Můj hudební domov: Michaela Fukačová a David Mareček ve společném recitálu

13. září 2021, 14:00

Můj hudební domov: Michaela Fukačová a David Mareček ve společném recitálu

Zítřejším koncertem v brněnském Besedním domě zahájí tuzemské turné Můj hudební domov violoncellistka Michaela Fukačová. Za doprovodu klavíristy Davida Marečka přednese v Brně, Hradci Králové, Praze a Karlových Varech program složený ze skladeb, které formovaly její mimořádnou hudební kariéru.

Fukačové hudební věhlas vedl od úspěchů na Mezinárodní hudební soutěži Pražské jaro a na Čajkovského soutěži v Moskvě k vystoupením s nejlepšími světovými orchestry a dirigenty v čele s Jiřím Bělohlávkem, Liborem Peškem či Valerijem Gergijevem. Její proslulost vyrostla z českých kořenů, které na turné připomenou skladby Josefa Suka, Antonína Dvořáka a především Leoše Janáčka. Po studiích u Bedřicha Havlíka, Saši Večtomova a Mstislava Rostropoviče dobývala Michaela světová pódia s repertoárem, na jehož pomyslném vrcholu stojí legendární Sonáta Césara Francka. Můj hudební domov je jedinečný program, který se dotkne největších děl violoncellové literatury a zůstane přitom důvěrnou hudební výpovědí své protagonistky. První koncert proběhne už zítra, tedy 14. září 2021 od 19:00 v Besedním domě.

Jako Češka se švýcarským manželem žijící uprostřed Dánska, s kolegy mluvícími většinou anglicky nebo rusky jsem dávno přestala vidět svoje češstvím dané pohledy jako určující. Měla jsem možnost nechat se poučit i obohatit mnoha kulturami. Zeptáte-li se však, kde to pro mne voní nejvíc domovem, tak v malé vesničce na Moravě, kde jsem vyrůstala,“ svěřuje se Michaela Fukačová. Ačkoli přes 30 let žije v Dánsku, zůstává v těsném kontaktu s českým kulturním prostředím. S velkým nasazením a s vřelou odezvou se věnuje i pedagogické činnosti, v současnosti především v rámci Letní hudební akademie Kroměříž.

David Mareček bere možnost doprovázet legendární umělkyni jako velkou poctu: „Na brněnské koncerty Michaely Fukačové jsme se pokaždé těšili jako na mimořádnou hudební událost. Kromě vystoupení s orchestrem byla i pravidelným hostem komorního spolku a zahrát si s ní bylo přáním každého klavíristy. A právě Spolek přátel hudby při Filharmonii Brno mi toto přání splnil díky společnému pozvání na zahajovací koncert své sezony,“ uvádí David Mareček, který absolvoval klavír a dirigování na brněnské Konzervatoři, ve studiích klavíru pak pokračoval na Janáčkově akademii múzických umění. Umělecky se profiluje především jako komorní hráč, z českých umělců pravidelně vystupuje s Janem Martiníkem, Ivo Kahánkem a Jiřím Vodičkou.

Turné „Můj hudební domov“:

Michaela Fukačová / violoncello

David Mareček / klavír

Úterý 14. září, Brno, Besední dům, 19:00 hodin

zahajovací koncert nové sezony Spolku přátel hudby při Filharmonii Brno

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

 

Středa 15. září, Hradec Králové, Petrof Gallery, 19:00 hodin

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír

 

Čtvrtek 16. září, Praha, Sukova síň Rudolfina, 16:00 hodin

zahajovací koncert nové sezony cyklu Klasika o čtvrté

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Antonín Dvořák: Klid op. 68/5 pro violoncello a klavír

César Franck: Sonáta A dur pro violoncello a klavír

 

Pátek 17. září, Karlovy Vary, Grandhotel Pupp, 19:00 hodin

Antonín Dvořák: Rondo op. 94 a Klid op. 68 č. 5 pro violoncello a klavír

Josef Suk: Balada a serenáda op. 3, č. 1 a 2 pro violoncello a klavír

Leoš Janáček: Pohádka pro violoncello a klavír 

Foto Pavel Petruška/ LHAK

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější