Má vlast pro čtyřruční klavír. Dennis Russell Davies oslaví své 80. narozeniny dvěma koncerty

15. duben 2024, 1:00

Má vlast pro čtyřruční klavír. Dennis Russell Davies oslaví své 80. narozeniny dvěma koncerty

Rok 2024 není jen Rokem české hudby a dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, ale také rokem, ve kterém své významné jubileum oslaví Dennis Russell Davies, šéfdirigent Filharmonie Brno. Dva dny po svých osmdesátých narozeninách, které připadají na 16. dubna, vystoupí Davies se svou uměleckou i životní partnerkou Maki Namekawou v Besedním domě, aby společně – jako klavírní duo – vzdali hold zakladateli české národní hudby. Zahrají Mou vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír.

„Mou vlast známe s Maki minimálně ze tří různých úhlů pohledu. Zaprvé samozřejmě jako Smetanův nádherný cyklus, se kterým jsem v Brně na podzim 2021 zahajoval novou sezonu. Mám s ní spojeno také loňské léto, kdy jsme s Maki projeli všechna místa vyskytující se ve Smetanově díle: začali jsme na Kvildě u pramene Vltavy a podél řeky pokračovali přes Lipno a Krumlov do Tábora. Neminuli jsme Blaník, v Praze pochopitelně Vyšehrad s hrobem Bedřicha Smetany a také místo, odkud vládla Šárka. No a ten třetí úhel pohledu, tedy Mou vlast pro dvacet prstů prožíváme teď, při chystaném koncertu,“ uvedl Davies.

Bezprostředně po dokončení Mé vlasti Smetana vyhotovil transkripce všech šesti skladeb cyklu pro čtyřruční klavír. „Jako zdatný klavírista dokázal z orchestrálních partitur vytvořit životaschopný pandán symfonické verzi, který dalece přesahuje parametry běžného klavírního výtahu. Virtuózní úprava má všechny předpoklady k tomu, aby obstála i na koncertním pódiu a zanechala v posluchačích plnohodnotný zážitek,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koncerty jsou naplánované na 18. a 19. dubna 2024 od 19:00 v Besedním domě.

Dennis Russell Davies (16.4.1944) se narodil ve městě Toledo v Ohiu a vystudoval proslulou newyorskou Juilliard School. Soustavně dirigovat začal jako hudební ředitel komorního orchestru v Saint Paulu v Minnesotě (1972–1980), v letech 1977–2002 byl také šéfdirigentem newyorského Orchestru amerických skladatelů a v letech 1991–1996 hudebním ředitelem Brooklynské filharmonie. Od roku 1980 trvale žije v Evropě, a to nejprve v Německu jako hudební ředitel Stuttgartské státní opery (1980–1987), šéfdirigent orchestru Beethovenhalle v Bonnu, hudební ředitel Bonnské opery a Beethovenova festivalu (1987–1995). Se Stuttgartským komorním orchestrem nasnímal jako jeho šéf (1995–2006) na CD komplet 107 Haydnových symfonií.

Během následujícího trvalého pobytu v Rakousku byl (od roku 1997) profesorem dirigování na salcburském Mozarteu a šéfdirigentem Symfonického orchestru vídeňského rozhlasu, roku 2002 se stal (na patnáct let) šéfdirigentem Brucknerova orchestru a ředitelem opery Zemského divadla v Linci; tam mu byl také v roce 2014 udělen titul Generálního hudebního ředitele. Při příležitosti otevření nového Hudebního divadla v Linci roku 2013 řídil Straussova Růžového kavalíra, světovou premiéru opery The Lost Philipa Glasse a dále v tomto operním domě uvedl nové inscenace oper Pelléas a Mélisanda, Falstaff, Salome, tetralogie Prsten Nibelungův, evropskou premiéru opery McTeague a světové premiéry děl Moritze Eggerta a Michaela Obsta. S Brucknerovým natočil všechny Brucknerovy symfonie ve všech jejich verzícha svým nápaditým dramaturgickým přístupem významně přispěl ke zvýšenému zájmu o koncerty tělesa. V letech 2009–2016 měl též úvazek šéfdirigenta symfonického orchestru v Basileji. Šéfdirigentem Filharmonie Brno je od roku 2018.

Hostoval u špičkových amerických orchestrů v Clevelandu, Filadelfii, Chicagu, San Francisku, Bostonu a New Yorku, v Japonsku spolupracoval se Symfonickým orchestrem Yomiuri Nippon; v Evropě dirigoval orchestrální špičky v Lipsku, Římě, Miláně, Madridu, Mnichově, Berlíně, Bamberku, Amsterdamu, Drážďanech a Petrohradě, operní představení řídil v prestižních operních domech v Bayreuthu, Chicagu, Hamburku, Houstonu, Lisabonu, Madridu, Paříži, Salcburku, Vídni, v tokijské opeře Nikikai a v newyorské Metropolitní opeře.

Mezinárodní kritika označuje Daviese za odvážného interpreta klasického repertoáru, jejž nezanedbává při svém poučeném zájmu o novou a nejnovější tvorbu, živeném trvalou spoluprací a osobními vztahy s význačnými soudobými tvůrci; mezi ně patří (nebo patřili) Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Andersonová, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Jako dirigent nebo klavírista (nebo obojí současně) vydal Davies přes osmdesát hojně oceňovaných snímků: kompletní symfonie Brucknerovy, Haydnovy, Honeggerovy a Glassovy, se svou ženou, klavíristkou Maki Namekawou, natočil mj. Beethovenova Fidelia a Mozartovu Kouzelnou flétnu v Zemlinského aranžmá pro čtyřruční klavír nebo Šostakovičovu Čtvrtou symfonii ve skladatelově úpravě pro dva klavíry. S Filharmonií Brno natočil sedm alb: tři Dvořákovy symfonie a jeho drobnější díla, průřezové album Arvo Pärta a Jana Nováka, oratorium Lenora Antonína Rejchy a ve světové premiéře také Symfonii č. 12 „Lodger“ Philipa Glasse.

Dennis Russell Davies a Maki Namekawa/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější