Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Magdalena Kožená získala nominaci na cenu Grammy

Nominace na letošní ceny Grammy vyhlásila Národní akademie hudebního umění a věd ve Spojených státech. V kategorii nejlepší klasické vokální sólo album získala nominaci i brněnská rodačka Magdalena Kožená.

Mezzosopranistka Magdalena Kožená získala nominaci za album s vokálními díly Claudia Monteverdiho, které vyšlo letos na jaře pod hlavičkou vydavatelství Deutsche Grammophon. Na albu se podílel také dirigent a cembalista Andrea Marcon, který vedl doprovázející hudební těleso La Cetra Barockorchester Basel. Spolu s Koženou je ve stejné kategorii nominována Sabine Devieilhe, Dorothea Röschmann, Anna Netrebko a Ian Bostridge. Vyhlášení 59. ročníku Grammy Awards je ohlášeno na 12. února 2017.

Starou italskou hudbu mám obecně ráda. S Andreou jsme již v roce 2009 nahráli úspěšné vivaldiovské CD. Mám-li však vybrat jediné jméno, nezaváhám ani na okamžik: mým favoritem je Claudio Monteverdi,“ říká Magdalena Kožená.

Vrcholem nominovaného CD je bezesporu Monteverdiho dramatická scéna Il combattimento di Tancredi e Clorinda (Souboj Tankreda s Klorindou), ve které všechny tři postavy díla, Klorindu, Tankreda i vypravěče, zpívá sama Magdalena. „S nápadem, abych zpívala všechny tři role, přišel Andrea Marcon již před několika lety. Při poslechu CD toto pojetí funguje dobře, ale koncertní provedení jen s jedním sólistou mi připadalo nepřehledné a jako stvořené pro scénické zpracování,“ přibližuje Magdalena, jak vznikla mimořádně úspěšná divadelní barokně-operní „one-woman show“, kterou režíroval Ondřej Havelka a která na evropských pódiích sklízela obrovský úspěch v rámci Magdaleniných Rezidencí 2016.

K výběru italského repertoáru na nominované CD renomovaná mezzosopranistka dále uvádí: „Itálie je jednou z mých nejoblíbenějších zemí. Samozřejmě obdivuji její úchvatnou kulturu i přírodu, ale tím nejsympatičtějším pro mě zůstává italský temperament, který je pochopitelně zřetelně cítit právě v hudbě. Je mi neobyčejně blízká italská schopnost upřímně se radovat i z drobných věcí, obrovská náklonnost k dětem, neutuchající potřeba lidského kontaktu, jejich veselé oslavy a svátky, které slaví na ulici s nejširšími rodinami… V Itálii mám řadu dobrých přátel, z nichž ten nejbližší, Andrea Marcon, se mnou nahrál toto CD.“

Foto © Esther Haase / Deutsche Grammophon

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na svém aktuálním albu Monteverdi se Magdalena Kožená vrací k jedné z pěveckých i posluchačských jistot. K oblíbenému autorovi a několika populárním skladbám ale přidává poutavou dramaturgii a přinejmenším jeden výjimečný interpretační výkon. V dramatické scéně Souboj Tankreda s Klorindou zpívá všechny tři role sama.  více


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější