Mezinárodní hudební festival Moravský podzim oslaví příští rok 50. narozeniny. Na jubilejní ročník festivalu upozorní blížící se koncert Akadamie für Alte Musik Berlin v Besedním domě, soubor představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. Festival samotný proběhne od 4. do 16. října 2019.
O úvodní koncert se v sobotu 20. října postará respektovaný soubor Akadamie für Alte Musik Berlin, který na pódiu Besedního domu představí koncertní provedení Gluckovy opery Orfeo ed Euridice. „Jsou to skutečné hvězdy, v interpretaci barokních oper patří jednoznačně k nejlepším na světě,“ zdůraznila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Slavnou operu Christopha Willibalda Glucka, která ztvárňuje příběh lásky z řeckých pověstí, bude v Brně řídit Alexander Liebreich. „Soubor vystupuje v České republice jen vzácně, věřím, že o to větší to bude zážitek. Hlavní role Orfea, Eurydyky a Amora zazpívá barokní elita – tři pěvkyně: Sonia Prina, Roberta Mameli a Marie-Sophie Pollak,“ doplnila Kučerová. Provedení je unikátní také první uměleckou spoluprací s místním sborem Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením sbormistryně Terezy Válkové. Koncert je mimořádný v tom, že bude premiérou a derniérou zároveň. „Toto provedení vzniklo na objednávku orchestru v polských Katowicích, kde se uskuteční den před námi, ovšem s jiným sborem. Pouze zde v Brně akademii doprovodí Czech Ensemble Baroque Choir,“ zdůraznila Kučerová.
Program 50. ročníku festivalu reflektuje jeho kořeny, nevrací se k nim však na způsob retrospektivy, ale hledá v nich nové impulzy. Festival (ještě jako Mezinárodní hudební festival Brno) se poprvé uskutečnil v roce 1966 a hned se uvedl odvážným tématem, u nás do té doby nevídaným: v reprezentativní podobě představil tvorbu Bohuslava Martinů, skladatele v zahraničí uznávaného, v tuzemsku však tehdy z politických příčin upozaďovaného až potlačovaného. V několika následujících ročnících se festival věnoval obecnějším hudebním tématům – v dramaturgicky promyšlených koncepcích se zaměřil na tzv. starou, komorní, vokální, slovanskou hudbu, konfrontoval českou tvorbu s evropskou atd. „Z tvorby Bohuslava Martinů zazní jeho písně, sborová díla, premiérově bude s jeho původní scénickou hudbou uvedeno drama André Gida Oidipus. S Martinů vzdáleně souvisí zaměření na francouzskou hudbu, byť si je lze spojit i s dvojím výročím Francouzské revoluce (1789–1799), a také pozvání Basilejského komorního orchestru, nositele tradice proslulého tělesa Paula Sachera, s nímž byl Martinů silně spjat,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš.
Festival připomíná i další významná výročí: vedle Martinů, od jehož úmrtí uplyne 60 let, také 100. výročí narození Mieczysława Weinberga, z jehož tvorby zazní kompletní řada šesti sonát pro housle a klavír, dvojí výročí E. F. Buriana (1904–1959), 100 let od vzniku Masarykovy univerzity atd. Na festivalu se s atraktivními programy představí výrazné světové a tuzemské umělecké osobnosti, jako jsou Piotr Anderszewski s Basilejským komorním orchestrem, David Greilsammer a jeho Geneva Camerata (Lullyho suita Měšťák šlechticem s novou taneční choreografií), Peter Eötvös a Dennis Russell Davies s Filharmonií Brno, Alexandre Tharaud, Martinů Voices s Lukášem Vasilkem, Tiburtina Ensemble s Barborou Kabátkovou (Couperin: Messe propre pour les couvents), Il Festino s Dagmar Šaškovou, Milan Paľa a Ladislav Fanzowitz (Weinberg: komplet sonát pro housle a klavír) a mnozí další.
Výběr z programu Moravského podzimu 2019:
7. 10. 2019 Besední dům, 19:00
WEINBERG 100 – I
MIECZYSŁAW WEINBERG (MOISEJ VAJNBERG)
Sonáta pro housle a klavír č. 1 op. 12
Sonáta pro housle a klavír č. 2 op. 15
Sonáta pro housle a klavír č. 3 op. 37
Sonáta pro housle a klavír č. 4 op. 39
Milan Paľa housle
Ladislav Fanzowitz klavír
10. 10. 2019 Besední dům, 19:00
ANDERSZEWSKI A MOZART
FRANCIS POULENC
Sinfonietta
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Klavírní koncert č. 12 A dur KV 414
ERIK SATIE / arr. CLAUDE DEBUSSY
Gymnopédie č. 1 a 3
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Klavírní koncert č. 17 G dur KV 453
Basilejský komorní orchestr
dirigent Piotr Anderszewski klavír
12. 10. 2019 Besední dům, 19:00
VERSAILLES
JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)
Prélude
Le Rappel des oiseaux
JEAN-HENRY D’ANGLEBERT (1629–1691)
Passacaille d'Armide
Prélude de la 2ème suite
JOSEPH-NICOLAS ROYER (1705–1755)
Marche de Sythes
MARC-ANTOINE CHARPENTIER (1643–1704)
Prélude (extrait du Te Deum)
CLAUDE BALBASTRE (1724–1799)
Air de l'Ouverture des Paladins (d'après Rameau)
La Suzanne?
FRANÇOIS COUPERIN (1668–1733)
Les Ombres errantes
Les Calotins
Les Barricades mystérieuses
JEAN-BAPTISTE LULLY (1632–1687)
Marche de Turcs
Passacaille d'Armide
Chaconne de Phateon
JEAN-PHILIPPE RAMEAU (1683–1764)
Les Sauvages (extrait de la Suite en Sol)
Allemande (extrait de la Suite en La)
Gavotte et doubles (extraits de la Suite en La)
Alexandre Tharaud klavír
13. 10. 2019 Besední dům, 19:00
WEINBERG 100 – II
MIECZYSŁAW WEINBERG
Sonáta pro sólové housle č. 3 op. 126
Sonáta pro klavír č. 6 op. 73
Sonáta pro housle a klavír č. 5 op. 53
Sonáta pro housle a klavír č. 6 op. 136bis
Milan Paľa housle
Ladislav Fanzowitz klavír
14. 10. 2019 Mahenovo divadlo
DANCE OF THE SUN / TANEC SLUNCE
JEAN-BAPTISTE LULLY
Le Bourgeois Gentilhomme (Měšťák šlechticem), orchestrální suita s novou taneční choreografií
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Symfonie č. 40 g moll KV 550
Geneva Camerata
dirigent David Greilsammer
Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola choreografie
16. 10. 2019 Besední dům
DAVIES + EÖTVÖS = 150 / ZÁVĚREČNÝ KONCERT
WOLFGANG AMADEUS MOZART
Únos ze serailu, předehra k opeře KV 384
PETER EÖTVÖS
Dialog s Mozartem
BÉLA BARTÓK
Taneční suita
PETER EÖTVÖS
Seven pro housle a orchestr
BÉLA BARTÓK
Divertimento
Akiko Suwanai housle
Filharmonie Brno
dirigenti Dennis Russell Davies (Eötvös) a Peter Eötvös (Mozart, Bartók)
Zatím nebyl přidán žádný komentář..