Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka letos přivítá přes sto mladých hudebníků

24. ročník soutěže pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka. K účasti na letošním ročníku se přihlásilo sto dvacet mladých hudebníků do 35 let ze třiceti zemí světa. Soutěžit se bude ve třech kolech, finálové klání se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru.

„Pořadatele skutečně těší, že soutěž má ve světě takový zvuk a že je o ni takový zájem. Jak počty přihlášených účastníků, tak i kvalitou předvedených výkonů se tato prestižní akce zařadila mezi největší evropské soutěže,“ uvedl prezident akce a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. Do Brna se sjedou mladí hudebníci ze tří desítek zemí doslova z celého světa.

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka bude probíhat od 8. do 15. září 2018 v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Mladí umělci zavítají do Brna nejen z evropských zemí z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Prezident soutěže dodává, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých periodicky obory soutěží. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

Soutěžit se bude ve třech kolech a laureáty čekají také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství získá sto tisíc korun, druhé místo je ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů budou hodnoceny odbornou sedmičlennou mezinárodní porotou s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello bude předsedat Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomíná, že v porotě kontrabasistů zasedne kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem Berlínských filharmoniků.

Závěrečné soutěžní kolo se uskuteční za doprovodu profesionálního orchestru. Finalisty v oboru violoncello doprovodí známí Czech Virtuosi pod taktovkou Petra Vronského a kontrabasisty ve třetím kole zase Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou. Všechna soutěžní kola jsou volně přístupná veřejnosti a uskuteční se v aule Hudební fakulty JAMU v Brně nebo v Divadle na Orlí/ Hudebně-dramatické laboratoři JAMU.

Podrobný rozpis soutěže najdete zde.

HF JAMU/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější