Markéta Irglová přichází s novým albem Muna

Markéta Irglová přichází s novým albem Muna

Tři roky po svém debutovém albu Anar přichází Markéta Irglová, jediná česká ženská držitelka Oscara, se svým druhým albem Muna (islandsky „rozvzpomínat si“). Nahrávka obsahuje jedenáct autorských písní v bohatším aranžmá a širším nástrojovém obsazení než u debutového alba Anar. Dokládá nejen autorský potenciál Markéty Irglové, ale také její schopnost tvůrčího vývoje. Náladou album sice navazuje na romanticko-folkový debut, v řadě písní však Irglová tyto hranice prvního alba překračuje a dostává se do dříve netušených poloh, kde se potkává rocková hudba s etnickými vlivy Orientu.

Zatímco Anar obsahově osciloval mezi intimními zpověďmi a ohlédnutími za obdobím kolem oscarového dění a hektickými roky po něm, Muna je spíše dokumentem o hledání vnitřního světa a duchovních cest, smyslu dění i samotného hledání. Písně Irglová převážně napsala během jednoho roku života v New Yorku, ale v průběhu šestiměsíční studiové práce na Islandu „prosákly“ mystickou atmosfétou ostrova, a to i díky participaci místních hudebníků, místům, kde se nahrávalo, a především invenci producenta a studiového inženýra Sturly Mio Thorissona. Ze sedmadvaceti hudebníků, kteří na albu participovali, tvořili jádro obdobně jako na Anaru kytarista Rob Bochnik (The Frames a Swell Season) a iránská perkusionistka a hráčka na tradiční buben daf Aida Shahgashemi. V úloze doprovodné zpěvačky se v několika písních objeví i sestra Markéty Irglové Zuzana, objeví se i smyčce nebo chrámový sbor.

Za zmínku stojí podíl amerického miltiinstrumentalisty, hráče na baskytaru, klávesy, a perkuse jménem Shahzad Ismaily. Tento původem pakistánský hudebník, narozený v USA emigrantským rodičům, již dříve spolupracoval např. s Tomem Waitsem, Lou Reedem nebo Yoko Ono. Jeho hra na perkuse nebo netradičně pojaté banjo coby rytmický nástroj dodala albu netradiční rozměr.

Markéta Irglová albem Muna definitivně potvrdila, že je samostatnou, mimořádně talentovanou tvůrčí osobností, kterou oscarový úspěch nepotkal jen náhodou. Vzápětí po vydání alba bude následovat turné, v říjnu to budou dvě desítky koncertů v USA a Kanadě a v listopadu pak v Evropě. Součástí evropského turné budou i tři koncerty v České republice – v Brně (8. 11. Sono Centrum), rodném Valašském Meziříčí (9. 11.) a v Praze (10. 11.). Album vychází u Indies Scope.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Skupina Zuby nehty natočila album obsahující třináct nových autorských písní. Po patnácti dlouhých letech jsou dámy zpět a pod producentským dohledem Miroslava Waneka představují album Kusy.  více

Urbanfolkovému duu Kieslowski dnes vychází třetí řadové album nazvané Mezi lopatky. Poslechněte si z něj ukázky. Do distribuce jde také Hopetown indiepopové kapely Holden Caulfield.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější