Moravská filharmonie Olomouc dnes zahájí 75. sezonu světovou premiérou

Moravská filharmonie Olomouc dnes zahájí 75. sezonu světovou premiérou

Moravská filharmonie Olomouc nyní vstupuje do své 75. koncertní sezony, kterou zahájí hudbou českých skladatelů Antonína Dvořáka, Bohuslava Martinů, Iši Krejčího a Marka Keprta. Skladba posledního z nich byla napsána přímo pro Moravskou filharmoni. Orchestr ji provede dnes večer pod taktovkou brněnského rodáka – šéfdirigenta Jakuba Kleckera. Jako sólista vystoupí pianista Ivo Kahánek. Koncert živě přenáší Český rozhlas na stanici Vltava.

Program zahajovacího koncertu 75. sezony byl sestaven na míru Moravské filharmonie – úvodní skladba olomouckého rodáka Marka Keprta vznikla na objednávku přímo pro tuto příležitost. Dílo s názvem Opeření, opelnění, okluznění, zmotýlnění – akustický chVějíř k 75. výročí založení Moravské filharmonie Olomouc využívá dle slov samotného autora specifickou prostorovou dispozici Reduty a v nástrojích obzvlášť vyzdvihuje sekci žesťů.

Druhou skladbou večera je Koncert pro klavír a orchestr č. 3 Bohuslava Martinů. Jako sólista se v něm představí Ivo Kahánek, jeden z nejuznávanějších českých klavíristů, o čemž svědčí i prestižní ocenění v oblasti klasické hudby BBC Music Magazine Award, které umělec získal letos na jaře právě za nahrávky skladeb A. Dvořáka a B. Martinů. Zahajovací koncert proběhne dnes, tedy 24. září od 19:00 v olomoucké Redutě.

Díla Antonína Dvořáka se objevovala v programech Moravské filharmonie po celou dobu její existence pravidelně a často, a to zejména díky historické spojitosti Antonína Dvořáka s Olomoucí. Na zahajovacím koncertě tentokrát zazní pět částí z cyklu Legendy. Jednotlivé skladby se vyznačují výpravnou poetikou, někteří znalci Dvořákova díla uvádějí, že jsou inspirovány baladami K. J. Erbena. Večer zakončí symbolická vzpomínka na úplné začátky Moravské filharmonie, které byly spjaty s působením Iši Krejčího, významné osobnosti z doby poválečné Olomouce. Jeho Serenádu pro orchestr uvedl orchestr poprvé ve světové premiéře 27. května 1952 a nyní touto skladbou svůj první koncert letošní sezony uzavře.

Program:

Marek Keprt: Opeření, opelnění, okluznění, zmotýlnění – akustický chVějíř k 75. výročí založení Moravské filharmonie Olomouc (světová premiéra)

Bohuslav Martinů: Koncert pro klavír a orchestr č. 3 H. 316

Antonín Dvořák: Legendy op. 59 (výběr)

Iša Krejčí: Serenáda pro orchestr 

Repríza koncertu se uskuteční následující den, v pátek 25. září od 19:00 opět v olomoucké Redutě.

MFO/ foto archiv orchestru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější