Moravský podzim a Expozice nové hudby ve znamení revoluce

Moravský podzim a Expozice nové hudby ve znamení revoluce

Tématem letošního ročníku festivalu Moravský podzim je Revoluce – evoluce… ®evoluce…. A stejně jako před lety se k němu přidává i další filharmonický festival a to Expozice nové hudby. Ten nese téma NOVÁ ®EVOLUCE. V rámci Moravského podzimu vystoupí Accademia Bizantina, Ensemble Berlin Prague, pianisté Pierr-Laurent Aimard, David Greilsammer a Steffen Schleiermacher. Zazní nejhlasitější skladba světových dějin – Symfonie sirén od Arsenije Avraamova, světová premiéra nové skladby Marka Kopelenta za jeho osobní účasti nebo koncerty pro děti.

Moravský podzim vstupuje do 49. ročníku, letos nabídne 17 koncertů a 2 doprovodné akce. „Kromě netradičních či na míru vytvořených projektů se posluchači mohou těšit na mezinárodní hvězdy. Například na soubor Accademia Bizantina, který tu představí svůj nový program s italskou barokní hudbou, dále třeba na uskupení Ensemble Berlin Prague, které provede ve světové premiéře a za účasti autora skladbu Marka Kopelenta napsanou přímo pro náš festival, nebo na tři hvězdné klavíristy Pierra-Laurenta Aimarda, Davida Greilsammera a Steffena Schleiermachera,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Přestože festival začíná oficiálně až 6. října, Besední dům ožije už o den dříve osmadvacetihodinovým klavírním maratonem. U nástroje se vystřídá cca 15 klavíristů, kteří zahrají radikálně minimalistickou skladbu Vexations Erika Satieho z roku 1893. Jedná se o jednostránkovou skladbičku, kterou zopakují dle skladatelových instrukcí velmi pomalu 840krát za sebou. Další pozoruhodný zážitek z festivalového bloku Piano je připraven na 8. října, kdy ke dvěma klavírům usedne světoznámý David Greilsammer. Na jednom klavíru bude hrát sonáty Scarlattiho, na druhém – preparovaném – klavíru sonáty Johna Cage, a to střídavě a bez pauz. „Greilsammer spojil tyto dva autory na základě jistých podobných přístupů k sonátové formě a rozvinul tak podnětný dialog, při němž se jakoby stírá dvě stě let, která mezi oběma skladatel od sebe dělí. Vlastně všichni klavíristé, kteří se u nás na recitálech představí, pojali svůj program jako hudební dialog,“ uvedl dramaturg festivalu Vítězslav Mikeš.

Jednou z nejočekávanějších akcí festivalu je Symfonie sirén, nejhlasitější skladba světových dějin. Zkomponoval ji Arsenij Avraamov a jako hlukový spektákl ji provedl v roce 1922 v ázerbájdžánském Baku. Zapojil do ní válečné loďstvo, letadla, hydroplány, lokomotivy, sirény několika továren, oddíly pěchoty v plné zbroji, dechový orchestr a sbory. Tento koncept rozeznělého města nyní zpracovává speciálně pro brněnské Výstaviště renomované tvůrčí duo Andreas Ammer a FM Einheit (exčlen legendárních Einstürzende Neubauten). Do performance se v Brně zapojí hasiči, sanitky, policejní vůz, slavkovští dělostřelci, fanoušci hokejové Komety nebo parní lokomotiva. Doplní ji osm pěveckých sborů, dechová hudba a nově zkonstruované nástroje, například zvukové trychtýře s ocelovými pružinami. Festival zakončí 28. října vysazení masarykovské lípy za účasti devíti pěveckých sborů.

Mezinárodní hudební festival Moravský podzim proběhne od 5. do 28. října 2017.

Jubilejní třicátý ročník Expozice nové hudby nesoucí podtitul NOVÁ ®EVOLUCE nabízí neotřelá a svobodná díla, která, i když třeba nejsou zrovna nejnovější datem svého vzniku, rozhodně neztratila nic ze své revolučnosti, ačkoliv se mnohá z nich již stala součástí evoluce hudby. Partitura může být stará, ale hudba zní tady a teď. Stará i nová díla se potkávají na stejných pódiích a u stejných posluchačů vyvolávají stejné rozpaky, pocity blaha i uspokojení.

Expozice se vrací k počátkům festivalu, kdy první ročníky byly součástí Mezinárodního hudebního festivalu Brno, dnes pojmenovaného Moravský podzim. V symbióze i poněkud rebelantsky interaguje na standardní festivalové dění a otevírá prostor pro mnohdy neprávem opomíjené formy, žánry i média hudebního vyjádření. Brouzdá od absolutní interpretační svobody k strojovému přednesu, od instalace, přes hudební intervence a improvizace k osobité, autorské kompozici.

„Čeká nás svobodná interpretace části nejdelší grafické partitury na světě (Treatise Cornelia Cardewa) v podání legendárních AMM, poslech nadzemních a podzemních elektromagnetických polí ve veřejném prostoru s Christin Kubisch, dlouho odkládaný projekt Pounding PoncLIVE nebo například Moskevský soubor pro soudobou hudbu se svým multimediálním hudebním projektem Mašinérie,“ dodává Viktor Pantůček.

30. ročník Expozice nové hudby se uskuteční od 11. do 25. října 2017.

Ensemble Berlin Prague/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější