Mýty a báje v podání Ensemble Opera Diversa

Mýty a báje v podání Ensemble Opera Diversa

První letošní orchestrální koncert Ensemble Opera Diversa propojuje různorodé mytické náměty v uceleném dramaturgickém konceptu. Staví vedle sebe antické náměty a svět J. R. R. Tolkiena, zkazky o bájných činech a zemích. Koncert s českými i světovými premiérami proběhne v Domě pánů z Kunštátu.

V české premiéře zazní elegie o zemi Thúlé od Tõnu Kõrvitse, stejně tak oceněné hudební převyprávění Íkarova příběhu z pera Masona Batese. Premiéry doplní dílo „diversního skladatele“ Jana Nováka, a sice jeho kytarový koncert pro Eurydiku. Na závěr bude uvedena světová premiéra „tolkienovské“ skladby mladého autora Adama Závodského, která vznikla na objednávku souboru. Koncert, který se odehraje pod taktovkou Patrika Červáka, doplní sugestivní improvizovaný videoart Tomáše Hrůzy. Sólově se představí dvorní diversní kytarista Vít Dvořáček. Koncert je ohlášen na 20. února 2024 od 19:00 v Domě pánů z Kunštátu.

„John Ronald Reuel Tolkien svému výtvoru – fiktivnímu světu Středozemě – věnoval většinu své neakademické tvůrčí energie. Relativně krátký text pojmenovaný Ainulindalë (v jednom z Tolkienových fiktivních jazyků „Hudba Ainur“) je první částí svazku s názvem Silmarillion a vypráví o stvoření Světa. Právě tento příběh se stal podkladem pro mou skladbu komponovanou v podzimních měsících roku 2023, která ovšem není a ani se nesnaží být popisnou. Její tři věty jsou spíše jakýmisi hudebními ilustracemi inspirovanými třemi konkrétními momenty z mytického příběhu; a tyto tři obrazy jsou spojeny v jeden souvislý hudební celek. Tolkien tvoří svůj fikční svět skrze Hudbu. Prolog (Largo tranquillo) začíná osamělými tóny kontrabasů, které zaznívají do Prázdna – první věta je vlastně sledem variací, které prochází jednotlivými sekcemi orchestru (od sólového violoncella přes violy až po housle). Do této harmonie nečekaně vpadne nový energický prvek a započne Concerto (Presto furioso), kde se kytara, až doposud pouze barevná součást orchestru, postaví do opozice vůči ostatním a začíná souboj (lat. concertare = bojovat, hádat se). Svým prvním tématem připomínajícím vojenský pochod strhává ostatní; chaos je stupňován v provedení a vrcholí v repríze v podobě disonantní katarze. S vyčerpáním z bitvy přichází nová hymnická hudba ve smyčcích a třetí věta – Canto (Andante espressivo), tedy „zpěv“. Uprostřed Prázdna se vznáší Svět. Jak světlo, tak temnota se spojily ve společném díle, vše bylo již obsaženo v prvních tónech Ilúvatarova tématu, i Melkorův vzdor.“ komentuje skladatel Adam Závodský.

Program:

TÕNU KÕRVITS: Elegies of Thule pro smyčce (2007) ČESKÁ PREMIÉRA

JAN NOVÁK: Concentus Eurydicae pro kytaru a smyčce (1971) MASON BATES: The Icarian Rhapsody pro smyčce (1999) ČESKÁ PREMIÉRA

ADAM ZÁVODSKÝ: Ainulindalë pro komorní orchestr (2023) PREMIÉRA

Účinkující:

Vít Dvořáček kytara Tomáš Hrůza videoart Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek Patrik Červák dirigent Vstupné na koncert je dobrovolné

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější