Musica Florea uvede v Brně duchovní árie českého klasicismu

Musica Florea uvede v Brně duchovní árie českého klasicismu

Ansámbl Musica Florea otevře svůj letošní cyklus koncertů programem Lesk virtuozity duchovních árií českého klasicismu, který zazní v únoru hned třikrát na různých místech republiky. V Brně ho uvedou v prostorách Augustiniánského opatství na Starém Brně. Sólistou a hostem bude přední český barytonista Roman Janál. Program koncertu nabídne duchovní árie českých skladatelů druhé poloviny 18. století, z nichž mnohé zazní jako novodobé premiéry.

Originální rukopisy těchto árií jsou uloženy v Českém muzeu hudby v Praze. „Ačkoliv se jedná o duchovní skladby, jsou nabité virtuozitou, která posluchače jistě překvapí i uchvátí, současně jsou důmyslně propracované po harmonické i formální stránce,“ láká na koncert umělecký vedoucí souboru Marek Štryncl. Koncert proběhne 26. února 2023 od 19:00 v Augustiniánském opatství na Starém Brně.

Posluchačům se představí české země 18. století jako křižovatka klasicistní hudební Evropy, lépe řečeno Evropanů. Uslyšíte hudbu Dittersdorfa, jeho žáka Vaňhala, Brixiho a v neposlední řadě díky filmu „Il Boemo“ populárního Myslivečka. Ti všichni určitou část svého života prožili v českých zemích. Převahu budou mít skladby Jana Křtitele Vaňhala. V případě souboru Musica Florea a Marka Štryncla nebude Vaňhal mít výjimečné postavení poprvé. Již řadu let soubor spolupracuje s Vaňhalovou mezinárodní společností ve snaze poukázat na skladatelovy vysoké umělecké kvality, které bez váhání snesou srovnání s umělci jako Mozart či Haydn. A právě Mozart, Haydn, Vaňhal a Dittersdorf společně hráli ve smyčcovém kvartetu.

Roman Janál je přední český barytonista s obrovskou škálou interpretačních schopností. Janál je pravidelným hostem souboru Musica Florea. Jedno z prvních setkání Marka Štryncla a souboru s Romanem Janálem proběhlo v roce 1999 ve Stavovském divadle při realizaci opery Castor et Pollux od Jeana-Philippa Rameaua. Za jednu z hlavních rolí získal Roman Janál cenu Thálie.

V letošním roce Musica Florea nabídne mnohem víc hudebních krás. Hudebnímu cyklu Musica Florea Bohemia 2023 dominují dvě letní scénická představení ve dvoraně HAMU pod širým nebem: Sub olea pacis et palma virtutis Jana Dismase Zelenky a Lékař oční Vojtěcha Matyáše Jírovce. Za zmínku stojí i to, že bude dokončen mnohaletý projekt provádění a nahrávání Dvořákových symfonií v autentickém podání na romantické nástroje.

PROGRAM:

Karl Ditters von Dittersdorf (1739–⁠1799): Aria in C „Voces parate almas“

Jan Křtitel Vaňhal (1739–⁠1813): Sinfonia I D dur (SIX SIMPHONIES A GRANDE ORCHESTRE) Allegro assai, Andante, Presto

František Xaver Brixi (1732–⁠1771): Aria ex Dis „Mater misericordiae“

Jan Křtitel Vaňhal (1739–⁠1813): Aria un Dis „Quis me separabit“

  • Jan Křtitel Vaňhal (1739–⁠1813): Sinfonia XXII d moll „Periodique“ Allegro, Andante, Presto
  • Josef Mysliveček (1737–⁠1781): Aria in D „Hic est locus ad laundandum Dominu“
  • Jan Křtitel Vaňhal (1739–⁠1813): Mottetto in D pro Omni Festivitate et de B:V: Mariae et de S: Trinitate

Foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Lesk virtuozity duchovních árií českého klasicismu

26.2.2023, 19:00 / Mendelův refektář, Augustiniánské opatství

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější