Liška Bystrouška zazpívá v Divadle na Orlí

20. listopad 2014, 8:18

Liška Bystrouška zazpívá v Divadle na Orlí

Příhody lišky Bystroušky nastudovala Komorní opera Hudební fakulty brněnské JAMU. Jednu z nejmelodičtějších oper Leoše Janáčka uvedou studenti v premiéře v Divadle na Orlí.

Studenti Janáčkovy akademie múzických umění uvedou dílo, které mělo světovou premiéru v Brně 6. listopadu 1924, v úpravě pro komorní orchestr od anglického skladatele Jonathana Dovea. Ten Janáčkovu operu upravil v roce 1998 pro šestnáct hráčů City of Birmingham Touring Opera. „Ansámbl jezdí po městech, ve kterých nejsou kamenná divadla,“ uvedla dirigentka studentského představení Nikol Kraft. Dodává, že při nynějším nastudování rozšíří kupříkladu počet smyčců, aby se co nejvíce přiblížili Janáčkovu zvuku.

Studenti svým projektem připomenou dvě velká kulturní výročí. Operní Liška Bystrouška letos slaví devadesát let od své premiéry. V létě navíc uplynulo 160. výročí narození Leoše Janáčka. Jeho nejlyričtější dílo vidí režisér David Kříž ve dvou rovinách. „Na scéně povedu příběh zvířecí a lidský. Nehrajeme na paralely jednajících zvířat a lidí, jak to někdy bývá předváděno.“ Diváci se podle něj mohou těšit na řadu zvířátek, jako jsou liščata, cvrčci, žáby či kobylky v miniaturním provedení. Na scéně se totiž objeví i jedenáctičlenný dětský sbor. Účinkujících pěvců bude však celkem na padesát.

Premiéra proběhne v sobotu 22. listopadu 2014. Představení začíná v 19 hodin a bude součástí Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2014 stejně jako další uvedení ve čtvrtek 27. listopadu.

Inscenaci doplní videoprojekce Jakuba Kříže, které ve scénografii dotváří podoby lesa v okolí Brna v různých ročních obdobích. Režisér se také zabýval otázkou, zda je tato Janáčkova opera spíše hudebním příběhem pro děti nebo velké filosofické zamyšlení nad přírodou a koloběhem života pro dospělé. „Naší snahou bude předvést vám na jevišti obé v životních příbězích Revírníka a Bystroušky. Rádi bychom, aby byla Liška „naša“ – od Brna, v lese, veselá i smutná – stejně tak jako život, který ve střípcích Janáček vtiskl do hudby své opery,“ poznamenal David Kříž.

Obě hlavní sopránové role Lišky Bystroušky a Lišáka Zlatohřbítka jsou alternovány hned natřikrát. Lišku tak zpívají studentky Marta Reichelová, Zdislava Bočková a Aneta Ručková. Jak říká Ručkové, jde i mimořádně náročný part, který si však zamilovala. "Byla bych velmi ráda, kdybych se s touto rolí mohla setkat ještě někdy v budoucnu," dodala mladá pěvkyně. Postava Zlatohřbítka je zase velkou výzvou pro Janu Meliškovou. „Je to jiný typ zpěvu, odlišný od klasického belcanta, soustředit se musíme na srozumitelnost textu, náročné jsou změny rytmu,“ doplnila. Inscenátoři totiž použili kritickou edici díla z roku 2010, jejíž libreto posiluje původní Janáčkovy nářeční a na zpěv komplikovanější momenty.

Kromě dvou zmíněných festivalových představení uvede Komorní opera HF JAMU ještě čtyři reprízy ve dnech 23., 25., 26. a 28. listopadu. Všechna přestavení v Divadle na Orlí začínají v 19 hodin. Máte-li zájem o představení referovat, můžete si rezervovat vstupenky na e-mailové adrese komorni.opera@hf.jamu.cz nebo na webových stránkách Divadla na Orlí www.divadlonaorli.jamu.cz.

Foto archiv Divadla na Orlí, zdroj Luboš Mareček, JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Příhody lišky Bystroušky

23.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Příhody lišky Bystroušky

25.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Příhody lišky Bystroušky

28.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější