Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

21. září 2020, 1:00

Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

Kvůli pandemii koronaviru zahájí newyorská Metropolitní opera sezonu až v lednu následujícího roku. Tradiční kinopřenosy tak nyní budou čerpat z operního archivu. Na podzim se chystá trojice klasických děl italské opery a jedna bonusová projekce.

Metropolitní opera v New Yorku z důvodu bezpečnostních opatření předčasně ukončila loňskou sezonu. I ta následující bude zkrácená a podle předpokladů zahájena až v lednu 2021. Tento posun se dotkne i nové sezony kinopřenosů. První polovinu sezony proto vyplní archivní výběr z fondu italské opery a jedna bonusová projekce. Opera se do českých kin opět vrátí 26. září společně s novou inscenací Wagnerova Bludného Holanďana. Nastudování, jež si stačilo svou premiéru odbýt těsně před vypuknutím krize, se stane jakýmsi předvojem italské přehlídky. Temnou, vizuálně opulentní inscenaci režíroval Francis Girard. V titulní úloze prokletého námořníka, který může přistát jen jednou za sedm let, aby našel lásku a změnil svůj osud, se měl objevit sir Bryn Terfel. Kvůli zdravotním komplikacím jeho úlohu převzal ruský basbarytonista Jevgenij Nikitin. 

První část sezony oficiálně zahájí až Donizettiho klasický kus Don Pasquale. Záznam slavné opery buffo vznikl v roce 2010 a v roli Noriny září Anna Netrebko, která má sílu svou živostí doslova ovládnout scény, v nichž se objevuje. Nahrává jí i živá režie Otto Schenka, taktovky se mistrovsky ujal James Levine. 

O necelý měsíc později ovládne plátna kin velké jméno italské opery – Giuseppe Verdi. Jeho Rigoletto byl ve své době pronásledovaný zásahy cenzury, mezi diváky si však komická opera získala na značné oblibě. Z Verdiho Rigoletta pochází i jeden z nejslavnějších operních „hitů“ árie vévody z Mantovy „La Donne é Mobile“. Zazpívali si ji hvězdní tenoři Enrico Caruso nebo Luciano Pavarotti a do popkultury se tato melodie zapsala natolik hluboko, že si ji – s novým textem – notují fanoušci na ochozech fotbalových stadionů. V inscenaci opery z roku 2013 se v jedné z menších rolí představí slovenský basista Štefan Kocán, v hlavních úlohách září Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała a Željko Lučić.

Třetím letošním přenosem z MET bude Pucciniho Tosca v režii slavného Davida McVicara. Inscenace je jakoby vyvzdorovaná navzdory nepřejícím okolnostem, od počátku ji pronásledovaly potíže v podobě častých výměn nejen na pozici zpěváků, ale i v tvůrčím týmu. Změna se nevyhnula ani dirigentovi – původně obsazený James Levine byl nahrazen Emmanuelem Villaumem, který v současnosti působí coby hudební ředitel a šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia. V hlavních rolích se představí Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić a Patrick Carfizzi.

MET PODZIM 2020:

  1. září 2020
  2. Wagner: Bludný Holanďan (2020)

režie: François Girard

dirigent: Valerij Gergijev

účinkující: Anja Kampe, Mihoko Fujimura, Sergej Skorochodov, David Portillo, Jevgenij Nikitin, Franz-Josef Selig

  1. října 2020
  2. Donizetti: Don Pasquale (2010)

režie: Otto Schenk

dirigent: James Levine

účinkující: Anna Netrebko, Matthew Polenzani, John Del Carlo, Mariusz Kwiecien

  1. listopadu 2020
  2. Verdi: Rigoletto (2013)

režie: Michael Mayer

dirigent: Michele Mariotti

účinkující: Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała. Željko Lučić, Štefan Kocán

  1. prosince 2020
  2. Puccini: Tosca (2018)

režie: Sir David McVicar

dirigent: Emmanuel Villaume

účinkující: Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić, Patrick Carfizzi

Bludný Holandaň/ foto Louise Leblanc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější