Moravský podzim slaví 50 let. Zahájí ho Glassova opera se Suzanne Vega

Moravský podzim slaví 50 let. Zahájí ho Glassova opera se Suzanne Vega

Bohuslav Martinů a skladatelé spjatí s ním i s Francií. Skladatelé, kteří slaví jubileum stejně jako festival Moravský podzim. To jsou hlavní témata letošního ročníku. Festival trvá od konce září do poloviny října. Zahájí ho minimalistická opera Einstein on the Beach Philipa Glasse, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega. Festival vyvrcholí dvěma životními jubilei, slavit bude šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös.

„Padesátka vybízí k ohlédnutí. Nechceme být ale pouze retrospektivní, nýbrž v kořenech festivalu hledat nové impulzy,“ řekl dramaturg Vítězslav Mikeš. Festivalový program během tří týdnů předkládá posluchačům mix devatenácti různých akcí prezentujících hudbu od 17. století po současnost. „Zahájíme velkolepě, Glassovou minimalistickou operou Einstein on the Beach, ve které se role vypravěčky ujme Suzanne Vega,“ informovala ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Jedná se o přibližně čtyřhodinové dílo, při kterém zůstanou dveře sálu otevřené, aby mohli posluchači volně vcházet a vycházet. „Je to také záměr autorů, kteří tímto chtějí zdůraznit, že se nejedná o konvenční dramatickou strukturu mířící k finálnímu bodu, ale spíše o rituál či specifické prostředí, v němž si divák sám vybírá, co bude vnímat,“ upřesnil muzikolog Matěj Kratochvíl. Moravský podzim proběhne od 29. září do 16. října 2019. 

Ve čtyřech festivalových dnech zazní hudba Bohuslava Martinů. Kromě jeho písní v Besedním domě, ve slavných brněnských vilách a v kostele také jeho scénická hudba ke Gidově hře Oidipus. „Ta byla doposud provedena pouze jednou, živě, v rozhlase v roce 1936. Na divadelních prknech ji představíme poprvé, jedná se tedy o světovou premiéru,“ uvedl režisér představení Mark Ther z platformy Terén, se kterou inscenace vzniká. Zdůraznil, že scénická podoba rozvíjí původní rozhlasový formát a ukazuje v propojení hudební a dramatické složky její sílu ve vychýlené divadelní podobě se symbolickým rozměrem.

Do Brna se na festival sjedou světové hvězdy – například klavíristé Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem a Alexandre Tharaud, který představí hudbu z komnat versaillského zámku. Po dvou letech se vrátí David Greilsammer, tentokrát jako dirigent souboru Geneva Camerata. Hudebně-taneční projekt Tanec Slunce, který sklízí ovace po celém světě, je kritiky považován za jeden z vrcholných počinů ve světě současného tanečního umění. Zvolená koncepce klade na instrumentalisty i na dirigenta značné nároky nejen ve smyslu koordinace hry a tanečního pohybu, ale i v nutnosti hrát zpaměti.

Jedním z jubilujících autorů, které festival připomene, je Mieczyslaw Weinberg, od jehož narození uplyne v prosinci 100 let. Originalita a hloubka jeho operních, symfonických i komorních děl přitom začíná být doceňována teprve v posledních letech. „Rozhodli jsme se uvést všechny jeho sonáty pro housle a klavír v podání Milana Paly a Ladislava Fančoviče. Jedná se výjimečný počin, ze kterého vznikne nahrávka,“ zdůraznil Mikeš.

Dvěma jubilei festival vyvrcholí. Na závěrečném koncertě totiž společně oslaví své pětasedmdesátiny dvě výrazné osobnosti současné světové hudby: šéfdirigent Filharmonie Brno Dennis Russell Davies a maďarský dirigent, skladatel a pedagog Peter Eötvös. Besední dům se tak stane dějištěm unikátního a neopakovatelného setkání. Eötvös bude dirigovat skladby, které jej ovlivnily, Davies sklady Eötvösovy. Například jeho dílo Seven věnované památce sedmi obětí havárie raketoplánu Columbia. Devětačtyřicet hudebníků je při něm rozděleno do sedmi skupin. Až na sólové housle, které jsou na pódiu, je dalších šest rozmístěno po sále.

Suzanne Vega/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Einstein na pláži / Moravský podzim

29.9.2019, 19:00 / Bobycentrum

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Nejčtenější