Magdalena Kožená patronkou festivalu Concentus Moraviae

Magdalena Kožená patronkou festivalu Concentus Moraviae

Několik dní před začátkem XVIII. ročníku festivalu 13 měst Concentus Moraviae přinášejí jeho organizátoři mimořádnou zprávu: jedna z nejvýznamnějších světových pěveckých osobností Magdalena Kožená se od letošního roku stává festivalovou patronkou. „Není tajemstvím, že mám srdečný vztah k Brnu a kraji okolo něho. A právě v této oblasti jsou rozeseta překrásná festivalová města. Kromě toho je Concentus Moraviae festivalem s poutavou a vždy důsledně propracovanou dramaturgií; také tato stránka je mi velmi blízká. K přijetí nabídky stát se festivalovou patronkou přispěl i fakt, že jsem byla u zrodu festivalu: v rámci prvního ročníku v roce 1996 jsem na dvou koncertech za doprovodu souboru Musica Florea zpívala Bachovy árie.“ Kožená na tomto prestižním jihomoravském festivalu zároveň vystoupí, a to za doprovodu renomovaného souboru Venice Baroque Orchestra, který řídí Andrea Marcon, ve středu 12. června na zámku v Moravském Krumlově. Výběrem tohoto města pěvkyně také reaguje na loňskou kauzu přemístění Muchovy Slovanské epopeje: „Nemohla jsem uvěřit, že krumlovským nakonec skutečně odvezli jejich v podstatě jedinou významnější turistickou atrakci, a to právě do Prahy... protože ve své vlasti nyní nežiji, nemohu soudit pohnutky, které k tomu vedly. Nicméně mě velmi těší, že v Krumlově našli sílu a energii, a snaží se rekonstruovat překrásný, ale doposud zanedbaný rozlehlý zámek. Tento pozitivní přístup sehrál zásadní roli v mém rozhodnutí, kde koncert letos uspořádat.“

Concentus Moraviae je jediným festivalem, kterému se Magdalena Kožená rozhodla dlouhodobě propůjčit svou záštitu. Z Moravského Krumlova odjíždí pěvkyně převzít prestižní Händelovu cenu za mimořádnou interpretaci díla Georga Friedricha Händela, která jí bude udělena 14. června 2013 během tradičních Händelových hudebních slavností v Halle.

Velmi si vážíme důvěry, kterou nám Magdalena Kožená udělením své záštity projevila. Tuto poctu nevnímají organizátoři festivalu ani pořadatelská města jako formální odstavec na papíře, ale je pro nás všechny mimořádně inspirativním impulsem do další práce. Představuje určité zadostiučinění a podporu našeho přesvědčení, že skvostná hudba může znít na slavných pódiích světových metropolí stejně jako v menších městech Jihomoravského kraje a Vysočiny. Jsem si jist, že tento akt publikum zřetelně zaznamená: v nejbližších třech letech totiž Magdalena Kožená přiveze na festival jedinečné projekty, na kterých bude spolupracovat s řadou světových hudebních osobností. Máme se opravdu na co těšit!“ prohlašuje ředitel festivalu Concentus Moraviae David Dittrich.

V rámci MHF 13 měst Concentus Moraviae letos proběhne od 1. do 29. června 33 koncertů převážně barokní hudby – autorem atraktivní dramaturgie s názvem „Italské slunce“ je cembalista a umělecký vedoucí ansámblu Collegium 1704 Václav Luks.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější