Meditace obětem tsunami 11.3. zazní v Besedním domě dnes a zítra

Meditace obětem tsunami 11.3. zazní v Besedním domě dnes a zítra

Česká premiéra skladby Meditace obětem tsunami 11.3. od Toshio Hosokawa proběhne dnes a zítra v Besedním domě. Skladba reaguje na následky živelné katastrofy, která zasáhla severovýchodní pobřeží Japonska v roce 2011. Vystoupí Filharmonie Brno a Vilém Veverka pod vedením Alexandera Liebreicha.

Meditace je koncipována jako jednovětý hudební proud, rozčlenil ji Hosokawa do několika pasáží, jejichž povahu postihl programními názvy vepsanými do partitury: Dunění země (údery basového bubnu vyjadřující kosmickou pulsaci), Kaligrafie (melodie evokující orientální krasopis), Meditace, Elegie (žalozpěv), Obavy (žesťové a bicí nástroje v pozadí jako hrozba blížícího se živlu) a Modlitba. „Sledoval jsem televizní reportáž o matkách, jež přišly během katastrofy o děti. Vlna tsunami zasáhla základní školu a smetla všechny žáky jedné třídy. Jejich těla dosud nebyla vylovena z moře. Ačkoliv od katastrofy uplynulo už několik měsíců, jedna matka stále chodí každý den k moři a hledá své dítě,“ popisuje své pohnutky k vytvoření díla Hosokawa.

Skladbu v Brně provede Alexander Liebreich, který ji u autora objednal a dirigoval ve světové premiéře. „Tsunami je vlastně přirozený jev a my jako lidé musíme být trochu skromní. Jsme někdy příliš arogantní, protože si myslíme: je to přírodní katastrofa… Ale ne. Je to normální přírodní jev, který je katastrofou pro nás, neboť jsme na přírodě závislí. Toshiova skladba není o zármutku, i když vznikla na paměť obětem, ale jde v ní vlastně o úctu k přírodě, která je větší než my sami, o úctu s trochou strachu. Není to lamentace nebo melancholie, ale meditace, klid, je to přirozeně něco asijského, zenového a taoistického,“ řekl Liebreich v rozhovoru pro Český rozhlas.

Koncert s názvem Opuštěné ostrovy proběhne dnes, tedy 23. listopadu a zítra 24. listopadu od 19:30 v Besedním domě.

Po čtvrthodinové skladbě následuje stejně dlouhý Zimmermannův Koncert pro hoboj a malý orchestr z roku 1952, který tvoří spolu s koncerty Richarda Strausse (1945) a Bohuslava Martinů (1955) trojici klíčových děl hobojové koncertantní literatury 20. století. Jeho značně virtuózní pojetí posunulo technické i výrazové možnosti hoboje, jemuž tak po vzmachu v éře baroka a klasicismu a jisté stagnaci v době romantismu byla navrácena důstojná role sólového nástroje. V brněnském programu se představí jeden z nejlepších českých hobojistů Vilém Veverka, který skladbu provedl již několikrát, mj. dvakrát s Tokijskou filharmonií; v roce 2004 se také postaral o českou premiéru díla.

V druhé polovině večera zazní dramatická předehra k opeře Opuštěný ostrov, která rozvíjí příběh dvou sester – trosečnic, a ranná symfonie nazývaná někdy Smuteční od Josepha Haydna.

Čtvrteční koncert vysílá Český rozhlas Vltava a přebírají rozhlasy sítě Eurorádia (EBU) v rámci řady Euroradio Premium Concerts. Ozvláštněním večera bude to, že posluchači v sále uslyší komentář moderátorky i z reproduktorů v sále, což nebývá zvykem.

Alexander Liebreich/ foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opuštěné ostrovy

23.11.2017, 19:30 / Besední dům

Opuštěné ostrovy

24.11.2017, 19:30 / Besední dům

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Nejčtenější