Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

Mezinárodní soutěž Leoše Janáčka v Brně už zná vítěze

O víkendu vyvrcholil 24. ročník Mezinárodní soutěže Leoše Janáčka. Zvítězili v ní mladí hudebníci z Lotyšska a Španělska. V Brně letos soutěžili hráči na kontrabas a violoncello, v prvním oboru výrazně bodovali zahraniční studenti JAMU. Týdenní klání, které pořádá Hudební fakulta Janáčkovy akademie múzických umění v Brně ve spolupráci s Nadací Leoše Janáčka se letos uskutečnilo od 8. do 15. září.

„Úroveň soutěže byla opravdu vynikající. Navíc mne neskutečně těší, že první a třetí místo v soutěži kontrabasistů obsadili studenti naší školy,“ uvedl prezident soutěžního klání a děkan pořádající Hudební fakulty JAMU profesor Jindřich Petráš. První cenu získal lotyšský kontrabasista Matiss Eisaks, který na HF JAMU studuje navazující magisterský program hry na tento nástroj. Druhé místo patřilo finské hudebnici Marii Krykov a třetí příčku obsadil nizozemský kontrabasista Yanick Adams, který taktéž studuje v Brně.

„Každá soutěž je cesta. Pro hudbu je skvělé, že taková soutěž v Brně existuje. Měl jsem ve finále opravdu velmi dobré kolegy a kdokoliv z nás mohl vyhrát. Cítím se tedy šťastně a požehnaně, že jsem to byl právě já,“ okomentoval své vrcholné umístnění Matis Eisaks. Do Brna nakonec dorazilo celkem šestašedesát soutěžících, z nichž většina přijela ze zahraničí. Ze tří desítek hráčů na violoncello nakonec první místo získal Javier Huerta Gimeno ze Španělska, druhé místo obsadila Yoosin Park z Korejské republiky a o třetí příčku se dělily Alexandra Kahrer z Rakouska a tuzemská hudebnice Dora Hájková. „Výhra pro mne znamená mnoho radosti a doufám, že také příležitostí, které přijdou,“ okomentoval své vítězství Javier Huerta Gimeno.

Do Brna se sjeli mladí hudebníci do 35 let ze tří desítek zemí. Vedle bezmála všech evropských zemí se na soutěži objevili účastníci kupříkladu z Japonska, USA, Brazílie, Tchaj-wanu, Austrálie nebo Číny. Soutěžilo se ve třech kolech a laureáti získali také zajímavé ceny. Absolutní vítěz v každém oboru za své prvenství obdržel sto tisíc korun, druhé místo bylo ohodnoceno částkou sedmdesát a třetí částkou čtyřicet tisíc korun. Výkony soutěžících kontrabasistů hodnotila odborná sedmičlenná mezinárodní porota s předsedou Stefanem Schäferem (Německo) a pětičlenné jury pro obor violoncello předsedala Maria Kliegel (Německo). Prezident soutěže připomněl, že v porotě kontrabasistů zasednul kupříkladu lotyšský hudebník Gunars Upatnieks, který je absolventem JAMU a nyní hráčem prestižních Berlínských filharmoniků. Profesor Petráš dodal, že o kontrabas a violoncello byl podobně vysoký zájem už před pěti lety, ve kterých se periodicky soutěžní obory střídají. Vloni to byly kupříkladu klavír a varhany, příští rok do Brna přijedou hráči na flétnu a klarinet napřesrok se v Brně utkají housle a smyčcová kvarteta. A ještě v roce 2021 budou soutěžit lesní roh a tuba.

V povinném repertoáru finálového kola letos zazněly skladby Giovanni Bottesiniho (kontrabas) nebo díla Antonína Dvořáka, Roberta Schumanna, Petra Iljiče Čajovského či Bohuslava Martinů (violoncello). Kontrabas bohužel nemá ve svém oboru žádnou skladbu Leoše Janáčka, zato hráči na violoncello budou mít ve druhé kole povinnou jeho skladbu Pohádka. Právě ji si podle vlastních slov nejvíce užil Laureát Javier Huerta Gimeno: „K Janáčkově Pohádce mám pocitově nesmírně blízko. Ale hrát Dvořákův violoncellový koncert poprvé s orchestrem bylo neméně skvělé.“

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Moravskou národní operu Její pastorkyňa Leoše Janáčka (1854–1928) přivezlo do Brna na festival Janáček Brno 2024 Moravské divadlo Olomouc v koprodukci s Janáčkovou operou NdB. Inscenační tým v čele s režisérkou Veronikou Kos Loulovou se titul rozhodl uvést pod názvem Jenůfa, pod kterým se uvádí v zahraničí. Ve středu 20. listopadu, pět dní po své premiéře v Olomouci, mohli také diváci v Mahenově divadle shlédnout nejnovější tuzemské uchopení nejhranější Janáčkovy opery. Hudebního nastudování výrazně upravené původní verze z roku 1904 se zhostila dirigentka Anna Novotná Pešková, a v hlavních rolích se představili Barbora Perná (Jenůfa), Eliška Gattringerová (Kostelnička), Josef Moravec (Laca Klemeň) a Raman Hasymau (Števa Buryja).  více

Kancelář Brno - město hudby UNESCO vám za finanční podpory JIhomoravského kraje v rámci aktivit spojeným s Rokem folklorních souborů představuje soupis aktivních folklorních uskupení (soubory, chasy, muziky) na území Brněnska.  více

Další z orchestrálních koncertů, který se odehrál v rámci festivalu Janáček Brno, patřil domácímu Orchestru Janáčkovy opery NdB pod vedením dirigenta Roberta Kružíka. V pátek 15. listopadu v Mahenově divadle zazněly skladby Leoše Janáčka, Miloslava Ištvana a Bohuslava Martinů. U každé z kompozic pak orchestr doplnili sólisté: u první jmenované to byl houslista Jan Mráček, u druhé recitátoři Daniel Bambas Hana Briešťanská, a při závěrečné kvarteto zpěváků Jana Šrejma KačírkováVáclava Krejčí HouskováVít Nosek a Tadeáš Hoza, se kterými orchestr doplnili také Český filharmonický sbor Brno a Dětský sbor Brnovíce

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Nejčtenější