Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle se dnes stali čestnými doktory JAMU

Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle se dnes stali čestnými doktory JAMU

Mezinárodně renomovaní umělci – česká operní a koncertní pěvkyně Magdalena Kožená a britský orchestrální i operní dirigent Sir Simon Rattle – jsou od dnešního dne novými čestnými doktory Janáčkovy akademie múzických umění (JAMU). Nejvyšší ocenění brněnské akademie si dnes před polednem osobně převzali v brněnském Divadle na Orlí.

„Magdalena Kožená je ikonou pro celou generaci českých umělců. Je mimořádnou pěvkyní, která ve své interpretaci dokáže skloubit inteligenci s absolutní technickou dokonalostí a emočním prožitkem,“ pronesla děkanka Hudební fakulty JAMU prof. Barbara Maria Willi. Ve svém prvním laudatio při hodinovém slavnostním ceremoniálu Willi zdůraznila, že mimořádná umělkyně dokázala spojit světovou kariéru s úlohou trojnásobné matky a rolí patronky tuzemských základních uměleckých škol. Děkanka na závěr svého děkovného projevu připomněla stejně důležité letité angažmá Kožené při podpoře výstavby nového koncertního sálu v Brně.

kozena_magdalena_doktorat_JAMU_foto_radek_mica_01

Osmačtyřicetiletá mezzosopranistka zavzpomínala na své začátky v pěveckém sboru Kantiléna, studium na základní umělecké škole Vranovská a brněnské konzervatoři. Podle svých slov se cítí pevně spjatá s českou hudební tradicí a brněnským prostředím. „Hned při prvních notách Janáčkovy Sinfonietty okamžitě pláču,“ komentovala vztah ke skladateli, jehož jméno brněnská akademie nese. Kožená a posléze i Sir Simon Rattle byli při obřadu dekorováni odznakem doktorské hodnosti – Zlatou medailí JAMU právě s Janáčkovou podobiznou. „Zařazovat českou hudbu do vlastních koncertních programů nepokládám za svou povinnost, ale skutečnou vnitřní potřebu. V zahraničí českou hudbu přijímají s nadšením. Mnoho špičkových muzikantů ji miluje a uvádí,“ uvedla Kožená.

kozena_magdalena_doktorat_JAMU_foto_radek_mica_02

Před druhou promocí děkanka Willi přednesla laudatio, v němž vyzdvihla dirigentské umění, ale také lidský rozměr, který pro ni Sir Simon Rattle ztělesňuje. „Je v mých očích nejen dirigentem, ale také osobností vyzařující neobyčejnou vřelost, které věřím její nasazení pro humanitní principy. Je skutečný idealista v nejlepším slova smyslu, věřím mu jeho životní postoj a hodnoty, které reprezentuje a skutečně sám žije,“ komentovala osobu mimořádného umělce. Nový čestný doktor JAMU se vzápětí při své děkovné řeči vyznal z obdivu k Antonínu Dvořákovi a Leoši Janáčkovi. Setkání s Janáčkovými Příhodami lišky Bystroušky označil za osudové. „Už jako šestnáctiletý student Královské akademie hudby v Londýně mi v Příhodách lišky bystroušky pod taktovkou Steurta Bedforda bylo svěřeno dirigování sboru zpívajícího mimo pódiu a také part čelesty,“ zavzpomínal šestašedesátiletý dirigent. Výrazem melancholická radost popsal Rattle ve své děkovné řeči charakter české hudby. „Janáček byl v mém hudebním životě vždy něco jako orientační hvězda Polárka. Přál jsem si právě kvůli němu stát se operním dirigentem. Je radostí patřit nyní do úžasné školy, která nese jeho jméno. Excelence brněnské akademie je světově proslulá. Považuji si třeba vaší divadelní práce s neslyšícími studenty. Jsem hluboce vděčný, že mi díky této dnešní cti bylo dopřáno cítit se i trochu česky!“

Janáčkova akademie múzických umění uděluje titul Doctor Honoris Causa od roku 1993. Nejvyšší vědeckou hodnost školy dosud obdrželo šestnáct zpravidla světově proslulých umělců a jejím přijetím všichni čestní doktoři zvýšili nejen tuzemskou image, ale také mezinárodní prestiž brněnské akademie. Magdalena Kožená a Sir Simon Rattle rozšířili řadu čestných doktorů JAMU, v níž figurují jména: Rudolf Firkušný, Ludvík Kundera, Václav Havel, Jiří Suchý, Sir Charles Mackerras, Ivan Vyskočil, Zdeněk Mácal, Sir Tom Stoppard, Pierre Bouleze, Emílie Vášáryová, John Tyrrell, Milan Uhde, Vojtěch Jasný, Eugenio Barba, Vlasta Chramostová a Jon Fosse.

Foto Radek Miča

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější