Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka přivítá hudebníky ze třiceti zemí světa

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka přivítá hudebníky ze třiceti zemí světa

V Brně opět proběhne Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka. Letošní ročník hostí přes dvě stovky mladých hudebníků do 35 let z téměř třiceti zemí světa. Soutěž pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně, na brněnské umělecké akademii se představí interpreti v oborech hra na flétnu a hra na klarinet.

Ve tříkolové interpretační soutěži jsou kromě tuzemských hudebníků zapojeni také účastníci ze Slovenska, Polska, Španělska, Francie, Itálie, Řecka, Maďarska, Německa, Norska, Taiwanu, Číny a dalších zemí. Soutěž se v posledních letech řadí mezi jednu z nejprestižnějších mezinárodních soutěží na světě. První a druhé kolo oboru hra na klarinet bude probíhat v aule HF JAMU, oboru flétna v prostorách Divadla na Orlí – Hudebně dramatické laboratoři JAMU. Finále proběhne ve spolupráci s orchestry Czech Virtuosi, pod vedením Víta Spilky (klarinety) a Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové (flétny), v prostorách Besedního domu. Klarinetisté mají ve finále jako povinnou skladbu Mozartův Koncert A dur pro klarinet a orchestr, KV 622 a dále Francaixovo Téma a variace pro klarinet a 11 smyčců. Flétnisté zase musí ve finále povinně nastudovat Mozartův Koncert D dur, KV 314 a Ibertův Koncert. Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka probíhá ve dnech 24. až 29. září 2019.

První místo v Mezinárodní soutěži Leoše Janáčka je v obou nástrojích dotováno částkou sto tisíc korun. Vítěz oboru hra na klarinet ještě získá mistrovský nástroj Buffet Crampon RC, model BC1114L-2-0. Na vítěze v obou oborech ještě čeká voucher v hodnotě 250 euro od firmy Vandoren. Druhé a třetí místo je potom dotováno sumou sedmdesát a čtyřicet tisíc korun. Finále s orchestrem se uskuteční v neděli 29. září v Besedním domě, kde se v 11:00 ve tříhodinovém bloku představí hráči na flétnu. V 17:30 je potom vystřídají hráči na klarinet. Všechna soutěžní vystoupení jsou pro veřejnost přístupná zdarma.

JAMU/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější