Mezinárodní festival Moravský podzim: Rotterdamská filharmonie a další hvězdy

Mezinárodní festival Moravský podzim: Rotterdamská filharmonie a další hvězdy

Festival letos opět hostí zvučná jména jako je Rotterdamská filharmonie, britský bubeník Colin Currie, Armida Quartett z Německa nebo Collegium Musicale z Estonska, dále vystoupí Česká filharmonie pod vedením Jiřího Bělohlávka nebo houslisté Josef Špaček a Milan Paľa. Festival poprvé nabídne i doprovodný program pro děti.

Moravský podzim se od roku 2013 řadí mezi pět festivalů, které pořádá Filharmonie Brno. Festival letos získal prestižní titul EFFE (Europe for Festivals, Festivals for Europe), díky němuž je umístěn v evropském Katalogu festivalů. Zahajovací koncert České filharmonie nejenže slavnostně otevře festival, ale také oslaví jejich 120. výročí. Hlavním tématem letošního ročníku je multimedialita. Hudba se tedy bude prolínat s filmem, světelným designem, divadlem a zpívaným i recitovaným textem. K vidění a slyšení bude například koncertní audiovizuální instalace litevské skladatelky Justė Janulytė nebo němý československý film Batalion s Karlem Hašlerem v hlavní roli a s živým hudebním doprovodem soudobého skladatele Kryštofa Mařatky. Mimořádným projektem je koncert dvanácti violoncellistů z Filharmonie Brno. Zazní tvorba holandského skladatele Michela van der Aa, propojující hudbu s divadelní a filmovou akcí. Z „klasického“ repertoáru pak například Svěcení jara Igora Stravinského, Klavírní koncert č. 3 Sergeje Rachmaninova či Symfonie č. 4 „Magma“ pro bicí nástroje a orchestr rezidenčního skladatele festivalu Erkki-Sven Tüüra, kterou provede Filharmonie Brno při závěrečném koncertu festivalu a za přímé účasti skladatele. Festival bude probíhat v Besedním domě,Janáčkově divadle, Sono Centru a v Univerzitním kině Scala. Kromě koncertů je nově připravený i program pro děti a spolupráce s Moravskou galerií a již zmíněným Univerzitním kinem Scala, kde bude studentům i široké veřejnosti nabídnuta možnost projekcí a besed s autory. V rámci spolupráce s Moravskou galerií je od včerejšího dne před Místodržitelským palácem postaven infostánek, ve kterém se během září uskuteční několik malých koncertů a besed, také zde bude možné zakoupit vstupenky na jednotlivé koncerty. Mezinárodní hudební festival Moravský podzim proběhne od 3. do 16. října 2015.

Dramaturg Filharmonie Brno a festivalu Moravský podzim Vítězslav Mikeš o festivalu řekl: „Festival také připomene několik výročí – 70 let od konce druhé světové války, 150 let od narození Jeana Sibelia, 80 let od narození Arvo Pärta a další. Doprovodný program bude zahrnovat mimo jiné filmové projekce a besedy se skladateli. Kromě Tüüra svou účast na festivalu přislíbili holandský autor Michel van der Aa a litevská skladatelka Justė Janulytė, v trojroli skladatele, dirigenta i klavíristy se představí český skladatel Kryštof Mařatka.“

Rotterdam Philharmonic & Yannick Nézet-Séguin

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Litevská skladatelka Justė Janulytė se letos zúčastní festivalu Expozice nové hudby, kde bude v rámci úvodního koncertu provedena její skladba Prodlužování nocí. Rozhovor jsme začali u její monochromní hudby, ale dostali jsme se i k barvám, akustickým objektům, kompoziční metodě, dalším skladatelům a soudobé hudbě vůbec.  více

Moravský podzim v pátek zakončil velkolepým vystoupením London Symphony Orchestra pod taktovkou šéfdirigenta Valerije Gergijeva. Účinek, který jejich koncert vyvolal, působil jako zjevení a je pravděpodobné, že se stane památným večerem hudebního Brna.  více


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější