Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert jako poctu Broniusi Kutavičiusovi

14. říjen 2021, 2:00

Moravský podzim zařazuje mimořádný koncert jako poctu Broniusi Kutavičiusovi

Poslední pohanské obřady litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse, který zemřel letos 29. září, mimořádně zazní v rámci Moravského podzimu. Uvedení tohoto oratoria na festivalu v roce 2017 bylo označováno za vrchol festivalu, nyní proběhne jako pocta zesnulému skladateli.

Oratorium, jehož uvedení na Moravském podzimu před čtyřmi lety označili publicisté za vrchol festivalu a za koncert, kterým Filharmonie Brno vstoupila do dějin. Nejen u kritiků, ale i u posluchačů tehdy sklidil naprosto mimořádný ohlas. Nyní jej mohou lidé slyšet znovu. Tentokrát neplánovaně a jako poctu skladateli, který zemřel letos 29. září. „Byla to mimo jiné neskutečně silná odezva, která nás přiměla Kutavičiuse připomenout, volba jasně padla na toto dílo. Uvedeme ho na stejném místě, v Červeném kostele,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Oratorium fascinuje svou zvukovou monumentalitou dosaženou minimálními prostředky, a také až hypnotizující statičností, kterou způsobuje výrazně užitý princip opakování v hudebních i textových strukturách díla. Důležitou roli v Obřadech hrají též prvky rituálu a akustické efekty vyvolané pohybem účinkujících v prostoru. Čtyři části oratoria, orámované úvodními fanfárami resp. závěrečným varhanním chorálem, představují jednotlivé obřady, při nichž jsou účinkující rozmístěni v prostoru pokaždé jinak. „Co však skutečně proměnilo nevšední zážitek v dle mého nejfantastičtější koncert Moravského podzimu, byla práce s prostorem. Zpěváci neustále kroužili po obvodu chrámu a udržovali jinak opakující se fakturu stále svěží a vždy trochu jinou. Zaklínání hada, ve kterém autor proti sobě postavil pevnou, ale milou a něžnou melodickou linku prosebnice proti důrazným sykavkám sboru, vzbuzovalo nefalšované mrazení v zádech. Zpěvačka navíc hada zaklínala do různých stran kostela, takže si zlověstné syčení plaza za svými zády vyslechli skutečně všichni. Při Odchodu pak autor nechal do šeptané a přerývající se melodie sborů zaznívat oslavné harmonické varhany. Ono vynoření se šepotu z doznívajících tónů varhan způsobovalo jeden z nejpůvabnějších zvukově-prostorových efektů. Trvalo ještě dlouhou chvíli, než se první odvážlivec rozhodl do nábožného ticha zatleskat. A i tak posluchači jen s velkou nevolí opouštěli vzdálený a dávný pohanský svět,“ napsal před čtyřmi lety v recenzi pro časopis Harmonie Lukáš Pavlica.

Vzhledem k časové tísni není možné přizvat na koncert znovu litevský sbor Aidija, nastudování se ujal sbormistr Michal Jančík, který se se svojí Kantilénou podílel na tehdejším provedení. „Jsou skladby, které člověka pohltí a nepustí. Toto je jedna z nich. Hra světla a stínů, siluety postav jakoby z dávných dob a přece plně přítomných. Prastaré obřady přetavené do oratoria. Zastavené plynutí času. Nenechte si to ujít. Přijďte,“ uvedl Jančík. Koncert k poctě skladatele proběhne v sobotu 16. října v 21:30 v Červeném kostele. Pohanským obřadům bude předcházet Kutavičiusova varhanní sonáta „Ad patres“ z roku 1983 inspirovaná sugestivním cyklem sedmi obrazů Pohřební symfonie Mikalojuse Konstantinase Čiurlionise v podání Marka Paly. Vstupenky nejsou v prodeji, symbolické vstupné bude možno dát přímo na místě.

Dramaturga festivalu Vítězslava Mikeše zpráva o Kutavičiusově úmrtí hluboce zasáhla, mimořádný koncert začal plánovat prakticky ihned. „Byl to blízký přítel, skladatel z nejmilejších. Právě on a jeho hudba mi byli hlavním impulsem k odhodlání pustit se před čtvrtstoletím do studia litevštiny a pak mu zasvětit i svou disertaci. Vždy jsem měl obrovskou radost z nadšených reakcí českého publika na provedení jeho děl, ať už to byla hudba k Dreyerovu němému filmu Utrpení Panny orleánské, kterou v roce 2010 uvedl Orchestr Berg na Febiofestu (za osobní účasti autora a jeho ženy Dalii) a později i Filharmonie Brno, oratoria uvedená na královéhradeckém Hudebním fóru a pak i na brněnském Moravském podzimu, popřípadě cyklus Brány Jeruzaléma, který zazněl v Brně na Velikonočním festivalu duchovní hudby. Bronius mi bude chybět,“ uvedl Mikeš s tím, že v této sezoně se posluchači Filharmonie Brno mohou těšit na provedení Dzūkských variací, a to 17. a 18. února 2022 v Besedním domě.

Dalia Kutavičienė, vdova po Broniusi Kutavičiusovi a bývalá televizní režisérka, napsala, že zpráva o rozhodnutí uskutečnit koncert z Kutavičiusova díla pro ni byla „doslova paprskem slunce a naděje“ a že koncert bude „tím nejkrásnějším a významným rozloučením s Broniusem. Jsem za to šťastna. Srdečně zdravím z Litvy hudebníky a posluchače. Ráda bych se koncertu zúčastnila, ale nemám k tomu dostatek sil. Děkuji České republice, že Broniusovu hudbu má v lásce.“

Program:

BRONIUS KUTAVIČIUS

Ad patres pro varhany

Poslední pohanské obřady, oratorium

Kantiléna, sbor dětí a mládeže při Filharmonii Brno

sbormistr Michal Jančík

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity

sbormistr Jan Ocetek

Aneta Podracká Bendová soprán

Marek Paľa varhany

Anežka Václavíková, Zdeňka Čížková, Lucie Knoblochová, Josef Otrhálek (studenti HF JAMU) lesní rohy

provedení řídí Michal Jančík 

Foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

POCTA BRONIUSI KUTAVIČIUSOVI

16.10.2021, 21:30 / evangelický kostel J. A. Komenského (zvaný Červený)

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější