Londýn, Kanada 2024: setkání měst hudby UNESCO

Londýn, Kanada 2024: setkání měst hudby UNESCO

V kanadském Londýně právě probíhá každoroční setkání zástupců měst hudby UNESCO. Hostitelské město se nachází jihozápadně od Toronta a je jediným kanadským městem hudby UNESCO; členem Sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba se Londýn stal v roce 2021.

Brno na tomto setkání reprezentuje koordinátorka projektu Jana Padrnosová. Schůzky se účastní reprezentanti celkem dvaceti měst hudby UNESCO ze všech částí světa od korejského Daegu přes italské Pesaro, mauricijské Port Louis až po americký Kansas či novozélandský Auckland. Letošní setkání navštívilo také pět nově zvolených měst hudby, kterým byl titul přidělen ke konci roku 2023. Předmětem jednání jsou mimo jiné otázky trvale udržitelného rozvoje sektoru hudby a mezinárodní spolupráce měst hudby. Dalším důležitým bodem je příprava na setkání zástupců celé Sítě kreativních měst UNESCO, které proběhne letos v červenci, kdy bude zástupce tří stovek kreativních měst napříč obory hostit severoportugalské město Braga.

Tento týden se v rámci bohatého pracovního programu v Londýně připravují také společné projekty měst hudby. Zástupkyně Brna jednotlivě jedná o konkrétních spolupracích a výměně umělců s městy Idanha-a-Nova, Katovice, Pesaro, Hannover, Bolzano, Bydgoszcz, Norrköping a Daegu.

Všechna přítomná města byla také vyzvána k aktivní účasti na letošním Maratonu hudby Brno. Tento respektovaný festival si již mezi hudebními městy UNESCO vybudoval renomé vysoce kvalitního festivalu, na jehož tzv. UNESCO stage se s úspěchem už představila řada vynikajících muzikantů z partnerských měst a na který se sjíždějí hudební manažeři a producenti i ke společným jednáním a projektům – nejinak tomu bude i letos. Hudebníci z měst hudby zahrají nejen na UNESCO stage, ale dorazí i řada špičkových akordeonistů, kteří si nemohou nechat ujít master class legendárního Vincenta Peiraniho, rezidenčního hudebníka Maratonu hudby Brno 2024.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější