Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Nominace na letošní ceny Grammy vyhlásila Národní akademie hudebního umění a věd ve Spojených státech. V kategorii nejlepší klasické vokální sólo album získala nominaci i brněnská rodačka Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená získala nominaci za album s vokálními díly Claudia Monteverdiho, které vyšlo letos na jaře pod hlavičkou vydavatelství Deutsche Grammophon. Na albu se podílel také dirigent a cembalista Andrea Marcon, který vedl doprovázející hudební těleso La Cetra Barockorchester Basel. Spolu s Koženou je ve stejné kategorii nominována Sabine Devieilhe, Dorothea Röschmann, Anna Netrebko a Ian Bostridge. Vyhlášení 59. ročníku Grammy Awards je ohlášeno na 12. února 2017.

Starou italskou hudbu mám obecně ráda. S Andreou jsme již v roce 2009 nahráli úspěšné vivaldiovské CD. Mám-li však vybrat jediné jméno, nezaváhám ani na okamžik: mým favoritem je Claudio Monteverdi,“ říká Magdalena Kožená.

Vrcholem nominovaného CD je bezesporu Monteverdiho dramatická scéna Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Souboj Tankreda s Klorindou), ve které všechny tři postavy díla, Klorindu, Tankreda i vypravěče, zpívá sama Magdalena. „S nápadem, abych zpívala všechny tři role, přišel Andrea Marcon již před několika lety. Při poslechu CD toto pojetí funguje dobře, ale koncertní provedení jen s jedním sólistou mi připadalo nepřehledné a jako stvořené pro scénické zpracování,“ přibližuje Magdalena, jak vznikla mimořádně úspěšná divadelní barokně-operní „one-woman show“, kterou režíroval Ondřej Havelka a která na evropských pódiích sklízela obrovský úspěch v rámci Magdaleniných Rezidencí 2016.

K výběru italského repertoáru na nominované CD renomovaná mezzosopranistka dále uvádí: „Itálie je jednou z mých nejoblíbenějších zemí. Samozřejmě obdivuji její úchvatnou kulturu i přírodu, ale tím nejsympatičtějším pro mě zůstává italský temperament, který je pochopitelně zřetelně cítit právě v hudbě. Je mi neobyčejně blízká italská schopnost upřímně se radovat i z drobných věcí, obrovská náklonnost k dětem, neutuchající potřeba lidského kontaktu, jejich veselé oslavy a svátky, které slaví na ulici s nejširšími rodinami… V Itálii mám řadu dobrých přátel, z nichž ten nejbližší, Andrea Marcon, se mnou nahrál toto CD.“

Foto © Esther Haase / Deutsche Grammophon

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na svém aktuálním albu Monteverdi se Magdalena Kožená vrací k jedné z pěveckých i posluchačských jistot. K oblíbenému autorovi a několika populárním skladbám ale přidává poutavou dramaturgii a přinejmenším jeden výjimečný interpretační výkon. V dramatické scéně Souboj Tankreda s Klorindou zpívá všechny tři role sama.  více


Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Nejčtenější