Tria hned za první desku Displaced získal BBC Jazz Award a zahrál si i v televizních pořadech jako je Later... with Jools Holland. „Vedle jazzové tvorby Cowleyho proslulost mezi ostrovními muzikanty přerůstala žánrové hranice a z pianisty se stal žádaný sideman, jehož asi nejvýznamnější zářezy do pažby jsou spolupráce na prvních dvou deskách veleúspěšné popové zpěvačky Adele,” doplňuje Spilka.

S pověstí klavírního a improvizátorského génia, ale zároveň zázemím zajímavého životního příběhu, v němž sehrála roli náhoda, přijíždí 2. prosince na dva sólové recitály do vily Tugendhat původem izraelský třiačtyřicetiletý hudebník Yaron Herman. „Zcela zásadní je pro něj improvizace. Na koncertech, kdy zejména při sólových recitálech nemívá předem dán program, který bude hrát, ale i ve studiu,” líčí Spilka. „Na muzikantech, kteří mě ovlivnili a které pokládám za velikány, si vážím toho, že přestože improvizují, člověk má pocit, že jde o napsanou hudbu. Improvizace totiž není něco úplně libovolného, improvizace je kompozice v reálném čase. Já se na svých albech pokouším o něco podobného,“ říká samotný Herman. Kromě vlastní autorské tvorby se Yaron Herman věnuje i úpravám převzatých skladeb, které používá jako témata k improvizaci. Někdy se hlásí ke svým kořenům, když hraje skladby židovských autorů – nahrál dokonce jazzovou verzi izraelské hymny.

Foto archiv GoOut

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější