Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zve do Mikulova

Právě dnes začíná tradiční divadelní festival v Mikulově. Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera zahájí varhanní koncert Kateřiny Málkové v mikulovském kostele sv. Václava. Součástí programu je také Letní teatrologické sympozium.

Festival barokního divadla s názvem Moravský Parnas Johanna Georga Gettnera vznikl v roce 2013. Zaměřením se odkazuje k bohaté divadelní historii města za dob baroka. Připomíná éru, kdy Mikulov díky místní zámecké, piaristické i školské divadelní kultuře patřil k důležitým středoevropským divadelním centrům. Festival odkazuje k místnímu rodákovi a významné postavě evropského barokního divadla Johannu Georgu Gettnerovi (? – 1696), který se proslavil coby principál, dramatik a herec Eggenberských dvorních komediantů, působících mezi lety 1676 až 1691 ve službách knížete Johanna Christiana Eggenberga na zámku v Českém Krumlově. Samotný název festivalu vychází z Gettnerovy holdovací pastorály Donau Syren, napsané v roce 1673 na počest sňatku císaře Leopolda I. s jeho druhou ženou Claudií Felicitas Tyrolskou, kde autor sám sebe označuje za „Thálií“ na moravském Parnasu zrozenou. Festival bude probíhat od dnešního dne, tedy 29. července do 1. srpna 2021 v Mikulově.

Program:

Čtvrtek 29. července 19:00 Kostel sv. Václava

Varhanní koncert Kateřiny Málkové

Zazní skladby Johanna Kaspara Kerlla, Christiana Erbacha, Johanna Pachelbela, Dietricha Buxtehudeho a Girolama Frescobaldiho

Pátek 30. července 14:00 – 16:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium I

Sympozium vzniklo ve spolupráci Kabinetu pro studium českého divadla, Institut umění – Divadelní ústav a Regionálního muzea v Mikulově. Jeho cílem je v uvolněné atmosféře divadelního festivalu a letního Mikulova popularizační formou přiblížit badatelské zajímavosti či zvláštnosti z různých okruhů teatrologických, muzikologických, ale i historických výzkumů.

Pátek 30. července 17:00 hod. Galerie Konvent

Divadlo pro děti Toy Machine – Bylo? Nebylo?

Snad všichni jsme si přáli jako malé děti nějakého domácího mazlíčka. Maminku jsme museli hodně dlouho přemlouvat, aby nám koupila aspoň želvičku a nebo křečka. Jenže náš Albert chce psa! A pokud mu jej maminka nedá pak si obstará svého čtyřnohého miláčka sám. Pohádka s čelem a dinosaury.

Pátek 30. července 20:00 hodZámek, horní nádvoří

Divadlo Kjógenu – Japonské komedie kjógen

Kjógen (v překladu „bláznivá“ nebo „umně vyšperkovaná slova“) reprezentuje komickou divadelní formu, která se vyvinula, stejně jako divadlo nó, z původně čínských her sarugaku.  Rozkvětu dosáhl tento žánr v polovině 14. století a v nepřerušené tradici je provozován do dnešních dnů. Slovo „kjógen“ je samo o sobě většinou chápáno jako výraz označující samostatnou komickou divadelní hru, tradičně vkládanou mezi dvě hry divadla nó.

Sobota 31. července 9:00 – 14:00 hod. Zámecký sál

Letní teatrologické sympozium II

Sobota 31. července 20:00 Zámek, východní terasa

Divadlo Geisslers Hofcomoedianten – Raut

Velká zvířecí žranice. Veliké masky, loutky a zvěř! Přijměte pozvání na večírek do vybrané společnosti. Na raut, kde platí zákony – silnějšího. Nebo chytřejšího. Nebo rychlejšího. Kdo nežere, bude požrán. Geisslers v režii jednoho z nejosobitějších a nejvýraznějších loutkářů současného divadla Matiji Solceho. Na motivy známých i méně známých bajek francouzského básníka Jeana de La Fontaine.

Geisslers Hofcomoedianten/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Mezinárodní festival Janáček Brno nedává prostor pouze profesionálním tělesům, ale v jeho dramaturgii se pravidelně objevují například i studentské projekty. Tak tomu bylo i ve čtvrtek 14. listopadu, kdy byla v divadle Reduta uvedena světová premiéra scénického projektu Konzervatoře Brno s název Vitka Osudová (Koleda milostná). Hudební koláž spojovala různá díla Vítězslavy Kaprálové a Bohuslava Martinů. Stvořil ji Tomáš Krejčí, který společně s Katarínou Duchoňovou a Helenou Fialovou celé představení se studenty konzervatoře také hudebně nastudoval. Na scénáři s Tomášem Krejčím spolupracovala Hana Mikolášková a režie se ujala Alexandra Bolfovávíce

Komorní řada koncertů festivalu Janáček Brno 2024 je zaměřena na kvartetní, ale i sborovou tvorbu. A právě večer konaný ve středu 13. listopadu v prostorách Janáčkova divadla představil mladé ambiciózní sborové těleso JK Voices nesoucí v názvu iniciály svého zakladatele a sbormistra Jakuba Kleckera. Soubor je složený z několika generací zpěvaček a svým fungováním, částečně i repertoárem, navazuje na tradici starších brněnských sborů jako například Kantiléna. V rámci večera se v jednotlivých skladbách představili sopranistka Doubravka Novotná, klavíristé Jiří Hrubý a Helena Fialová, houslistka Barbara Tolarová, harfistka Pavla Kopecká a flétnistka Hana Oráčovávíce

Trumpetista Jiří Kotača založil před deseti lety big band Cotatcha Orchestra. Ten dnes vystupuje s různými programy od nejtradičnějšího jazzu až po vizionářské propojení jazzu s elektronikou. S Jiřím Kotačou hovoříme o tom, jak se orchestr postupně vyprofiloval, jak vzniká autorský repertoár na pomezí jazzu a elektroniky, ale také o tom, co fanouškům přinese listopadový koncert k 10 letům orchestru. Řeč je i o Kotačově mezinárodním kvartetu nebo o tom, jak je možné hru na trubku a křídlovku obohatit efekty.  více

Ačkoliv je Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno věnován především klasice, dramaturgie se nebojí přimíchat do programu například jazzové nebo folklórní koncerty. Právě lidovému umění bylo v neděli 10. listopadu v 15 hodin věnováno pásmo Opojen písní, jehož scénáře a režie se ujala Magdalena Múčková. V podání sboru Netáta ze Strání, jehož vedoucí je Marie Múčková, zpěvačky Kateřiny Gorčíkové z Březové a lidové hudby Matóše z Lopeníka zazněly lidové písně, které zaplnily prostor divadelního sálu brněnské Reduty. Tento komorní hudební pořad akcentoval především obec Březová (Brezová), kterou několikrát sám Leoš Janáček (1854–1928) navštívil a jíž věnoval esej Březovská píseň (1899). Čtení z této eseje procházelo v podání Vladimíra Doskočila celým programem a velmi povedeně tak pásmo propojilo přímo s osobností Leoše Janáčka.  více

Mezinárodní operní a hudební festival Janáček Brno nabídl v sobotu také koncert Brno Contemporary Orchestra. Pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra zazněl program z děl čtveřice skladatelů, kteří jsou velkou mírou spjati s Brnem. V divadle Reduta zazněly kompozice Miloslava Ištvana, Aloise Piňose, Josefa Berga a Petra Kofroně.  více

Nejčtenější