Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

O víkendu vyvrcholil 24. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka. Zvítězili v ní mladí hudebníci z Lotyšska a Španělska. V Brně letos soutěžili hráči na kontrabas a violoncello, v prvním oboru výrazně bodovali zahraniční studenti JAMU. Týdenní klání, které pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka se letos uskutečnilo od 8. do 15. září.

„Úroveň soutěže byla opravdu vynikající. Navíc mne neskutečně těší, že první a třetí místo v soutěži kontrabasistů obsadili studenti naší školy,“ uvedl prezident soutěžního klání a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. První cenu získal lotyšský kontrabasista Matiss Eisaks, který na HF JAMU studuje navazující magisterský program hry na tento nástroj. Druhé místo patřilo finské hudebnici Marii Krykov a třetí příčku obsadil nizozemský kontrabasista Yanick Adams, který taktéž studuje v Brně.

„Každá soutěž je cesta. Pro hudbu je skvělé, že taková soutěž v Brně existuje. Měl jsem ve finále opravdu velmi dobré kolegy a kdokoliv z nás mohl vyhrát. Cítím se tedy šťastně a požehnaně, že jsem to byl právě já,“ okomentoval své vrcholné umístnění Matis Eisaks. Do Brna nakonec dorazilo celkem šestašedesát soutěžících, z nichž většina přijela ze zahraničí. Ze tří desítek hráčů na violoncello nakonec první místo získal Javier Huerta Gimeno ze Španělska, druhé místo obsadila Yoosin Park z Korejské republiky a o třetí příčku se dělily Alexandra Kahrer z Rakouska a tuzemská hudebnice Dora Hájková. „Výhra pro mne znamená mnoho radosti a doufám, že také příležitostí, které přijdou,“ okomentoval své vítězství Javier Huerta Gimeno.

Do Brna se sjeli mladí hudebníci do 35 let ze tří desítek zemí. Vedle bezmála všech evropských zemí se na soutěži objevili účastníci kupříkladu z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Soutěžilo se ve třech kolech a laureáti získali také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství obdržel sto tisíc korun, druhé místo bylo ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů hodnotila odborná sedmičlenná mezinárodní porota s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello předsedala Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomněl, že v porotě kontrabasistů zasednul kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem prestižních Berlínských filharmoniků. Profesor Petráš dodal, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých se periodicky soutěžní obory střídají. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

V povinném repertoáru finálového kola letos zazněly skladby Giovanni Bottesiniho (kontrabas) nebo díla Antonína Dvořáka, Roberta Schumanna, Petra Iljiče Čajovského či Bohuslava Martinů (violoncello). Kontrabas bohužel nemá ve svém oboru žádnou skladbu Leoše Janáčka, zato hráči na violoncello budou mít ve druhé kole povinnou jeho skladbu Pohádka. Právě ji si podle vlastních slov nejvíce užil Laureát Javier Huerta Gimeno: „K Janáčkově Pohádce mám pocitově nesmírně blízko. Ale hrát Dvořákův violoncellový koncert poprvé s orchestrem bylo neméně skvělé.“

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější