Multižánrový festival Meeting Brno: Hudba, literatura a filmy jako cesta k veřejné diskuzi

Multižánrový festival Meeting Brno: Hudba, literatura a filmy jako cesta k veřejné diskuzi

První ročník tohoto festivalu navazuje na loňský projekt Rok smíření, jímž Brňané uctili památku někdejších židovských, romských a také německých sousedů z období druhé světové války. Projekt, do kterého se během roku zapojilo třicet brněnských a jihomoravských kulturních organizací, nyní pokračuje formou festivalu.

Hlavním tématem festivalu jsou ztracené/ nalezené domovy. Téma, které poznamenalo všechny země poválečné střední Evropy a i po letech je stále aktuální. Pořadatelé akce proto nabízejí návštěvníkům diskusní platformu, v jejímž rámci si připomenou minulost a společně budou hledat definice přítomnosti a budoucího směřování. Festival je bohatý na diskuzní fóra, literaturu, divadlo, hudbu, film, výtvarné umění i výtvarné workshopy.

V rámci hudebního programu je možné navštívit například koncert Filharmonie Brno spolu s rezidenční sólistkou sezóny Alinou Pogostkinou, vystoupení romské skupiny Barbora Botošová Band nebo Ukulele Orchestra jako Brno, kteří festival 20. května zahájí v prostorách Staré radnice. První ročník festivalu Meeting Brno se uskuteční od 20. května do 2. června 2016.

„První ročník festivalu s názvem Meeting Brno vychází právě z idejí Roku smíření a je připravován s myšlenkou vyjádření lítosti nad válkou zapříčiněnými tragédiemi, ale i vírou v to, že už se nebudou opakovat,“ vysvětluje Kateřina Tučková, spisovatelka a dramaturgyně festivalu. Jedním z vrcholů Roku smíření bude, stejně jako loni, Pouť smíření. V minulém roce se konala v upomínku obětí tzv. Brněnského pochodu smrti z 30. května 1945. „Letos se uskuteční 28. května a opět se půjde v opačném směru, tedy z Pohořelic do Brna,“ zve zájemce Jana Janulíková, ředitelka Turistického informačního centra města Brna, které projekt koordinuje. Hosty festivalu jsou významné tuzemské i zahraniční osobnosti. Například mluvčí Sudetoněmeckého krajanského sdružení Bernd Posselt, syrský spisovatel Nihad Sirees nebo německá spisovatelka Emma Braslavsky.

Ukulele Orchestra jako Brno/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..



Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Nejčtenější