Multižánrový festival Meeting Brno: Hudba, literatura a filmy jako cesta k veřejné diskuzi

Multižánrový festival Meeting Brno: Hudba, literatura a filmy jako cesta k veřejné diskuzi

První ročník tohoto festivalu navazuje na loňský projekt Rok smíření, jímž Brňané uctili památku někdejších židovských, romských a také německých sousedů z období druhé světové války. Projekt, do kterého se během roku zapojilo třicet brněnských a jihomoravských kulturních organizací, nyní pokračuje formou festivalu.

Hlavním tématem festivalu jsou ztracené/ nalezené domovy. Téma, které poznamenalo všechny země poválečné střední Evropy a i po letech je stále aktuální. Pořadatelé akce proto nabízejí návštěvníkům diskusní platformu, v jejímž rámci si připomenou minulost a společně budou hledat definice přítomnosti a budoucího směřování. Festival je bohatý na diskuzní fóra, literaturu, divadlo, hudbu, film, výtvarné umění i výtvarné workshopy.

V rámci hudebního programu je možné navštívit například koncert Filharmonie Brno spolu s rezidenční sólistkou sezóny Alinou Pogostkinou, vystoupení romské skupiny Barbora Botošová Band nebo Ukulele Orchestra jako Brno, kteří festival 20. května zahájí v prostorách Staré radnice. První ročník festivalu Meeting Brno se uskuteční od 20. května do 2. června 2016.

„První ročník festivalu s názvem Meeting Brno vychází právě z idejí Roku smíření a je připravován s myšlenkou vyjádření lítosti nad válkou zapříčiněnými tragédiemi, ale i vírou v to, že už se nebudou opakovat,“ vysvětluje Kateřina Tučková, spisovatelka a dramaturgyně festivalu. Jedním z vrcholů Roku smíření bude, stejně jako loni, Pouť smíření. V minulém roce se konala v upomínku obětí tzv. Brněnského pochodu smrti z 30. května 1945. „Letos se uskuteční 28. května a opět se půjde v opačném směru, tedy z Pohořelic do Brna,“ zve zájemce Jana Janulíková, ředitelka Turistického informačního centra města Brna, které projekt koordinuje. Hosty festivalu jsou významné tuzemské i zahraniční osobnosti. Například mluvčí Sudetoněmeckého krajanského sdružení Bernd Posselt, syrský spisovatel Nihad Sirees nebo německá spisovatelka Emma Braslavsky.

Ukulele Orchestra jako Brno/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Sobotní dopoledne 2. listopadu bylo zasvěceno sborovým zpěvům v podání mužského pěveckého ansámblu Q VOX. Zpěváci si pro posluchače připravili skladby vybrané na základě dramaturgické linie opírající se o generační prolnutí (učitele) Pavla Křížkovského (1820–1885) a (žáka) Leoše Janáčka (1854–1928), jež byly v druhé půli doplněny díly sbormistrů a skladatelů kontextem i tvorbou spjatými s osobností Janáčka.  více

S tradičním dvouletým odstupem začal Mezinárodní festival Janáček Brno 2024, jehož slavnostní zahájení se uskutečnilo v pátek 1. listopadu v Janáčkově divadle. Národní divadlo Brno při této příležitosti uvedlo premiéru nové inscenace opery Výlety páně Broučkovy Leoše Janáčka (1854–1928), jenž vznikla na náměty dvou povídek Svatopluka Čecha. Režie operní novinky, která vznikla v koprodukci se Staatsoper Unter den Linden, Berlin a Teatro Real, Madrid, se ujal kanadský režisér Robert Carsen. Hudební nastudování, stejně jako dirigování premiéry bylo vloženo do rukou Marka Ivanoviće a v titulní roli Matěje Broučka se představil skotský tenorista Nicky Spencevíce

Znovuuvedením oblíbeného muzikálu Čarodějky z Eastwicku se Městské divadlo Brno rozhodlo připomenout jubilejních dvacet let od otevření svojí velké Hudební scény. Opětovné nasazení titulu představuje povedený narozeninový dárek divadla publiku, které od premiéry v roce 2007 zhltlo 149 repríz hudební inscenace režiséra Stanislava Moši. V novém uvedení se objeví známé tváře z původního obsazení, ale také noví herci a herečky. A tento divadelní comeback bude jistě vděčným diváckým soustem po několik sezon i po sedmnácti letech od prvního českého uvedení právě v Brně. Jen za půl měsíce od nynější premiéry udělají Čarodějky 24 vyprodaných repríz. K tomu není co dodat.  více

Letošní ročník Expozice nové hudby uzavřelo teprve druhé uvedení kompozičního site specific projektu Fresco Karlheinze Stockhausena (1928–2007), který byl poprvé uvedený v roce 1969. Od této doby se ho nikdo neujal. Divákům, kteří v sobotu 19. 10. navštívili Besední dům, se tak naskytla naprosto unikátní příležitost zažít dílo na vlastní kůži. Zmíněné první uvedení této skladby bylo provázeno sabotážemi ze strany konzervativních muzikantů. A tak je legitimní si položit otázku, zda teprve v sobotu Fresco nezaznělo, jak si to skladatel představoval. Tento náročný projekt kurátorky Moniky Pasiecznik a uměleckého vedoucího Pabla Drukera realizovala čtyři tělesa složená ze členů Brno Contemporary OrchestraMladých brněnských symfoniků Filharmonie Brno pod vedením Pablo Drukera, Radima HanouskaPavla Šnajdra, Tomáše Krejčího a Pavla Zlámalavíce

Komponovaný úterní večer 15. října zahájený v sále Kina Art návštěvníkům nabídl netradiční spojení české premiéry dokumentárního filmu No Ideas But in Things o americkém hudebním skladateli, experimentátorovi a vědci na poli elektronické hudby Alvinu Lucierovi (1931–2021) s živým provedením jeho skladby I Am Sitting in a Room. Zmíněná kompozice se stala refrénem nejen dokumentárního snímku, ale také celé události.  více

Nejčtenější