Liška Bystrouška zazpívá v Divadle na Orlí

20. listopad 2014, 8:18

Liška Bystrouška zazpívá v Divadle na Orlí

Příhody lišky Bystroušky nastudovala Komorní opera Hudební fakulty brněnské JAMU. Jednu z nejmelodičtějších oper Leoše Janáčka uvedou studenti v premiéře v Divadle na Orlí.

Studenti Janáčkovy akademie múzických umění uvedou dílo, které mělo světovou premiéru v Brně 6. listopadu 1924, v úpravě pro komorní orchestr od anglického skladatele Jonathana Dovea. Ten Janáčkovu operu upravil v roce 1998 pro šestnáct hráčů City of Birmingham Touring Opera. „Ansámbl jezdí po městech, ve kterých nejsou kamenná divadla,“ uvedla dirigentka studentského představení Nikol Kraft. Dodává, že při nynějším nastudování rozšíří kupříkladu počet smyčců, aby se co nejvíce přiblížili Janáčkovu zvuku.

Studenti svým projektem připomenou dvě velká kulturní výročí. Operní Liška Bystrouška letos slaví devadesát let od své premiéry. V létě navíc uplynulo 160. výročí narození Leoše Janáčka. Jeho nejlyričtější dílo vidí režisér David Kříž ve dvou rovinách. „Na scéně povedu příběh zvířecí a lidský. Nehrajeme na paralely jednajících zvířat a lidí, jak to někdy bývá předváděno.“ Diváci se podle něj mohou těšit na řadu zvířátek, jako jsou liščata, cvrčci, žáby či kobylky v miniaturním provedení. Na scéně se totiž objeví i jedenáctičlenný dětský sbor. Účinkujících pěvců bude však celkem na padesát.

Premiéra proběhne v sobotu 22. listopadu 2014. Představení začíná v 19 hodin a bude součástí Mezinárodního festivalu Janáček Brno 2014 stejně jako další uvedení ve čtvrtek 27. listopadu.

Inscenaci doplní videoprojekce Jakuba Kříže, které ve scénografii dotváří podoby lesa v okolí Brna v různých ročních obdobích. Režisér se také zabýval otázkou, zda je tato Janáčkova opera spíše hudebním příběhem pro děti nebo velké filosofické zamyšlení nad přírodou a koloběhem života pro dospělé. „Naší snahou bude předvést vám na jevišti obé v životních příbězích Revírníka a Bystroušky. Rádi bychom, aby byla Liška „naša“ – od Brna, v lese, veselá i smutná – stejně tak jako život, který ve střípcích Janáček vtiskl do hudby své opery,“ poznamenal David Kříž.

Obě hlavní sopránové role Lišky Bystroušky a Lišáka Zlatohřbítka jsou alternovány hned natřikrát. Lišku tak zpívají studentky Marta Reichelová, Zdislava Bočková a Aneta Ručková. Jak říká Ručkové, jde i mimořádně náročný part, který si však zamilovala. "Byla bych velmi ráda, kdybych se s touto rolí mohla setkat ještě někdy v budoucnu," dodala mladá pěvkyně. Postava Zlatohřbítka je zase velkou výzvou pro Janu Meliškovou. „Je to jiný typ zpěvu, odlišný od klasického belcanta, soustředit se musíme na srozumitelnost textu, náročné jsou změny rytmu,“ doplnila. Inscenátoři totiž použili kritickou edici díla z roku 2010, jejíž libreto posiluje původní Janáčkovy nářeční a na zpěv komplikovanější momenty.

Kromě dvou zmíněných festivalových představení uvede Komorní opera HF JAMU ještě čtyři reprízy ve dnech 23., 25., 26. a 28. listopadu. Všechna přestavení v Divadle na Orlí začínají v 19 hodin. Máte-li zájem o představení referovat, můžete si rezervovat vstupenky na e-mailové adrese komorni.opera@hf.jamu.cz nebo na webových stránkách Divadla na Orlí www.divadlonaorli.jamu.cz.

Foto archiv Divadla na Orlí, zdroj Luboš Mareček, JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Příhody lišky Bystroušky

23.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Příhody lišky Bystroušky

25.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Příhody lišky Bystroušky

28.11.2014, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Dále si přečtěte

Zvuk patří k hudbě zcela samozřejmě, ale co si potom mají počít lidé, kteří neslyší? Nenápadný a přívětivý večer připravil v Divadle na Orlí Janáček Ensemble ve spolupráci s Ateliérem výchovné dramatiky pro neslyšící. Komorní skladby Bohuslava Martinů, Pavla Haase a Leoše Janáčka pohybově ztvárnil soubor Hluchavky léčivé.  více


Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější