Moravský podzim: Mimořádný koncert k poctě Gijovi Kančelimu

Moravský podzim: Mimořádný koncert k poctě Gijovi Kančelimu

V reakci na úmrtí gruzínského skladatele Giji Kančeliho zařadil festival Moravský podzim na svůj program mimořádný koncert konaný k jeho poctě. Koncert pod vedením Jana Ocetka proběhne v kostele Jana Amose Komenského (Červeném kostele).

Uznávaný gruzínský skladatel Giji Kančeliho zemřel 2. října 2019. „Chceme tak uctít památku osobnosti, která patřila k těm nejvýznamnějším ve světě soudobé klasické hudby,“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, která festival pořádá. V rámci koncertu zazní jedno z Kančeliho stěžejních děl Amao omi (Nesmyslná válka) z roku 2005 pro sbor a saxofonové kvarteto; na jeho provedení se pod taktovkou Jana Ocetka budou podílet vokální soubor Ensemble Frizzante, pěvecký sbor Vox Iuvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia. „Koncertu se zúčastní i Dennis Russell Davies, šéfdirigent Filharmonie Brno, který byl Kančeliho blízkým přítelem a významně propagoval jeho hudbu,“ informoval dramaturg Vítězslav Mikeš. Koncert je ohlášený na 15. října 2019 od 21:00 v kostele Jana Amose Komenského (Červeném kostele).

Půlhodinová skladba Amao Omi byla v Brně provedena před rokem týmiž interprety, kteří se jí zhostí i na mimořádném koncertě Moravského podzimu. „Bylo poměrně náročné zorganizovat koncert v takto krátké době, ale nikdo ze zúčastněných umělců neváhal a navzdory rušení svých programů se do projektu zapojil,“ zdůraznil Mikeš. Filharmonie Brno před několika lety uvedla Kančeliho dílo Valse Boston pro klavír a smyčcový orchestr, shodou okolností věnované právě jejímu stávajícímu šéfdirigentovi.

Tvorba gruzínského skladatele Giji Kančeliho (1935–2019) se až do počátku osmdesátých let 20. století rozvíjela pouze ve dvou liniích; kvůli ekonomické nezávislosti psal Kančeli filmovou a scénickou hudbu, aby se pak mohl věnovat skládání symfonií (jichž napsal celkem sedm). Zlomovým okamžikem se stala Čtvrtá symfonie (1975) zkomponovaná na počest pětistého výročí narození Michelangela. Po jejím uvedení začalo růst mezinárodní renomé skladatele a na základě následujících prestižních objednávek se rozrůstala a žánrově také zpestřovala i jeho tvorba. Do širokého povědomí se Kančeliho hudba dostala zásluhou slavných interpretů jako Mstislav Rostropovič, Gidon Kremer, Jurij Bašmet, Džansug Kachidze, Dennis Russell Davies či Kronos Quartet a také prostřednictvím nahrávek, které vydává renomovaný mnichovský label ECM. V roce 1991 se Kančeli kvůli gruzínsko-ruskému konfliktu rozhodl pro emigraci do západní Evropy; absolvoval stipendijní pobyt v Berlíně a o čtyři roky později se usadil v belgických Antverpách; poslední léta života strávil v rodném Tbilisi. 

Kančeliho výrazně spirituální hudba je zakořeněna v tradici evropské hudby a gruzínského folklóru. Pracuje s tichem a velmi pomalým tempem jako významnými kompozičními komponentami, její charakter je výrazně modální. To, co ji posouvá do současnosti, je způsob konfrontace kontrastních poloh: unisona vůči mnohozvuku, dlouhých rytmických hodnot vůči nejkratším možným hodnotám, nejtišší dynamiky vůči fortissimovému zvuku apod., přičemž tuto konfrontaci provází neočekávanost, náhlost jejích proměn.

Program koncertu:

Gija Kančeli

Amao omi (Nesmyslná válka) pro sbor a saxofonové kvarteto (2005)

Ensemble Frizzante

Vox Iuvenalis, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně

Saxofonové kvarteto Moravia

dirigent Jan Ocetek

Gija Kančeli/foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější