Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Právě dnes začíná tradiční divadelní festival v Mikulově. Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zahájí varhanní koncert Kateřiny Málkové v mikulovském kostele sv. Václava. Součástí programu je také Letní teatrologické sympozium.

Festival barokního divadla s názvem Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera vznikl v roce 2013. Zaměřením se odkazuje k bohaté divadelní historii města za dob baroka. Připomíná éru, kdy Mikulov díky místní zámecké, piaristické i školské divadelní kultuře patřil k důležitým středoevropským divadelním centrům. Festival odkazuje k místnímu rodákovi a významné postavě evropského barokního divadla Johannu Georgu Gettnerovi (? – 1696), který se proslavil coby principál, dramatik a herec Eggenberských dvorních komediantů, působících mezi lety 1676 až 1691 ve službách knížete Johanna Christiana Eggenberga na zámku v Českém Krumlově. Samotný název festivalu vychází z Gettnerovy holdovací pastorály Donau Syren, napsané v roce 1673 na počest sňatku císaře Leopolda I. s jeho druhou ženou Claudií Felicitas Tyrolskou, kde autor sám sebe označuje za „Thálií“ na moravském Parnasu zrozenou. Festival bude probíhat od dnešního dne, tedy 29. července do 1. srpna 2021 v Mikulově.

Program:

Čtvrtek 29. července 19:00 Kostel sv. Václava

Varhanní koncert Kateřiny Málkové

Zazní skladby Johanna Kaspara Kerlla, Christiana Erbacha, Johanna Pachelbela, Dietricha Buxtehudeho a Girolama Frescobaldiho

Pátek 30. července 14:00 – 16:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium I

Sympozium vzniklo ve spolupráci Kabinetu pro studium českého divadla, Institut umění – Divadelní ústav a Regionálního muzea v Mikulově. Jeho cílem je v uvolněné atmosféře divadelního festivalu a letního Mikulova popularizační formou přiblížit badatelské zajímavosti či zvláštnosti z různých okruhů teatrologických, muzikologických, ale i historických výzkumů.

Pátek 30. července 17:00 hod. Galerie Konvent

Divadlo pro děti Toy Machine – Bylo? Nebylo?

Snad všichni jsme si přáli jako malé děti nějakého domácího mazlíčka. Maminku jsme museli hodně dlouho přemlouvat, aby nám koupila aspoň želvičku a nebo křečka. Jenže náš Albert chce psa! A pokud mu jej maminka nedá pak si obstará svého čtyřnohého miláčka sám. Pohádka s čelem a dinosaury.

Pátek 30. července 20:00 hodZámek, horní nádvoří

Divadlo Kjógenu – Japonské komedie kjógen

Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) reprezentuje komickou divadelní formu, která se vyvinula, stejně jako divadlo nó, z původně čínských her sarugaku.  Rozkvětu dosáhl tento žánr v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozován do dnešních dnů. Slovo „kjógen“ je samo o sobě většinou chápáno jako výraz označující samostatnou komickou divadelní hru, tradičně vkládanou mezi dvě hry divadla nó.

Sobota 31. července 9:00 – 14:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium II

Sobota 31. července 20:00 Zámek, východní terasa

Divadlo Geisslers Hofcomoedianten – Raut

Velká zvířecí žranice. Veliké masky, loutky a zvěř! Přijměte pozvání na večírek do vybrané společnosti. Na raut, kde platí zákony – silnějšího. Nebo chytřejšího. Nebo rychlejšího. Kdo nežere, bude požrán. Geisslers v režii jednoho z nejosobitějších a nejvýraznějších loutkářů současného divadla Matiji Solceho. Na motivy známých i méně známých bajek francouzského básníka Jeana de La Fontaine.

Geisslers Hofcomoedianten/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější