Má vlast pro čtyřruční klavír. Dennis Russell Davies oslaví své 80. narozeniny dvěma koncerty

15. duben 2024, 1:00

Má vlast pro čtyřruční klavír. Dennis Russell Davies oslaví své 80. narozeniny dvěma koncerty

Rok 2024 není jen Rokem české hudby a dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany, ale také rokem, ve kterém své významné jubileum oslaví Dennis Russell Davies, šéfdirigent Filharmonie Brno. Dva dny po svých osmdesátých narozeninách, které připadají na 16. dubna, vystoupí Davies se svou uměleckou i životní partnerkou Maki Namekawou v Besedním domě, aby společně – jako klavírní duo – vzdali hold zakladateli české národní hudby. Zahrají Mou vlast ve Smetanově úpravě pro čtyřruční klavír.

„Mou vlast známe s Maki minimálně ze tří různých úhlů pohledu. Zaprvé samozřejmě jako Smetanův nádherný cyklus, se kterým jsem v Brně na podzim 2021 zahajoval novou sezonu. Mám s ní spojeno také loňské léto, kdy jsme s Maki projeli všechna místa vyskytující se ve Smetanově díle: začali jsme na Kvildě u pramene Vltavy a podél řeky pokračovali přes Lipno a Krumlov do Tábora. Neminuli jsme Blaník, v Praze pochopitelně Vyšehrad s hrobem Bedřicha Smetany a také místo, odkud vládla Šárka. No a ten třetí úhel pohledu, tedy Mou vlast pro dvacet prstů prožíváme teď, při chystaném koncertu,“ uvedl Davies.

Bezprostředně po dokončení Mé vlasti Smetana vyhotovil transkripce všech šesti skladeb cyklu pro čtyřruční klavír. „Jako zdatný klavírista dokázal z orchestrálních partitur vytvořit životaschopný pandán symfonické verzi, který dalece přesahuje parametry běžného klavírního výtahu. Virtuózní úprava má všechny předpoklady k tomu, aby obstála i na koncertním pódiu a zanechala v posluchačích plnohodnotný zážitek,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Koncerty jsou naplánované na 18. a 19. dubna 2024 od 19:00 v Besedním domě.

Dennis Russell Davies (16.4.1944) se narodil ve městě Toledo v Ohiu a vystudoval proslulou newyorskou Juilliard School. Soustavně dirigovat začal jako hudební ředitel komorního orchestru v Saint Paulu v Minnesotě (1972–1980), v letech 1977–2002 byl také šéfdirigentem newyorského Orchestru amerických skladatelů a v letech 1991–1996 hudebním ředitelem Brooklynské filharmonie. Od roku 1980 trvale žije v Evropě, a to nejprve v Německu jako hudební ředitel Stuttgartské státní opery (1980–1987), šéfdirigent orchestru Beethovenhalle v Bonnu, hudební ředitel Bonnské opery a Beethovenova festivalu (1987–1995). Se Stuttgartským komorním orchestrem nasnímal jako jeho šéf (1995–2006) na CD komplet 107 Haydnových symfonií.

Během následujícího trvalého pobytu v Rakousku byl (od roku 1997) profesorem dirigování na salcburském Mozarteu a šéfdirigentem Symfonického orchestru vídeňského rozhlasu, roku 2002 se stal (na patnáct let) šéfdirigentem Brucknerova orchestru a ředitelem opery Zemského divadla v Linci; tam mu byl také v roce 2014 udělen titul Generálního hudebního ředitele. Při příležitosti otevření nového Hudebního divadla v Linci roku 2013 řídil Straussova Růžového kavalíra, světovou premiéru opery The Lost Philipa Glasse a dále v tomto operním domě uvedl nové inscenace oper Pelléas a Mélisanda, Falstaff, Salome, tetralogie Prsten Nibelungův, evropskou premiéru opery McTeague a světové premiéry děl Moritze Eggerta a Michaela Obsta. S Brucknerovým natočil všechny Brucknerovy symfonie ve všech jejich verzícha svým nápaditým dramaturgickým přístupem významně přispěl ke zvýšenému zájmu o koncerty tělesa. V letech 2009–2016 měl též úvazek šéfdirigenta symfonického orchestru v Basileji. Šéfdirigentem Filharmonie Brno je od roku 2018.

Hostoval u špičkových amerických orchestrů v Clevelandu, Filadelfii, Chicagu, San Francisku, Bostonu a New Yorku, v Japonsku spolupracoval se Symfonickým orchestrem Yomiuri Nippon; v Evropě dirigoval orchestrální špičky v Lipsku, Římě, Miláně, Madridu, Mnichově, Berlíně, Bamberku, Amsterdamu, Drážďanech a Petrohradě, operní představení řídil v prestižních operních domech v Bayreuthu, Chicagu, Hamburku, Houstonu, Lisabonu, Madridu, Paříži, Salcburku, Vídni, v tokijské opeře Nikikai a v newyorské Metropolitní opeře.

Mezinárodní kritika označuje Daviese za odvážného interpreta klasického repertoáru, jejž nezanedbává při svém poučeném zájmu o novou a nejnovější tvorbu, živeném trvalou spoluprací a osobními vztahy s význačnými soudobými tvůrci; mezi ně patří (nebo patřili) Luciano Berio, William Bolcom, John Cage, Manfred Trojahn, Philip Glass, Heinz Winbeck, Laurie Andersonová, Philippe Manoury, Aaron Copland, Hans Werner Henze, Michael Nyman a Kurt Schwertsik.

Jako dirigent nebo klavírista (nebo obojí současně) vydal Davies přes osmdesát hojně oceňovaných snímků: kompletní symfonie Brucknerovy, Haydnovy, Honeggerovy a Glassovy, se svou ženou, klavíristkou Maki Namekawou, natočil mj. Beethovenova Fidelia a Mozartovu Kouzelnou flétnu v Zemlinského aranžmá pro čtyřruční klavír nebo Šostakovičovu Čtvrtou symfonii ve skladatelově úpravě pro dva klavíry. S Filharmonií Brno natočil sedm alb: tři Dvořákovy symfonie a jeho drobnější díla, průřezové album Arvo Pärta a Jana Nováka, oratorium Lenora Antonína Rejchy a ve světové premiéře také Symfonii č. 12 „Lodger“ Philipa Glasse.

Dennis Russell Davies a Maki Namekawa/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější