Mezinárodní hudebněvědné kolokvium o československé meziválečné operní avantgardě proběhne v Brně

Mezinárodní hudebněvědné kolokvium o československé meziválečné operní avantgardě proběhne v Brně

V Brně se uskuteční už 57. ročník Mezinárodního hudebněvědného kolokvia, letos pod názvem New Paths in Opera. Jeho pořadateli jsou Filozofická fakulta Masarykovy univerzity (FFMU) společně s Operou Národního divadla a Státní operou prostřednictvím projektu Musica non grata. Světové osobnosti z řad muzikologů, dirigentů, operních režisérů, intendantů, dramaturgů a zástupců hudebních nakladatelství zde budou diskutovat o avantgardním hudebním divadle 1. poloviny 20. století s důrazem na „Entartete Musik“. Konference bude živě streamována na platformách Musica non grata a FFMU. Součástí projektu je zahajovací koncert sezony Brno Contemporary Orchestra.

Inspirací 57. ročníku Mezinárodního hudebněvědného kolokvia Brno (MHKB) se stala kniha New Paths in Opera (Nové cesty opery) z roku 2021, jež se tematicky váže k hudebním skladatelům československé meziválečné avantgardy: Erwinu Schulhoffovi, Bohuslavu Martinů, Aloisi Hábovi, Viktoru Ullmannovi a Emilu Františku Burianovi. „Toto období je spojeno s inovacemi. Opera se u nás tehdy poprvé výrazně odpoutala od ‚národní’ tradice a stala se kosmopolitní záležitostí,“ říká editorka, spoluautorka a zároveň dramaturgyně letošního ročníku kolokvia Helena Spurná. „Konference, na kterou jsme pozvali významné osobnosti, jež se touto tematikou intenzivně zabývají, rozvádí témata knihy, obohacuje je o nové muzikologické poznatky a otevírá debatu nad dalšími souvisejícími okruhy, včetně prováděcí praxe,“ dodává.

Program MHKB je rozdělen do dvou dnů. V pondělí 9. října přednesou své referáty významní světoví muzikologové z univerzit a vysokých hudebních škol z USA, Austrálie, Spojených arabských emirátů, Spolkové republiky Německo a České republiky. V úterý 10. října proběhne panelová diskuse, do které se vedle muzikologů zapojí rovněž dirigenti, operní režiséři, intendanti, dramaturgové a zástupci hudebních nakladatelství Schott Music a Boosey & Hawkes. „Table ronde“ se dotkne témat nejen muzikologických, ale jeho důležitým cílem je přispět k debatě o praktických otázkách provozování, inscenování a prezentace „zvrhlé hudby“ („Entartete Musik”), tedy tvorby skladatelů, kteří byli ve 30. a 40. letech minulého století pronásledováni nacistickým režimem.

Účast v debatě přislíbili mezi jinými Albrecht Dümling, autor výstavy Entartete Musik. A critical reconstruction (Düsseldorf 1938/1988), jež byla uvedena na více než padesáti místech světa, Michael Haas, iniciátor slavné edice „Entartete Musik“ vydavatelství Decca, Matthew Jocelyn, režisér a umělecký ředitel Koffler Centre of the Arts v Torontu, a umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, iniciátor projektu Musica non grata. „Jsem nesmírně potěšen, že Filozofická fakulta Masarykovy univerzity a projekt Musica non grata spojily své síly a že můžeme v tomto zajímavém formátu dále přispět k oživování jednoho z nejzajímavějších období historie evropského a českého, resp. československého hudebního divadla. Velice mě těší, že se tak děje v Brně, v místě, které dalo světu osobnosti jako Erich Wolfgang Korngold nebo Pavel Haas, jejichž osudy si v rámci projektu Musica non grata rovněž připomínáme,“ říká Per Boye Hansen.

Ve spolupráci Brno Contemporary Orchestra (BCO) a Musica non grata vznikl unikátní program, který v rámci zahajovacího koncertu sezony BCO propojí díla brněnského okruhu skladatelů „Entartete Musik” s hudbou soudobou. Koncert proběhne 11. října od 19:00 v Cabaretu des Péchés.

Kolokviem provedou hosty a diváky muzikoložka Kelly St. Pierre, spolueditorka knihy New Paths in Opera, a ředitel Institutu Terezínské iniciativy Tomáš Kraus. Program obou dnů začíná vždy v 15:00. Komunikačními jazyky jsou angličtina a němčina. Detailní program kolokvia je k dispozici na webových stránkách Musica non grata. Technickou realizaci projektu zajišťuje FFMU v Brně.

Registrovaní účastníci získají po dobu tří dnů od 9. do 11. října bezplatný přístup k unikátním neveřejným nahrávkám operních představení a filmů, které souvisí s tématem kolokvia. Do projektu se zapojila Opera Národního divadla a Státní opera, Národní divadlo moravskoslezské, Moravské divadlo Olomouc, Opéra national du Rhin a Národní filmový archiv. Registrovat do knihovny médií se lze přes webové stránky. Zájemci mohou kolokvium sledovat online na FB a youtube FFMU.

Kolokvium 9.–10. října 2023

9/10 15.00–20.30 CET Referáty 

Odkaz na LIVE stream: https://youtube.com/live/XkTCtGytu58?feature=share   

10/10 15.00–20.00 CET Panelová diskuse 

Odkaz na LIVE stream: https://youtube.com/live/wIFB09j_oS0?feature=share 

Místo konání: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, areál Arna Nováka 1, budova C, Brno

Vstup volný

Detail projektu: https://bit.ly/46u5RmT

Koncert 11. října 2023

11/11 19.00 Brno Contemporary Orchestra

Místo konání: Cabaret des Péchés, Pasáž Jalta, Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější