Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

21. září 2020, 1:00

Metropolitní opera se vrací do českých kin. Na podzim nabídne archivní záznamy

Kvůli pandemii koronaviru zahájí newyorská Metropolitní opera sezonu až v lednu následujícího roku. Tradiční kinopřenosy tak nyní budou čerpat z operního archivu. Na podzim se chystá trojice klasických děl italské opery a jedna bonusová projekce.

Metropolitní opera v New Yorku z důvodu bezpečnostních opatření předčasně ukončila loňskou sezonu. I ta následující bude zkrácená a podle předpokladů zahájena až v lednu 2021. Tento posun se dotkne i nové sezony kinopřenosů. První polovinu sezony proto vyplní archivní výběr z fondu italské opery a jedna bonusová projekce. Opera se do českých kin opět vrátí 26. září společně s novou inscenací Wagnerova Bludného Holanďana. Nastudování, jež si stačilo svou premiéru odbýt těsně před vypuknutím krize, se stane jakýmsi předvojem italské přehlídky. Temnou, vizuálně opulentní inscenaci režíroval Francis Girard. V titulní úloze prokletého námořníka, který může přistát jen jednou za sedm let, aby našel lásku a změnil svůj osud, se měl objevit sir Bryn Terfel. Kvůli zdravotním komplikacím jeho úlohu převzal ruský basbarytonista Jevgenij Nikitin. 

První část sezony oficiálně zahájí až Donizettiho klasický kus Don Pasquale. Záznam slavné opery buffo vznikl v roce 2010 a v roli Noriny září Anna Netrebko, která má sílu svou živostí doslova ovládnout scény, v nichž se objevuje. Nahrává jí i živá režie Otto Schenka, taktovky se mistrovsky ujal James Levine. 

O necelý měsíc později ovládne plátna kin velké jméno italské opery – Giuseppe Verdi. Jeho Rigoletto byl ve své době pronásledovaný zásahy cenzury, mezi diváky si však komická opera získala na značné oblibě. Z Verdiho Rigoletta pochází i jeden z nejslavnějších operních „hitů“ árie vévody z Mantovy „La Donne é Mobile“. Zazpívali si ji hvězdní tenoři Enrico Caruso nebo Luciano Pavarotti a do popkultury se tato melodie zapsala natolik hluboko, že si ji – s novým textem – notují fanoušci na ochozech fotbalových stadionů. V inscenaci opery z roku 2013 se v jedné z menších rolí představí slovenský basista Štefan Kocán, v hlavních úlohách září Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała a Željko Lučić.

Třetím letošním přenosem z MET bude Pucciniho Tosca v režii slavného Davida McVicara. Inscenace je jakoby vyvzdorovaná navzdory nepřejícím okolnostem, od počátku ji pronásledovaly potíže v podobě častých výměn nejen na pozici zpěváků, ale i v tvůrčím týmu. Změna se nevyhnula ani dirigentovi – původně obsazený James Levine byl nahrazen Emmanuelem Villaumem, který v současnosti působí coby hudební ředitel a šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia. V hlavních rolích se představí Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić a Patrick Carfizzi.

MET PODZIM 2020:

  1. září 2020
  2. Wagner: Bludný Holanďan (2020)

režie: François Girard

dirigent: Valerij Gergijev

účinkující: Anja Kampe, Mihoko Fujimura, Sergej Skorochodov, David Portillo, Jevgenij Nikitin, Franz-Josef Selig

  1. října 2020
  2. Donizetti: Don Pasquale (2010)

režie: Otto Schenk

dirigent: James Levine

účinkující: Anna Netrebko, Matthew Polenzani, John Del Carlo, Mariusz Kwiecien

  1. listopadu 2020
  2. Verdi: Rigoletto (2013)

režie: Michael Mayer

dirigent: Michele Mariotti

účinkující: Diana Damrau, Oksana Volkova, Piotr Beczała. Željko Lučić, Štefan Kocán

  1. prosince 2020
  2. Puccini: Tosca (2018)

režie: Sir David McVicar

dirigent: Emmanuel Villaume

účinkující: Sonja Jončeva, Vittorio Grigolo, Željko Lučić, Patrick Carfizzi

Bludný Holandaň/ foto Louise Leblanc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

Nejčtenější