Mezinárodní hudební festival Špilberk: Filharmonie Brno, Moravia Brass Band nebo VUS Ondráš

Mezinárodní hudební festival Špilberk: Filharmonie Brno, Moravia Brass Band nebo VUS Ondráš

21. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk se uskuteční navzdory komplikacím, které provázely přípravy celé akce. Tradiční koncerty na nádvoří hradu Špilberk slibují žánrový rozptyl od klasiky, přes folklor a filmovou hudbu až po rock.

„Nakonec vše, zdá se, dobře dopadlo. Co je důležité, na finální podobě se neprojevila dlouhá nejistota, nemuseli jsme sahat k improvizacím a náhradním řešením,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová s tím, že festival se letos koná od 11. do 21. srpna. I letošní ročník nabízí běžné koncerty a kinokoncerty. Tento rok je program mimořádně pestrý – od klasiky přes folklor, filmovou hudbu až po rock. Filharmonie Brno se na festivalu představí dvakrát – na oslavném zahajovacím koncertě a poté o týden později s multimediálním projektem Obrázky z výstavy. „Když jsme ho v březnu zkoušeli do Janáčkova divadla a z hodiny na hodinu vše zhatil koronavirus, okamžitě jsme s šéfdirigentem Daviesem a autorem vizualizací Cori O´Lanem dohodli tento letní termín, aby mohli oba přijet. Vůbec jsme v té době netušili, co bude v srpnu, jen jsme věděli, že chceme koncert hrát pro skutečné publikum,“ popsala situaci Kučerová.

Pořádající orchestr festival zahájí 11. srpna slavnostním programem. Na úvod zazní Beethovenovo Wellingtonovo vítězství následované Čajkovského Slavnostní předehrou 1812. V druhé půli večera pak zazní impozantní Carmina Burana, kde filharmonie pod taktovkou Leoše Svárovského spojí síly s Českým filharmonickým sborem Brno, aby tak na pódiu byly v jeden moment bezmála dvě stovky umělců. O pět dní později se na velkém hradním nádvoří představí Vojenský umělecký soubor Ondráš se svým projektem kRok za kRokem. „Neobvyklá směs inspirována různými hudebními a tanečními styly je pevně ukotvena v tradičním folkloru, tak aby lidem nabídla symbolický obraz života člověka,“ uvedl David Dittrich, ředitel festivalu.

Program festivalu:

CARMINA BURANA ÚT 11. 8. 2020 20:00

BEETHOVEN  Wellingtonovo vítězství

ČAJKOVSKIJ 1812

ORFF Carmina Burana

 

Tereza Mátlová soprán

Daniel Matoušek tenor

Roman Hoza baryton

Český filharmonický sbor Brno

Filharmonie Brno

dirigent Leoš Svárovský

 

ONDRÁŠ – KROK ZA KROKEM  NE 16. 8. 2020 20:00

Příběh kRok za kRokem je symbolickým obrazem života člověka. Děj doprovází autorská, lidovou muzikou ovlivněná hudba Jiřího Slavíka. Vzdor neobvyklé směsi inspirací různými hudebními a tanečními styly je projekt pevně ukotven v tradičním folkloru.

Vojenský umělecký soubor Ondráš

Koncert se koná ve spolupráci s Maratonem hudby

PLANETY  ÚT 18. 8. 2020 20:00

WILLIAMS, HORNER, SHORE filmová hudba

HOLST Planety, úprava pro žesťový orchestr

Moravia Brass Band

Pěvecký sbor Lenky Poláškové
dirigent Chuhei Iwasaki

OBRÁZKY Z VÝSTAVY ST 19. 8. 2020 20:00

MUSORGSKIJ / arr. RAVEL Obrázky z výstavy

MARTINŮ Fresky Piera della Francesca

HINDEMITH Malíř Mathis, symfonie

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Festival Špilberk 2019/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější